Skogsmiljö och Trädlära

Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

64 inlägg 21262 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Göt  
#356715 märkligt här är en artikel från lunds universitet som säger det motsatta om jag inte missförstår sammanfattningen

http://www.lu.se/lup/publication/386816

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356720
BjörkenPer skrev:Tackar Niklas som balanserade formeln :wink:


Varsogod :wink:

BjörkenPer skrev: Att tillägga så kan man ju inte förklara fotosyntes till fullo, bland annat hur något så enkelt men samtidigt komplext kom till, men även hur mycket som lagras/kan lagras och i vilka åldrar som det tas upp mest samt hur träden påverkas av en ökad koncentration av koldioxid i atmosfären
till exempel http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/t ... -koldioxid - det spelar ingen roll hur mycket co2 det finns
http://www.svd.se/skogen-kan-bidra-till ... ekten-75s0 - mer co2 ökar tillväxt
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... xid-battre - Träd binder bättre med åldern


Att enstaka äldre träd binder upp mer koldioxid när de blir äldre, kan kanske stämma. Men å andra sidan brukar äldre bestånd innehålla färre träd än yngre träd, varför man kan ifrågasätta om dessa resultat gäller på beståndsnivå.

Sedan gäller det ju att det finns tillräckligt med vatten och näring för att träden kan nyttja den ökade koldioxidhalten. Vid torka stängs ju fotosyntesen ner.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356726 Och vad händer med oss som för det mesta inte gör kalhyggen utan plockar de "braiga" träden i skogen? Är vi koldioxidbovar eller koldioxidhjältar p.g.a. att vi sågar upp träden till virke som inte blir ny koldioxid ?

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356741
BjörkenPer skrev:
Göt skrev:men har man tagit med allt i beräkningen här på ett hygge växer ju mossor gräs och efter något år hallon eller lingon och blåbär de måste ju också ta upp co2

Ja det gör det, men allt organiskt som bryts ner på hygget kommer att släppa ut mer co2 än vad all växtlighet kan ta upp (under några år), hur vidare om forskare faktiskt har räknat med gräs, blåbär m.m vid beräkningar hur länge ett hygge avger co2 låter jag vara osagt :wink:


De undersökningarna från lnu som refereras i land lantbruk ovan baseras inte på beräkningar eller modeller utan från faktiska mätningar i fält.
Utanför Toftaholm står flera automatiska mätstationer som mäter co2 i luften över hygget.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356742 Jag tror inte vi ska bygga framtidens skogspolitik, energipolitik, bostadspolitik med mera på enstaka parametrar som exempelvis "koldioxidavtryck". Det blir lätt så när människor får ångest över något så griper man efter det som är lättförståeligt och entydigt att ge sig på, för att mildra sin ångest och oro. I klimatfrågan är det koldioxiden, vi har haft kvicksilver i fisk, bly i hagel och bensin, freoner, sot från vedpannor med flera.

Det viktiga, och jobbiga kanske för en del, är nog att erkänna att det är sättet de flesta lever på som är utmaningen, snarare än att jaga enstaka gaser eller metaller. Är det någon som tror på att globalisering och ohejdad konsumtion långsiktigt bidrar till en bättre miljö, oavsett koldioxidutsläpp? Ja säkert många för man måste inte se klimatförändringen som ett problem utan som en "naturlig och given" följd av ett liv vi människor valt att leva.
Det är inte särskilt mycket debatt kring att vi lever med enorma monotona rapsåkrar eller vetefält? Inte heller enorma fiskodlingar runt om i världen.

Med det sagt, ingen kommer någonsin få mig att tro att vi får en bättre värld om vi som kan, inte eldar med ved, äter kött från älg och rådjur eller odlar våra egna grönsaker nästgårds. Att äta spirulinalger från andra sidan jordklotet eller sojaburgare från väldeliga odlingar från Asien imponerar inte heller.

Men för att bli lite mer "on topic".
Alla är väl överens om att vi i Sverige har mer skog än någonsin, tack vare det moderna skogsbruket. Sedan finns det en diskussion kring hur detta skogsbruk ska se ut utifrån estetiska och ibland seriösa argument kring "biologisk mångfald".
Det som skrämmer mig är att så stora delar av de som kallar sig själva för "miljörörelse" och liknande är så väldigt konservativa. Alla problem löses om allt blir som "förr", exempelvis skogen.

När vi börjar diskutera, med argumenten understödda av formler, om hur mycket träd, mossor och blåbär binder en viss gas, då tror jag vi har kommit alldeles fel. Lite som att vi inte längre ser skogen för alla träd.

Så ,jag kommer fortsätta elda med ved, jaga efter kött i skogen, odla/köpa mina grönsaker nära hemma.
Allt detta med ett mycket gott samvete och övertygad om att det är bra för mig och för alla andra.
Sen hoppas jag att vi får se en utveckling mot ett väldigt ökande användande av trä som råvara, med ännu bättre och effektivare produktionsmetoder där vi ser på skogen som vi ser på jordbruket. En skogsåker eller ett kalhygge skiljer sig inte från ett vetefält eller en höstplöjd åker. Båda behövs.
Senast redigerad av Uvskogen lör 12 dec 2015, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

isteskog  
#356749 Har inte kunnat sagt det bättre, Uven!! ^:)^ ^:)^

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356750 Absolut Uven!
Men kunskap är aldrig fel och en repetitionskurs i fotosyntesen som förutsättning för allt liv borde vara obligatorisk för alla miljöpratare.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356753
Skogsola skrev:Men kunskap är aldrig fel och en repetitionskurs i fotosyntesen som förutsättning för allt liv borde vara obligatorisk för alla miljöpratare.


