Verkstan

Hur stor migsvets behöver man?

20 inlägg 47090 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor migsvets behöver man?

asseasse  
#35263 Hoppas på kunnigt svar på ännu en fråga...

Hur stor svets behöver jag för att få bra och säker genomträngning på 10 mm konstruktionsstål i svängplattan och kraninfästningen i ett huggarvagn? Vi har en 220 Amp Kemppi pinnsvets men klarar denna en sådan svetsning säkert och vilken strömstyrka borde jag i sådana fall använda.

Hur stor migsvets behöver jag köpa för att klara liknande uppgifter? Har just nu en esab 180 amp som är kanon upp till 3 mm men över detta vågar jag inte lita på svetsarna med denna. Hur stor migsvets behöver man för att klara de flesta grövre uppgifter i maskiner (mina pinnsvetsar blir inte så snygga...) och vad kan man räkna med för pris på en begagnad väl fungerande sådan? Vad bör man satsa på för maskin? Den bör ju migga mindre grejer också utan alltför stora ändringar så att jag kan sälja esab-miggen...

Tacksam för svar om någon har dessa kunskaper!

/andreas.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35267 Gör fasade kanter och migga i botten, slipa snyggt, migga, slipa osv osv
då kan du nog svetsa hur grovt som helst med 180 amp.

Användarvisningsbild
totte  
#35269 Finns en lååång tråd om svetsar här:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1258

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35274 Ett annat sätt att lösa ditt problem med den utrusting du har är väl att slipa en någorlunda snygg fog. Bottna med 2,5or i säg 80amp, sedan fylla fogen med 3,25or i säg 120-140amp. Låt matrealet luta i samma riktnig som fogen och svetsa nerifrån så rinner slagget undan fint. Sätt en slipskiva på en mindre vinkelslip och tryck till på slagget så slipper du hacka ihäl dig.

Sedan är väl inte 10mm tjockare än att du klarar dig med 2,5mm elektroder för att fylla upp fogen.

Avatar Fallback
Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35294 Ett annat knep jag fick lära mej att börja med pinnsvetsen om det var grovt & avsluta med migen.
Men 180 amp kommer man långt med.
Själv har jag 240 amp på migen & 300 på pinnsvetsen & har inte haft ngr bekymmer med att det varit för grovt.
Men som sagt va en bra V-fog så funkar det med 180amp också. :)

Avatar Fallback
asseasse  
#35306 Tack för intressanta synpunkter!

Jag hade aldrig vågat fylla upp något som utsätts för hård belastning med miggen trots att det har varit frestande. Har dock gjort det på klenare grejer och då ser det i och för sig ut att smälta samman rätt bra. Finns det inte någon risk med denna metod att man skulle få kallsvets eller otillräcklig inbränning?

Att toppa av med miggen har jag också frestats att göra för att få en snyggare fog men tänkte väl också där att det nog inte är något man borde göra - vet inte varför men jag har fått lära mig svetsning på egen hand och har inte riktigt koll på skillnaden mellan en bra och dålig svets även om det för det mesta brukar bli rätt bra ändå.

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35313 Kör 250 amp Esab origo Migg och 150 amp Elsvets men 100 till på elsvetssen hade varit bra.
Konstruktioner som utsäts för extrema belastningar svetsar jag alltid med elsvets.
Ska man svetsa migg måste man va inomhus, minsta vindpust så är det massor av porer i svetsen.
en massa porer i svetsen till en kranfot vill man inte direkt ha.....

Kemppi och Esab är väl 1:a handsvalet.

Ska du köra mycke så är ett vätskekyllt slangpaket en stor fördel.
Svetsar mycke själv och luftkylda slangpaketen verkar bli för varma då man kör på nästan full effekt längre stunder.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35314
asseasse skrev:Finns det inte någon risk med denna metod att man skulle få kallsvets eller otillräcklig inbränning?
/andreas.


