Traktorer och processorer

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

139 inlägg 82265 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#331579 Tack for det valtra mega.
Måste vissnog peta ut brytaren och bygla en kabel enligt instrukstionsboken, så har inte fiklat nåt mer med detta.

Nu undrar jag på en ny sak, och det er hur ni använder snabbväxlen på eran 6000 serie valmet.
Växler ni upp til högsta snabbväxel direkt och växlar sen med 1/2/3/4 stången, eller tvärt om??
Det rycker ju mindre känns det som, om man växlar med snabbväxlen på låga växlar istället för på 3 eller 4an.
Så er lite nyfiken på hur ni andra gör för at körningen ska bli så smidigt som möjligt för både förare och traktor.
Växlar ni t.eks med snabbväxlaren vid alla vartal, eller ??


Annars er jag bra nöjd med min 6400. Så en bonusbild er vel på sin plats. :smile:

P1020196.JPG


665 går fortfarandet med skogsvagnen. Här med et lass med "sommartimmer", eller slipers om ni vil. :wink:

20150515_092843.jpg

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#332650 Jeg bruker hurtig girene på alle (1-2-3-4)girene som det passer meg best.Ja det blir litt rykking på høyt turtall men om en slakker av litt når en tar et steg opp/ned så blir det bedre.Jeg bruker de mest på 3-4 høy og 3 m,det er et passelig gir på velteplassen,gjerne sittende bak fram. med hishift går det utmerket å flytte seg rundt på velteplassen.eller å flytte seg 3 m for å nå den siste stokken......

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#333809 Var på besøk hos en kompis i dag, og sjekket hans siste kjøp.
Kjenner du igjen denne Førland??? :smile:

Bild



Ble en kort film med den også. Dessverre hadde jeg bare mobilen med. :oops:


   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#333828 Ja den kommer vel fra toralf skoland i lyngdal?han har pusset opp mange skiddere.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#354329 Satt og slösurfadet igjenom VHB til 6400`n.
Såg då denna pendelbegränsare til framaxelen som används vid arbete på denna.(t.eks vid delning av traktoren)
Kom då ihåg att det sitter en liknande sådan på min 6400, dock lite kortare verkar det som.
Så frågan er, ska det sitta en sådan under vanligt bruk???
Har ni andra denna begränsare monterat på era 6000 serie valmet/valtra?????


1448878011_uten_navn.jpg


1448878013_p1020342.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354357 De har jag på min, är nog för att begränsa pendlingen som hjulen inte tar i chassit vid fulla styrutslag

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

valtra mega  
#354358 Tror att det var tillbehör för att begränsa pendlingen på framaxeln då traktorn har frontlastare hade inget på min 6400 som saknade frontlastare

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#354368 Sånne begrensninger var det på min også når jeg kjøpte den.tok de av(snudde de oppover).traktoren var veldig stiv når en kom uterfor vei å en følte at den ville kante.pendlingen var max 2 cm med klossene på.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#354404 Ok, tack alla för snabba och bra svar. :-BD
Funderade på om var nåt som satt kvar efter rep. från tidligare.(före jag köpte den). :???:
Det verkar dock som den som finns på bilden i VHB er lengre och gir inga pendling als.
Nu har jag visserligen inte kört i skogen med 6400, men tycker inte pendlingen er så illa.
Kom bara ihåg att jag sett att det fanns denna pryl på traktoren, efter lite kvällsmys i VHB. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#354407
Førland skrev:.pendlingen var max 2 cm med klossene på.

Er det her jag har markert med gult, du menar det var maks 2cm?????

1448910022_p1020342.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Aqualize  
#354415 VHB:s har ju ställbar längd i.o.m. spåret för bulten. Går att låsa även om inte pendlingen är exakt 0 grader. Men det måste väl vara nödsituation om man ska arbeta den och inte har plant underlag.

Inget sådant på min med lastare men och har ju bara 2WD så hjulen kan inte ta i något!

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#354431 ja det er der du har markert,kan godt være det var mere enn 2 cm,men nå pendler akslingen til den stopper mot motorrammen.Kan være pga breie dekk og skjermer at de hadde de på,jeg har byttet dekk etter bildet ble tatt.Den kom fra jæren med 480 dekk,og det er ikke noe særlig i skogen pluss at med 14,9 dekk hadde jeg kjettinger som passet.så da kjøpte jeg nye diagonal dekk.(foran og bak)

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Mannfolk  
#354437 Har du 28'' framdäck behövs stopparen. Jag tänkte ta bort stoppet men med kedjor på har jag ingen marginal alls(6300 -04) Annars skadas motorplåten. Har du 24" kan eventuellt stoppet kapas.

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#354454 Aha det høres ut som en logisk forklaring :-BD

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

valtra mega  
#354459 För att hindra hjulen att ta i motorplåten finns ju justerbara stoppskruvar som begränsar hur mycket hjulen svänger.
Om stopparen som begränsar hur mycket framaxeln pendlar bara är monterad på de som har frontlastare borde ju avsikten vara att begränsa hur mycket framaxeln pendlar vid användning av lastaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).