Ja så är det nog, och för en och annan Uv också! :lol:

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356773
Uvskogen skrev:J
Det viktiga, och jobbiga kanske för en del, är nog att erkänna att det är sättet de flesta lever på som är utmaningen, snarare än att jaga enstaka gaser eller metaller. Är det någon som tror på att globalisering och ohejdad konsumtion långsiktigt bidrar till en bättre miljö, oavsett koldioxidutsläpp?


Ja, jag.

För miljöproblemenen är i min mening inte en nödvändig följd av vår konsumtion och globalisering, utan resultatet av att vi inte har brytt oss tillräckligt. Det finns gott om exempel på när vi tar det på allvar, så minskar problemen avsevärt. Tänker på freon och svavelutsläpp. Det är problem som var väldigt stora globalt, men nu har minskat rejält.

Människan är rätt finurlig, om vi sätter den sidan till. Så tekniskt/ekonomiskt tro jag inte det kräver någon tillbakagång. Samarbete däremot kan det vara lite si och så med.

Jo, jag är teknikoptimist om ni undrar. Jag vet att man då blir kallad naiv av alla de som förutspår världens omedelbara undergång.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356777 Nu kan jag ju inte se hur ditt svar på det du citerar har med varandra att göra!? Jag är också en sann teknikoptimist. Men ser inte hur det gör att globaliseringen och konsumtionsdriven ekonomi har med varandra att göra.
Det betyder i och för sig inte att det är så, utan endast att jag inte ser sambandet. Men jag lär väl snart bli varse....

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356785 Jag svarade på din fråga, om det är någon som tror etc. Det har väl med frågan att göra? Globalisering gör att det är lättare att ta tag i globala problem. Konsumtion driver på utvecklingen.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Hema  
#356811
Bosse1 skrev:"kärnenergi, 100% ren el = noll utsläpp"

Nu är det ju inte så rent:Tjernobyl, Fukushima osv..

Tjernobyl var orsakat av oaktsamhet, Fukushima av en naturkatastrof. Vad spyr inte ett vulkanutbrott ut? Om vi vill ha en stabil elproduktion med minimalt utsläpp av koldioxid, så bör reglerkraften bestå av vattenkraft.

Sedan så har hela debatten kring koldioxid ballat ur. Debatten borde handla om växthusgaser inte enbart om koldioxid! Metangas är en mycket starkare växthusgas och den kommer till stor del från djurhållningen och då särskilt från nötdjuren. Därför är det anmärkningsvärt att så lite fokus läggs på djuruppfödning, när det bevisligen påverkar så mycket.

För att få mer info i ämnet kan man kolla på cowspiracy

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356812
Hema skrev:
Bosse1 skrev:"kärnenergi, 100% ren el = noll utsläpp"

Nu är det ju inte så rent:Tjernobyl, Fukushima osv..

Tjernobyl var orsakat av oaktsamhet, Fukushima av en naturkatastrof. Vad spyr inte ett vulkanutbrott ut? Om vi vill ha en stabil elproduktion med minimalt utsläpp av koldioxid, så bör reglerkraften bestå av vattenkraft.

Sedan så har hela debatten kring koldioxid ballat ur. Debatten borde handla om växthusgaser inte enbart om koldioxid! Metangas är en mycket starkare växthusgas och den kommer till stor del från djurhållningen och då särskilt från nötdjuren. Därför är det anmärkningsvärt att så lite fokus läggs på djuruppfödning, när det bevisligen påverkar så mycket.

För att få mer info i ämnet kan man kolla på cowspiracy

Djur har det vandrat på jorden sedan urminnes tid. När djuren äter frigörs det kol som var bundet i växterna de äter. Nya växter får näring i djurens spillning. Oljeindustrin däremot frigör på några få århundraden det kol som lagrats i årmiljoner. Men man är framgångsrik i sin lobbykampanj om man lyckas förskjuta debattfokus till det naturliga livet på jorden.

Avatar Fallback

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356814
th skrev:Och vad händer med oss som för det mesta inte gör kalhyggen utan plockar de "braiga" träden i skogen? Är vi koldioxidbovar eller koldioxidhjältar p.g.a. att vi sågar upp träden till virke som inte blir ny koldioxid ?


På kort sikt är du en hjälte men på längre sikt är du en bov eftersom att du sänker tillväxten= koldioxidupptaget i din skog. Möjligen kan din hjältestatus höjas något om ditt virke byggs in i konstruktioner i högre grad än i genomsnittligt skogsbruk.
Senast redigerad av Skogsola lör 12 dec 2015, 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kalhyggen står för 25% av Sveriges koldioxidutsläpp

Göt  
#356817 Det märkliga i den debatten om att nötdjur avger mycket gas är frågan om hur mycket gas en människa avger klart mycket mer om vi äter grönsaker....Ärtsoppa och kålpudding talar sitt egna ljudliga och doftande språk :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).