Skogsmiljö och Trädlära

November stormen Gorm 2015

131 inlägg 41822 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

November stormen Gorm 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353974 Med 30 timmar kvar till stormen Gorm och en mycket svårt prognos läge så finns möjligheterna för ett riktigt blåsväder. Lågtrycket kommer in under förstärkning från Nordsjön så vad det kraftigaste vindarna hamnar är osäkert. Smhi vill ha det över Västsverige och dmi över Östersjön. Båda har byvindar upp mot 40 m/s över hav. SMHIs auto prognos pratar om vindar liknade januari 2005 in över land men som sagt är det bara En dator som pratar och inga metrologer. Hur som bör vi följa närmaste dygnets väderprognoser. Tillägnas kan är att yr inte ser någon storm så allt är möjligt. Hoppas på yr!
Så vad tror ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: November storm?

loppan  
#353977 Det är sällan det första blåsvädret som är värst.
Oftast är det en blåsig väderperiod på några veckor med ett ordentligt oväder på slutet,oftast i början på januari.
Detta blir nog bara blåsigt men utan några större skador denna gång.

Användarvisningsbild

Re: November storm?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353992 Senaste uppdateringen ligger lite mer söder så riksväg 25 och söder ser ut att få väder.

   TS
Avatar Fallback

Re: November storm?

jannee  
#353994 Natten till Måndag kan bli "något" otrevlig.

Avatar Fallback

Re: November storm?

Umea  
#354009 Jag har uppskattat SMHI och YR tidigare men numer

tycker jag Klart.se är den som ger säkraste prognosen.

Vänliga Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: November storm?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354011 Nu kom SMHIs varning som också ligger söder om höglandet. Tack för det! Finns mycket att följa upp här. Tio mil längre norr ut och det blir problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: November storm?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354015 Umeå. SMHIs och klart. Se har samma grunddata. Europas/britten medan yr har amerikanen som grund data där av skillnader. Bor man i södra Sverige är dmi bättre än smhi då Danmark har ett eget väder institut och är inte så stort land så det smittar över till södra SVERGE.

   TS
Användarvisningsbild

Re: November storm?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354020 På klart.se kan man även se amerikanen eller gfs prognos. Men man får klicka sig vidare. Ecmwf är europén som smhi tar sin rådata från.

   TS
Avatar Fallback

Re: November storm?

jannee  
#354088 Än så länge gormar inte Gorm, endast pissregn, vilket man får var glad över. :grin:

Användarvisningsbild

Re: November storm?

JensSkoog  
#354094 Vet inte vem hon/han som gjorde visit här i natt var, och enligt YR skulle det inte bli så illa, men i natt trodde jag huset skulle blåsa av muren. Får ta en sväng och kolla hur det ser ut i skogen.

Användarvisningsbild

Re: November storm?

ananders  
#354098 Hmmm, har ingen lust att jobba i skogen med vindar upp emot 20 m/s om det blir så imorgon :sad: .

Användarvisningsbild

Re: November storm?

JensSkoog  
#354111
ananders skrev:Hmmm, har ingen lust att jobba i skogen med vindar upp emot 20 m/s om det blir så imorgon :sad: .

Ska bli "sterk kuling" här, så jag har bestämd mig för att det inte blir gallring i morron. Gillar inte att se mig över axlen varje gång det knakar eller att vinden river av brytmån. Gick en sväng i skogen och fann fyra granar som gick sist natt, samt en björk hos grannen.
1448801852_291115_(8)_s.jpg
1448801876_291115_(1)_s.jpg

Användarvisningsbild

Re: November storm?

ananders  
#354113
JensSkoog skrev:
ananders skrev:Hmmm, har ingen lust att jobba i skogen med vindar upp emot 20 m/s om det blir så imorgon :sad: .

Ska bli "sterk kuling" här, så jag har bestämd mig för att det inte blir gallring i morron. Gillar inte att se mig över axlen varje gång det knakar eller att vinden river av brytmån. Gick en sväng i skogen och fann fyra granar som gick sist natt, samt en björk hos grannen.
1448801852_291115_(8)_s.jpg
1448801876_291115_(1)_s.jpg


Jag förstår dig Jens och jag känner som du. Jag får bara hoppas att chefen också kan se det på det viset. Går kanske inte att ta sig till jobbet överhuvudtaget imorgon.

Användarvisningsbild

Re: November storm?

Erre  
#354189 SMHI har gått ner till klass 1 varning hemma i min region nu.

Användarvisningsbild

Re: November storm? (Gorm 2015)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354245 Nu när stormen har fått landkänning så kan banan likas vid anholt 99 fast med ca 10 mil nordligare bana. Så även områden norr om hallandsåsen får blåsigt. 33,4 m/s på Öresundsbron och flera mätningar över Danmark med topp på 44 m/s just nu så det finns nog risk för endel skador.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).