Jo det är det stor risk att du får bekymmer med. Att fylla upp med miggen är väl heller ingen mening, om du redan lagt en sömm med pinne i botten av en fog där matrealet är tunnare?

Om man svetsar grövre matreal med migg (och inte sitter inne på en industri) brukar man förvärma starten med gas..... annars får man oftast en lång startsträcka med otillräcklig genombränning. Sedan som Henrik K nämner, minsta vinpust så har du ingen gas över svetsfogen. Miggen ställer även mycke högre krav på renhet, färgfritt osv...

Jag tycker inte du har så dåliga "prylar" utan klarar dig säkert bra utan att köpa en större migg.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35706 instämmer nog i det mesta i övriga inlägg , :wink: så det är bara att svetsa ,
själv kör jag det mesta Mig ..10 milimeter är inga problem , se bara till att få tillräckligt "A-mått" .. själv kör jag en KEMPPI /hilarc 250amp , med tig utr. och naturligtvis kabel för båg/pinne .. och ett Binzell slangpaket 4,5 meter (utan kylning ) ..och det funkar skitbra , matarverket är ett LISA 12 ... :!: kom dock ihåg att tänka på att det "slår sig" som fan ibland . så dela upp svetsningen runt hela konstruktionen , T.E.X som att dra åt ett topplock :lol:
(kör alltid med 1mm tråd ..och kan utan problem svetsa bilplåt med migdelen tack vare finkänsligheten i inställningarna , synd bara att denna maskin inte går att köpa ny idag :cry: men det finns fina grejer idag , men frågan är om det går att få denna kombination ? ..och isåfall kostar det väl ..huvva!! )

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36127 måste även få tillägga att om du som bygger nåt nytt ur / av sk, konstruktions-stål typ : SS 2172 klass eller högre , om det slår sig för mycket så VÄRM ICKE med gas vid eventuell riktning , för då man värmer går "kolet" ur stålet och detta förlorar sina ursprungliga egenskaper och styrka :wink:
(alltid kallriktning ) :lol: ..ett tips bara !!

Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

oops_164  
#43048 Din Kemppisvets klarar utan problem att "bränna" genom.
Gör som nån skrev fasa upp till en V fog ca 30 - 35 graders vinkel på varje sida och behåll ca 1.5 till 2 mm på godset nertill.
Ha en spalt på ca 3 mm så har du gjort dig en perfekt fogberedning.

Kör roten med en 2.5 mm pinne Filarc 35 är att rekommendera.
Sen strängar du upp svetsen efter att du kört roten med 2.5:a eller en 3.2:a

Svetsa helst vertikalt om du kan. (nerifrån och upp)
Det är den bästa svetsen att lägga, den renar sig i princip själv och bara att dra över den lätt så försvinner slaggen utan problem.


Jag avråder dig från att svetsa med mag över huvudtaget till en sån sak.
Mag ger en hårdare och därmed en mer sprickbenägen svets.

Användarvisningsbild

Re: Hur stor migsvets behöver man?

Lill Junior  
#43493 Aldrig MIG över 6mm gods tjocklek. Då är pinne lr MAG/Rörtråd sm gäller, de e då vad jag har fått lära mig. Är utbildad licens svetsare

Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

oops_164  
#43586 kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43870 För nått år sen var det en reparatör som berätta att MIG svetsfogar var sköra typ glasaktiga och spricker lätt medans pinn fogar blir mer flexibla och kan flexa lite utan att spricka.

Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

oops_164  
#44106
ume skrev:För nått år sen var det en reparatör som berätta att MIG svetsfogar var sköra typ glasaktiga och spricker lätt medans pinn fogar blir mer flexibla och kan flexa lite utan att spricka.



Nej men MAG svetsfogar blir sköra pga de är för hårda.
MIG = Rörtråd och de har likadana hållfasthetsvärden som en MMA (Pinnsvets)
Sen finns det ju en uppsjö olika elektroder som ger både mjukare och hårdare svetsar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).