Trähantverk

Fick en trädbit

12 inlägg 21532 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fick en trädbit

etxjaan  
#355436 Fick en utväxt från en björk för några år sedan av en bekant. Har glömt vad det heter. Ja, inte min bekant alltså utan utväxten. Sedan blev den liggandes i några år men nu fick jag för mig att försöka göra en skål av den. Plattade till över och undersidan samt karvade bort barken. Det senare ett jobb för tonårssonen. Sedan fräs, borr, kniv och sandpapper. Köpte en skedkniv på Claeshttp://www.clasohlson.com/se/Skedkniv-Erik-Frost-162/Pr205441000och upptäckte att man kan bli sittandes i timmar och jämna till ojämnheter. Så förmodligen var det kul.. Till slut fick det i alla fall duga och ett lager med kokt linolja blev avslutningen. Resultatet blev långt ifrån perfekt om man synar närmare men trevlig sysselsättning under tiden. Däremot var det ett rätt besvärligt material att jobba i. Vresigt åt alla håll och hårt. Men vem är inte lite vresig...




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Fick en trädbit

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355441 Ordet du söker är nog "vril". Fint arbete!

Användarvisningsbild

Re: Fick en trädbit

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355443 Ja verkligen! Fint!

Avatar Fallback

Re: Fick en trädbit

Blivande snickare  
#355454 Snyggt! :)
Har åxå en hel hög vrilar samlade men har inte funnit tid att förädla dom än.

Återigen snyggt jobbat! :)

Avatar Fallback

Re: Fick en trädbit

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355460
Blivande snickare skrev:Har åxå en hel hög vrilar samlade men har inte funnit tid att förädla dom än.


Ja, så är du ju också en blivande snickare. Se till att få arschlet ut och vrila klart, kanske du får ut ditt gesällbrev! 8)

Avatar Fallback

Re: Sv: Fick en trädbit

Blivande snickare  
#355462
Mangan skrev:
Blivande snickare skrev:Har åxå en hel hög vrilar samlade men har inte funnit tid att förädla dom än.


Ja, så är du ju också en blivande snickare. Se till att få arschlet ut och vrila klart, kanske du får ut ditt gesällbrev! 8)

Arschlet ligger parkerat i soffan så alla vrilar får nog se sig ikväll! :lol:

Vrilarna är mer en hobby än nåt man fick lära sig i skolan :)

Användarvisningsbild

Re: Fick en trädbit

sundelius  
#355474 Bra jobbat med vrilen :-BD

Användarvisningsbild

Re: Fick en trädbit

etxjaan  
#355517 Vril var ordet. Tack för det och alla vänliga kommntarer! Ska bli en 50-årspresent till en utrikes bekant är det tänkt. Känns lite grann som när man gick i skolan och kom hem med grejor man gjort i slöjden. :-?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fick en trädbit

rokon  
#355533 Fint jobbat, men det går lättare om du får tag i en färsk "knosa"
Vi gjorde sådana när jag var barn, pappa hade pippi på att leta upp knosor och på sommaren så satt vi ute och höll på. Det gällde att med järnet få ett "tag" i fibrerna då kunde man sedan med en tång dra ur dem. Så höll man på. När man inte jobbade med knosan så lade man den i vatten så att den inte torkade. Så höll det på tills det mesta var urtaget. Sen fick den torka varefter på vintern man tog det sista med vassa holkjärn tills måtten på tjockleken blev de rätta.
En rolig detalj var när Pappa där på sommaren höll på med en jätteknosa som han stack in hela skallen sin i, och sen ej fick av, jag såg hur han försökte men hur han än höll på så gick det ej. Knosan var ju sträv på insidan, så efter ett tag så föreslog jag pappa att vi skulle försöka med såpa och först då kunde han komma ur denna knipa. :D

Avatar Fallback

Re: Fick en trädbit

Blivande snickare  
#355535 =))
Han föreslog inte såg? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fick en trädbit

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355550 Släkt med Emil kanske :-BD

Användarvisningsbild

Re: Fick en trädbit

Älgfoderodlare  
#404052 Efter en avverkning vart det en lite högre stubbe kvar bredvid en sten. Gjorde en "Gubbstol" i juniormodell med motorsågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).