Jakt och Fiske

Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

43 inlägg 22186 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Hema  
#352702 Hur vore det om beslutsfattarna använde sig av fakta? Kolla upp hur många brott som jaktvapen har använts i någon form av brott, före ni hittar på dumheter.

Hade vi och andra behållit gränskontroll hade vi kunnat ha någorlunda koll på vad som åker in&ut ex. illegala vapen, de som faktist är de som används.

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

elis  
#352716 Varför inte förbjuda och destruera alla militära vapen? Det tror jag skulle lugna upp en hel här i världen.

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Skogshuggarn  
#352750 Allt som vanligt!. Terrordåd!, och då ska det lekas "bror duktig" igen bland svenska inkompetenta och verklighetsfrånvända (se även naiva) politiker, där "tumskruvarna" dras åt ytterligare för vanliga hederliga och seriösa "svennar" som idkar jakt eller skytte i någon form.

Man blir bara,,,less! :YMSICK:

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352751
Skogshuggarn skrev:Allt som vanligt!.
Man blir bara,,,less! :YMSICK:


Instämmer!

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352756
Skogshuggarn skrev:Allt som vanligt!. Terrordåd!, och då ska det lekas "bror duktig" igen bland svenska inkompetenta och verklighetsfrånvända (se även naiva) politiker, där "tumskruvarna" dras åt ytterligare för vanliga hederliga och seriösa "svennar" som idkar jakt eller skytte i någon form.

Man blir bara,,,less! :YMSICK:


Du, om du läser länken så var det *en* svensk politiker som kom till tals, och han ville ha kvar undantaget.

Men det är ju roligare att gnälla på politiker...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352761
Mangan skrev:
Men det är ju roligare att gnälla på politiker...


Mja, det är väl mer beslutstanken som man "gnälla " på. Och hur man än vrider och vänder på det så är det ju politiker i EU också, som beslutar. Finnas flera EU beslut som rör jakt som just speglar okunnigheten.
Men visst alltid trevligt med en svensk politiker med en egen åsikt, hör inte direkt till vanligheterna. Fast bättre om det inte fanns behov av undantag. Förbudet är helt befängt, som att förbjuda motordrivna gräsklippare, de kan ju vinklas upp och användas i aggresivt syfte
Eller kanske mer aktuellt, drönare, förbjud alla, de kan frakta bomber och kemiska vapen
Jag är fortfarande trött!

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Skogshuggarn  
#352766 När tom statsministern säger att citat "vi måste se över vapenlagstiftningen", så brukar det inte betyda några lättnader för landets jägare och skyttar,,,, snarare tvärtom, historiskt sett.
Att man sedan kan köpa ett illegalt infört vapen eller en handgranat för en "tjuga" på svarta marknaden eftersom vi har/har haft vidöppna gränser verkar man däremot "blunda för". Huvudsaken vi (politikerna) får "leka i EU sandlådan".

Något som jag fö röstade NEJ! till.

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Hema  
#352770 Det var väl delvis några svenska politiker i EU som vill ta bort alla halvautomatiska vapen?

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

elis  
#352781 efter att ha läst hela tråden och tjafset om halvautomater kan jag inte låta bli att tycka till. Klarar man inte att jaga med en repeterstudsare och tål lite rekyl kanske man inte ska jaga alls. Min erfarenhet är att de som har halvautomater är de som verkligen behöver en repeter och lite tid att fundera. Ofta blir det två täta (dåliga skott) och ett tredje i arschlet.
Skjut så bra du kan, se och registrera resultatet, sätt ett till om det behövs och går. Önsketänkande såklart men fungerar också oftast i realiteten.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352784 Jo men "elis" det är väl inte riktigt det som det handlar om. Utan snarare att beslut fattas på väldigt lösan grund.
Har ingen halvautomat själv för övrigt, är en jävel på att repetera ;)

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

elis  
#352791 Helt enig där uvskogen, och kan bara hålla med, tidigare har det ju varit inom landet restriktionerna gällt. Vapenskåp, antal vapen och allt vad de nu hittat på mot jägare för att stävja brottslighet. Det var dock några trådsvar där som jag reagerade lite på.
För övrigt är jag själv rätt kvick med slutstycket när det krävs. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352793
elis skrev:För övrigt är jag själv rätt kvick med slutstycket när det krävs. :wink:
:cool:

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Erre  
#352804
elis skrev:efter att ha läst hela tråden och tjafset om halvautomater kan jag inte låta bli att tycka till. Klarar man inte att jaga med en repeterstudsare och tål lite rekyl kanske man inte ska jaga alls.


Är det mig du tänker på så ville jag bara förmedla fördelarna med en automat för dom som inte vet.

Själv har jag en dubbelstuddsare i 9,3 74 så jag "tål" rekyl. 8)

Avatar Fallback

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

husqvarna_med_sthil  
#352813 Den kanske absolut tråkigaste delen i detta är för den som jagar och behöver halvauto. Har man tex tappat ena armen så är det väldigt svårt att repetera på vettigt sätt.

Själv är jag halvauto ägare men i kaliber 22 lr.

Användarvisningsbild

Re: Terrordåden i Paris kan leda till att jaktvapen förbjuds

Erre  
#352814 Har bara en automat, hagel. Så jag kan skjuta slugg.
Annars har jag både repeterstudsare å brytvapen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).