Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna vagn och kran Slurfi

120 inlägg 86733 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

jonathanA  
#269099 Kör med ofa tapio brodd, svinnöjd! Oftast behöver jag inte kedjor så mycket, men har kört en hel del på samma hygge som skotare med band i höst och vinter. Då är det rätt gött att ha kedjor när det blir spår med leriga grenar och rötter.

Det tar kanske en 20-40 min att lägga på runt om på traktorn. Har oxå piggkedjor till vagen oxå, och dom lägger jag nog på först.
Gör mest nytta där lasten är.
DSC_0271[1].jpg

FTG
Avatar Fallback

Re: Sv: Patruuna vagn och kran Slurfi

Blixten82  
#352148 Jag rekommenderar Patruuna.
Vi har kört Patruuna i alla år vi har haft huggarvagn med kran.
Började med en bergsjövagn med 3200 kran och sen blev det en 8 tons patruuna vagn med 755 och för en månad sen så köpte jag en 10 tons vagn med 860 kran.
Lågtrycksservospakar med el manövrering grip/utskjut samt el/stödben.
Även lastdämpare på lyft samt sväng, har även flyttat över radiowinschen från den andra vagnen till denna [WHITE SMILING FACE] supernöjd!

Avatar Fallback

Re: Sv: Patruuna vagn och kran Slurfi

Blixten82  
#352150 Lågtrycksservospakarna

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

80-90  
#352217 Snyggt ekipage :-BD

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Blixten82  
#352221 Tackar =D

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352999 Riktigt snyggt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Pärkarl  
#558185 Hallå Slurfi! Uppskattar att få följa dina traktoräventyr!
Jag har en Nh T5050 och har köpt en begagnad juunkari huggarvagn.
Har ej haft vagn tidigare så jag undrar över hydrauliken på traktorn.
Vet inte om det ser likadant ut på 5030:n men om det gör det så kanske du kan hjälpa mig i ärendet.. På 5050:n sitter det 4st uttag i en grupp.
Hur ska man koppla slangarna till uttagen för att få rätt flöde?? :-b

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558301
Pärkarl skrev:Hallå Slurfi! Uppskattar att få följa dina traktoräventyr!

Tack, jag tycker det är roligt att skriva och visa bilder så det är kul att nån gillar att kolla.
Du får gärna visa bilder på ditt ekipage i bla denna tråd.

Pärkarl skrev:Jag har en Nh T5050 och har köpt en begagnad juunkari huggarvagn.
Har ej haft vagn tidigare så jag undrar över hydrauliken på traktorn.
Vet inte om det ser likadant ut på 5030:n men om det gör det så kanske du kan hjälpa mig i ärendet.. På 5050:n sitter det 4st uttag i en grupp.
Hur ska man koppla slangarna till uttagen för att få rätt flöde?? :-b Mvh

1553351983_newhollandt5070.jpg

Först måste vi veta vad du har så vi förstår varandra.
Ser det ut ungefär som på bilden med nr1 gröna uttag till grön spak
och nr2 blå uttag till blå spak samt en fri retur märkt R i röd färg?
Om det skulle råka vara exakt såhär så skulle jag koppla tryckledningen till vagnen
till det nedre gröna uttaget och returen i röd fri retur samt vagnsstyrningen till de två blå uttagen.
Då spärrar du gröna spaken bakåt med en spännrem till PTO-spaken och kör vagnsstyrningen med blåa spaken.
Hur enkelt som helst känns det ju?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Pärkarl  
#558501 Hej, tack för snabbt svar! Det sitter ingen fri retur i nuläget. Annars som din bild. Är det tvunget att ha det?
Jag har, som dig, separata slangar för vagnstyrningen. Så de kan jag ju köra som du har gjort. Men övriga funktioner är ju frågan då.. Jag får väl testa i de två återstående kopplingarna och se hur det lirar..

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Pärkarl  
#558502 Jag ska lägga ut lite bilder när jag är klar med ekipaget!

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558542 Lite beroende på ventil men i de flesta fall är de önskvärt med fri retur för att inte få tryck på returen

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558560
Pärkarl skrev:Hej, tack för snabbt svar! Det sitter ingen fri retur i nuläget. Annars som din bild. Är det tvunget att ha det?
Jag har, som dig, separata slangar för vagnstyrningen. Så de kan jag ju köra som du har gjort. Men övriga funktioner är ju frågan då.. Jag får väl testa i de två återstående kopplingarna och se hur det lirar..

Ja då sätter du returen i övre gröna så funkar det åxå men returen får ett motstånd som du slipper
ifall du skruvar dit en fri retur enligt bild, det är nog förberett för det antar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Pärkarl  
#558642 Det blev en fri retur idag. Och klar med infästning för ventilpaket så nu är den igång!
Jag insåg också att man måste spänna fast den gröna spaken i översta läget. Annars går den tillbaka. Tack för hjälpen! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Pärkarl  
#558643
Pärkarl skrev:Det blev en fri retur idag. Och klar med infästning för ventilpaket så nu är den igång!
Jag insåg också att man måste spänna fast den gröna spaken i översta läget. Annars går den tillbaka. Tack för hjälpen! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558645
Pärkarl skrev:Det blev en fri retur idag. Och klar med infästning för ventilpaket så nu är den igång!
Jag insåg också att man måste spänna fast den gröna spaken i översta läget. Annars går den tillbaka. Tack för hjälpen! :-bd

Ja då är det ju de där bilderna på ekipaget, gärna i skogsmiljö som man gärna skulle se?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).