Motorsåg och handhållet

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

104 inlägg 46755 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#353092 Nu börjar det bli struligt, skit i Stihls kedjor/svärd, när du senare skall köpa nytt möts du av ockerpriser.

Ditt eget och Mangans förslag är det bästa, bättre pris på Sibropaketet.

Mangan skrev:v Mangan » Idag, 14:32
Kolla hos Sibro för bra pris.

http://sibro.jetshop.se/


95VPX är perfekt för din Jonsered (Husq. fäste på svärdet) , tändernas utformning ger ett smalare spår så det skall din 45 cc utan vidare orka med.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353106 Om inte jag minns fel, så var det några kronor billigare att löpa svärd och kedjor för sig än paket. Ett pro-am svärd för dryga hundringen duger åt mig i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Nonkan  
#353267
axwell skrev:Nu börjar det bli struligt, skit i Stihls kedjor/svärd, när du senare skall köpa nytt möts du av ockerpriser.

Ditt eget och Mangans förslag är det bästa, bättre pris på Sibropaketet.

Mangan skrev:v Mangan » Idag, 14:32
Kolla hos Sibro för bra pris.

http://sibro.jetshop.se/


95VPX är perfekt för din Jonsered (Husq. fäste på svärdet) , tändernas utformning ger ett smalare spår så det skall din 45 cc utan vidare orka med.


Stihlsvärden passar inte så jag vet inte varför du blandar in dem? Sen är de ganska dyra i inköp, men håller läääänge. Skulle tippa att kostnad/kap är ungefär likvärdigt mellan olika märken.

Har man redan ett antal Stihlkedjor som Ts i det här fallet så är det ju dumt att slänga dem, bättre att köpa ett passande svärd, förutsatt att man vet vilka kedjor man har.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353334 Har en kollega som jobbar lite med avverkning och han skulle kolla vad det var för kedjor.
Vi har närmare 20 kedjor som suttit på Stihl med 13" svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353408 Nu har jag kollat lite.
Kedjorna vi har heter Oregon 21bpx063e och förstår jag det rätt är det 1.5 mm spårbredd.

Detta innebär att jag borde kunna köpa ett nytt svärd och använda kedjorna, eller?

Vilket svärd ska jag köpa till de kedjorna? Någon som kan länka...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#353409 Normalt är det 64 länkar till ett 15" svärd på en Husqvarna/Jonsered. Det borde inte vara omöjligt att montera en kedja med en drivlänk kort, som dina kedjor med 63 länkar. Du hittar passande svärd på t ex Swedol, SK-14001.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353411 Hm, är den kedjan till 15" svärd? Då är det fel kedjor jag hittat. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#353416 SVÄRD DELNING .325”. 1.5 MM
Art.nr Längd Pris
SK-1400 13"/56 länk 168,00 st
SK-14001 15"/64 länk 173,00 st
SK-14002 18"/72 länk 194,00 st

Det är det här svärdet som traktorz rekommenderar, det kan gå men 64 länk på kedjan blir ju lättare att hålla på med.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

anersimyra  
#353430
traktorz skrev:
webkocken skrev:Det här paketet, funkar det och är det prisvärt?
15" för att jag tänkte ta lite grövre stammar dessutom.

http://www.gostaericson.se/maskiner/mot ... edjor.html


Två kedjor och ett svärd är perfekt. Praktiskt att kunna byta kedja snabbt om den blivit mer än träslö. Passar dessutom bra till din såg, då 1.3 mm kedjan går lättare än 1.5 mm dito.

Men hur är oljetillförseln på din såg, skrev du inte om problem tidigare? Levererar sågen klent med olja, så är ett 13" svärd lämpligare än ett 15".

Dessutom som någon var inne på, 1.5 mm drivlänksbredd kan även vara fördelaktigare då dessa transporterar mer olja fram till topptrissan.

Att öka svärdet från 13" till 15" på en 45 cc såg, jag skulle då helst köra med den lättare lågprofilkedjan 95VPX enligt ditt föreslagna paket. Men jag tycker att 13" räcker oftast på en 45 cc såg, du får använda teknik med att såga från flera håll istället.

Köp annars paketet du hittat, prova om du gillar det i 15", jämför med ditt gamla 13".
Skärutrustningen funkar även till en ny Jonsered om du upptäcker att du vill komplettera nån gång. Fast till en CS2152/CS2153 passar 1.5 mm drivlänksbredd bättre än 1.3 dito, för ett bredare urval av kedjor, typ 21LPX.
95 vpx är inte en lågprofilkedja :?: det är en kedja som ger ett något smalare sågspår, en s.k, narow keerfe, men höjden på skärtanden är vad jag kan se lika som på t.e.x en 21 bpx.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

traktorz  
#353432 Du har förmodligen rätt, slarvigt av mig att skriva lågprofilkedja, menade ju smalprofilkedja om 95VPX.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

anersimyra  
#353437 Kedja skär i vart fall som en " gud " monterad på 346:an.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#353506 Nu har ju tråden övergått till prat om kedjor, men jag hoppas att det är ok ändå...det är ju en fortsättning på min fråga om vilken såg jag skulle köpa och valet föll på en Jonsered CS2145.

Men, frågan om kedjor kvarstår.
Jag funderar lite på att ändå köpa ny kedja till svärdet som jag har nu, originalsvärdet på sågen (13").
Men, då undrar jag lite. Om jag köper en Oregon 95VPX056E t ex, funkar den lika bra med det svärdet som jag har eller är det värt att investera i ett nytt svärd med som är anpassat efter den kedjan, typ 138PXBK095?

Mycket frågor, men det blir så för en amatör som mig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Hema  
#353521 Du är nog inte ensam om att tycka att det är en liten djungel det här med alla svärd och kedjor. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#353523 http://www.oregonproducts.se/se/soek-ar ... vhjul.html

Gå in på Oregons guide, där ser du att "138" tyder på att det är 1,5 mm kedja/svärd.

"130" i början står för 1.3mm, dvs den lämpligaste för din CS2145.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).