Virkesmätning och Matrisfub

Södra satsar på sexmeterslängder

5 inlägg 3541 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra satsar på sexmeterslängder

Fredrik Reuter  
#35150 För info till de som är intresserade:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=48842

Någon som har några synpunkter på detta?



   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35154 Har varit ett väldigt sug efter 610 tall med 150-180mm topp(på bark :D ) hela sommaren 8) verkar gå att sälja hur mycket som helst

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#35188 Hej,
Jepp, bra att du påpekar "på bark" Simba! :D

Hur är dessa längder att hantera i drivningen, jämfört med, säg 55:or?

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#35196 Man får tänka på att de sticker ut längre när man kör i skogen.
Lätt att skava annars när man svänger.
Bekymret finns redan i gallring med fallande massaved mm.
För en normal skotare är det nog inga hanteringsproblem i övrigt, värre med huggarvagnar.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35227 Nä med en större skotare är det nog inga direkta problem,men granen har vi nu en väldig jakt på 520 180-190mm/på bark i topp och som hjälpmått har vi nu då fått 312 158mm min dia,detta då så att man ska kunna utnyttja hela stockdelen trots att man aktivt jagar vissa längder,Som ni ser så ger maskinmätningen denna fördel att vi behöver inte bry oss om avsmalning utan kan direkt jaga dom längder och dimensioner som önskas utan att skogsägaren drabbas,klart ifall dom ska ha typ gran med 170mm/på bark i topp så måste skogsägaren ersättas för att man inte kan gå ner till norm. min dia men det problemet har ännu inte uppstått :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).