Traktorer och processorer

Fiat traktorer

24 inlägg 26955 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fiat traktorer

Kasebon  
#346665 Hej tanter och gubbar! vad anser ni om Fiats traktorer som skogs- och allroundtraktor, har funderingar kring 580 och 680-serien!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

Åttasextifemman  
#346666 Min far har haft två 580 .På sommarn i lantbruket o vintrarna i skogen funkade bra

Användarvisningsbild

Re: Fiat traktorer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346730 Inte helt fel även om hytten kan upplevas trång.
Om möjligt välj en med fram-back spak.

Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

80-90  
#346737 Har själv haft 2st 580 å en 80-90 å tycker det e väldigt bra traktorer !! Men ska du köpa 580 å använda den i skogen så försök å få tag i en buk !! Lycka till !!!

Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

rikard_e  
#346739 Vet inte hur det är på dom nyare, men på senare 70-80talet så är kopplingen en svaghet.

annars har jag inte hört negativt om dom.

Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

axwell  
#346785 Knallar och går, hydraulflödet är väl "så där", vet inte om hela serien har tanken bakom stolsryggstödet.
Det blir jobbigt att sköta skogskranen från förarstolen.

Användarvisningsbild

Re: Fiat traktorer

Fiat 4WD  
#346792 Dagens!

Jag har ju själv haft en 680 DTH å den fungerade alldeles utmärkt som skogs traktor.
Jag modifierade hytten å stolen lite så att jag kunde sitta baklänges å köra kranen. bort med armstöd å lite annat så att fötterna fick plats bredvid stolen å använde ryggstödet som stöd för underarmarna.

Fiaten var riktigt duktigt på att bita sig fast i underlaget även när det var blött å halkigt i skogen å på hyggen.

/Anders

Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

Åttasextifemman  
#346807 Bukplåt måste man ha annars kan locket till hydraulfiltret öppnas och då töms hela växellådan på olja

Användarvisningsbild

Re: Fiat traktorer

skog i småland  
#354553 Har själv en Fiat 580 DT och den funkar galant i skogen. Bra frigångshöjd, utrustad med bukplåt, rymlig hytt, smidig, stark och robust. Dock kan jag inte säga att jag har mycket traktorerfarenhet, men Fiaten är i alla fall ett rejält uppsving jämfört den MF 135 som tidigare användes.

Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354556 Ja, det är bra skit. Kopplingen är väl som sagt den svaga punkten och rosten
på vissa årsmodeller. De är enkla och bra med billiga delar. Har själv en gam-
mal 880 med bra markfrigång. -90-serien med fram/back spak och bredare
hytt är att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Fiat traktorer

Rasken  
#354562 Har en 780 Lite klumpig men enkla och robusta. Koppling är jobbig att trycka när efter längre kör pass. Har byggt om hytten, tagit bort tanken bakom ryggstödet och byggt på med plåtar bakåt så det går att vrida runt stolen. Monterade en plast tank från en båt på skärmen istället. Så det var en enkel ombyggnation.

Hydraliken är ombyggd, min sög luft i gamla filter burken. Så det blev nya rör och meningen var att det skulle bli ett spinnoff filter under pumpen. Det finns som ombyggnads sats till de, men det fungerade dåligt vet inte varför. Nu har jag inget sugfilter utan ett tryck filter istället och lite större pump. Nu går det bra.

Användarvisningsbild

Re: Fiat traktorer

Karlsson_98  
#354736 Det enda negativa jag har hört om äldre Fiat är att hytten rostar lätt på dom.
En granne har en Fiat som gårdstraktor, han har då inte haft några problem med den :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fiat traktorer

Trygve  
#354748 Har kört en 580 DT tidigare och har nu en 70-90 DT. 70-90 tar sig fram betydligt bättre i skogen, motorstyrkan räcker på båda men det skiljer hur de tar sig fram när det blir lass på kärran. 70-90 är längre, tyngre och drar nog bättre med framhjulen tror jag. Mycket bra maskinellt, men en del rost. Bukplåt i skogen behövs.

Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355496 Frontvikter behövs också när man kör skogskärra om man ska
ha bra driv på framhjulen.

Avatar Fallback

Re: Fiat traktorer

LAN  
#463186 Hej. Ja har en Fiat 680 där hydraularmarna inte går upp utan full gas o tippkolven på kärran hackar om ja gasar för mycke. Nån som har nån ide?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).