Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14941 inlägg 4234173 visningar 232 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

T Landström  
#356464Detta är oxå ett bra hjälpmedel... :)
Bild

http://www.hultafors.se/handverktyg/matning/vinklar/combivinkel/

Användarvisningsbild

JensSkoog  
I kväll kom dom första tio längderna med list upp, och jag kopade innerhörnorna och gjorde ger på dom yttra. Gick ganska bra, men jag upptäcket att det inte finns retta vinklar i mit kök så jag tackar han som uppfann acrylet :lol: Nu genstår bara åtta bitar :wink:

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356747Jens - Ska du "lusa" takpanelen också?

Användarvisningsbild

JensSkoog  
lfq skrev:Jens - Ska du "lusa" takpanelen också?

Lusning är ett skitjobb, men jag har tänkt göra det, om jag hinner innan jag parkerar huggarkängoran :mrgreen: :mrgreen:

Sandström87  
#356782Kört fram sista massa lasset med båda pojkarna med i hytten. Det gå men man ska inte ha brottom.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#356786Fint tak lika som mitt :grin: Skillnaden är att jag la en bräda på tvären över första (översta brädorna som är samma tjocklek som täckbrädorna och lite bredare än taklisten. Då slipper man hålen som blir mellan täckbrädorna.
Jag tycker inte att det är nå krångligt att taklista förutom när det är Tretexskivor på väggarna som ger efter. Men jag har väl satt upp nån mil, så lite träning har det blivit. Just det där med att profilera listerna gjordes ofta förr innan dom hade bra gersågar.

Användarvisningsbild

molnia  
#356830vi har (skulle) jagat gris med grannlaget idag, omtyckt samjakt och glatt gäng. Men idag var vi lite molokna, vildsvin var det enda som var tillåtet, men vi såg 7 älgar under hela dagen och inte ett enda vildsvin.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
valtra a75 skrev:Kört fram sista massa lasset med båda pojkarna med i hytten. Det gå men man ska inte ha brottom.

Ja det är tålamodsprövande. Om båda är med så är lass redan när det är halvfullt. :roll:
Men flickan är inte så intresserad. Så hon åker inte med längre.
Men pojken är så stor att han ska köra kranen själv, tror han (5år). Någon bit får han testa. Talar jag om vilken vilken funktion så går det lugnt o stilla. Men han vill alltid köra mera. Man har inte hela dagen på sig.

Användarvisningsbild

Erre  
#356839Ge dom den tiden. Om 10 år om du har tur å han har intresset kvar kommer han kunna hjälpa dig mer än du anar. Å då är det bra att dom fått vara med över en längre tid och har sett och lärt sig under tiden.
Men visst vill man att det ska hända saker när man väl är igång.
Men som sagt, kan man ska man skynda långsamt. :smile:

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356844Jo det är guld värt att få börja tidigt.

Sedan är det bra även för att det inte ska bli långtråkigt att vara med.

Sandström87  
#3568455 och 2 år är pojkarna och väldigt intresserad av de pappa gör. Man få hoppas de håller i sig. Är av den uppfattningen att dom ska få va me och pröva på det mesta så kanske intresset håller i sig.

jannee  
#356846"Letat" vindfälle på granngubbens mark, var betydligt fler än jag befarade, dessutom flera från förra höstens storm (Egon). Jag slutade räkna vid middagstiden men var då uppe i ÖVER 300, dessutom inga små träd, många många granar som jag troligtvis inte klarar av att kapa loss med mitt 15 tums svärd, blir till att nyinvestera i ett 18 tums - fy för den lede.
Måste nog ta ett nytt snack med gammelgubben och t.o.m. skriva något sorts avtal - har nämligen inget s.k. motorsågskort :mrgreen:
Farbrodern har INTE avverkat något på de senaste 40 åren, i alla fall inget att räkna med, så ni kan själva ana hur det ser ut.

Användarvisningsbild

machonisti  
#356854Angående barn som hjälper.
Visade grabben hur man kör grävmaskin. Sedan fick han gräva inom ett visst område. Ja ja jag förstår, sa han.
En halvtimme senare blev det bråttom att avstyra framfarten då gårdsbrunnen var i farozonen!

Re: Sv: Dagens prestation

Blivande snickare  
Vedmaskin skrev:
valtra a75 skrev:Kört fram sista massa lasset med båda pojkarna med i hytten. Det gå men man ska inte ha brottom.

Ja det är tålamodsprövande. Om båda är med så är lass redan när det är halvfullt. :roll:
Men flickan är inte så intresserad. Så hon åker inte med längre.
Men pojken är så stor att han ska köra kranen själv, tror han (5år). Någon bit får han testa. Talar jag om vilken vilken funktion så går det lugnt o stilla. Men han vill alltid köra mera. Man har inte hela dagen på sig.

Gör inte det misstaget att inte låta dom prova på när dom känner för det. Det kan räcka med ETT nej i början för att släcka intresset för all framtid!
Ett barns släckta intresse är betydligt svårare att tända än all våt ved i världen.

@Erre Håller helt med!! :)
Har haft turen att få va med enda sen dag 1 i stort sett å intresset sitter i än! :grin:
Dessutom tycker jag att man lär sig bättre av de misstag man gör som "ung" (är ju inte gammal nu heller).
T.ex så kommer jag alltid att minnas å kolla om nån stock från vagnen sticker ut mot kranen INNAN jag lossar! :oops: :grin:
Pappa sa en dag för en tid sen att han är glad att han gav oss tiden när man var liten för "det har nog tammefan återbetalat sig så många gånger!"
*STOLT* :grin:

@machonisti :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Blivande snickare lör 12 dec 2015, 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Hema  
machonisti skrev:Angående barn som hjälper.
Visade grabben hur man kör grävmaskin. Sedan fick han gräva inom ett visst område. Ja ja jag förstår, sa han.
En halvtimme senare blev det bråttom att avstyra framfarten då gårdsbrunnen var i farozonen!

Då hade han fått upp farten iaf! ;)

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).