ATV och UTV i skogen

Hängig fjädring?

66 inlägg 26918 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356693
anersimyra skrev:Var håller du till Robban ? Bor du i mina krokar ( stockholm ) kan du få mäta på min vagn inför en eventuell kortning av draget. :-BD

Bor söder om Södertälje så det är inget avstånd :)

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356694
anersimyra skrev:
Robbanhög skrev:Funderar faktiskt på att korta draget för att få bättre balans [emoji15]

Boggien borde gå att justera + - 25 - 30 cm.
in justerad så långt det går!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356706 Min vagn står i Bredäng så det är ju nära, hör av dig om det blir aktuellt att " sätta kniven i kinesen.".. \M/

Avatar Fallback

Re: Hängig fjädring?

Zetor 25  
#356707
anersimyra skrev:Japp..fjädringslås. Du kan köpa både från Avesta och Kranman, utan låsning blir hjulingen okörbar. Gör inte misstaget att montera fjädrar som håller vagn och last, i det blir hjulingen okörbar utan vagn.. :-BD

Grannen knäckte sin Suzuki på två ställen med fjädringslås monterade. Körde med avestavagn. Det blir för stor påfrestning för hjulingen. Iofs så körde han ca 150 dgr/år med den.

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356711
Zetor 25 skrev:
anersimyra skrev:Japp..fjädringslås. Du kan köpa både från Avesta och Kranman, utan låsning blir hjulingen okörbar. Gör inte misstaget att montera fjädrar som håller vagn och last, i det blir hjulingen okörbar utan vagn.. :-BD

Grannen knäckte sin Suzuki på två ställen med fjädringslås monterade. Körde med avestavagn. Det blir för stor påfrestning för hjulingen. Iofs så körde han ca 150 dgr/år med den.
Lär inte bli så många dagar om året så bör funka! Du råkar inte ha nån bild på fjädringslåset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hängig fjädring?

Zetor 25  
#356714 Tyvärr. Han bytte in vagnen å hjulingen mot en ny.

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356718
anersimyra skrev:Min vagn står i Bredäng så det är ju nära, hör av dig om det blir aktuellt att " sätta kniven i kinesen.".. \M/
kommer gärna förbi och kikar om det blir aktuellt :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

totaya79  
#356752
1449908008_img_20151024_190333_3799715_dialog.jpg

Så här ser fjäderlåset ut till en yamaha Grizzly 700 från Avestavagnen. Ser lika ut till Suzuki 500 (vill minnas du körde sådan, annars ovidkommande :roll: ) Byter bara ut bultarna till stötdämparen till längre dito så låsjärnet ryms att bultas fast med. Snabbt monterat och inte värst köra med. Köpte det till min Grizzly 450 då jag inte fick tag i styvare fjädrar och ångrar det inte. Fästena på bild till övers då det blev fel då jag köpte mina.

Avatar Fallback

Re: Hängig fjädring?

Hema  
#356876 De där fjäderlåsbenen ligger ute på blocket om det inte är dina: http://www.blocket.se/pitea/Fjaderlas_Yamaha_Grizzly_700_63449701.htm?sa=1

Sedan hur man stelopererar sin Yamaha 550/700 här:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=22546

En viktig sak att tänka på när man kör med sådan här fjäderbenlås är att man måste ta det lugnt, när man kör med lastad kärra. Kör man mjukt ökar chanserna mångfallt för att grejerna håller, alternativt kör man med mindre lass. ATV-tillverkarna borde konstruera om bakvagnarna, så att fästena håller och att stötdämparna är låsbara som på moderna framstötdämpare på nya mountinbikes.

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Robbanhög  
#356880
totaya79 skrev:
1449908008_img_20151024_190333_3799715_dialog.jpg

Så här ser fjäderlåset ut till en yamaha Grizzly 700 från Avestavagnen. Ser lika ut till Suzuki 500 (vill minnas du körde sådan, annars ovidkommande :roll: ) Byter bara ut bultarna till stötdämparen till längre dito så låsjärnet ryms att bultas fast med. Snabbt monterat och inte värst köra med. Köpte det till min Grizzly 450 då jag inte fick tag i styvare fjädrar och ångrar det inte. Fästena på bild till övers då det blev fel då jag köpte mina.

Kör Suzuki 750 men borde väl passa? Om så så köper jag dem av dig [emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356884 Körde med gula fjädrar första året, sen fjäderlåsning. Har du en vanlig hydraulvagn är deyt precis som "anersimyra " säger.
Har kört ut många, många kubik i väkdigt jobbig och slagig terräng, med låsning. Inget har gått sönder, och jag har haft samma låsnimg till tre på varandra följande atv:er. Fått borra 2 nya hål senast men fick mall mailad från Avesta, ellet va de nu heter numera.
Så köp sådana.

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

totaya79  
#356904
Hema skrev:De där fjäderlåsbenen ligger ute på blocket om det inte är dina: http://www.blocket.se/pitea/Fjaderlas_Yamaha_Grizzly_700_63449701.htm?sa=1

Sedan hur man stelopererar sin Yamaha 550/700 här:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=22546

En viktig sak att tänka på när man kör med sådan här fjäderbenlås är att man måste ta det lugnt, när man kör med lastad kärra. Kör man mjukt ökar chanserna mångfallt för att grejerna håller, alternativt kör man med mindre lass. ATV-tillverkarna borde konstruera om bakvagnarna, så att fästena håller och att stötdämparna är låsbara som på moderna framstötdämpare på nya mountinbikes.


Jeep det är mina. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

totaya79  
#356909
Robbanhög skrev:
totaya79 skrev:
1449908008_img_20151024_190333_3799715_dialog.jpg

Så här ser fjäderlåset ut till en yamaha Grizzly 700 från Avestavagnen. Ser lika ut till Suzuki 500 (vill minnas du körde sådan, annars ovidkommande :roll: ) Byter bara ut bultarna till stötdämparen till längre dito så låsjärnet ryms att bultas fast med. Snabbt monterat och inte värst köra med. Köpte det till min Grizzly 450 då jag inte fick tag i styvare fjädrar och ångrar det inte. Fästena på bild till övers då det blev fel då jag köpte mina.

Kör Suzuki 750 men borde väl passa? Om så så köper jag dem av dig [emoji4]


Cc-måttet är 40 cm och borde väl stämma hyggligt med din 750. Mät och kolla och passar det så återkom så löser vi det praktiska.

Användarvisningsbild

Re: Hängig fjädring?

anersimyra  
#356910 Det skiljer uppenbarligen mellan ATV modeller, på Polaris ( 800 ) sitter låsningen i ramen och låser i A armen med en kraftig platta, den konstruktionen belastar överhuvudtaget inte fjädrarnas fästen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hängig fjädring?

Hema  
#356911 Har av en händelse ett Kranman fjäderbenlås till en Polaris 800. Om nu någon skulle vara intresserad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).