Ny Teknik och Elektronik

Diskussion om Qgis!

41 inlägg 45517 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351369 Tänkte vi kunde ha en tråd om att utbyta erfarenheter i att använda Qgis i skogen. Så jag pingar alla som har skrivit i Qgis-trådar tidigare.

Jag har under årens lopp varit med och hackat ihop Qgis lite gran, och är sugen på att göra mer. Men jag behöver idéer, så är det ni något ni saknar så säg till. Det jag själv funderar över är hur man skall kunna få en historia över sitt skogsbruk, så man ser vad som är gjort när. Vore fint om man kunde lägga in lite formler för volym och tillväxt med. Kanske gallringsmallar eller SI-beräkning? Allt sådant går att göra som plugin, det svåra är att bestämma sig om formatet datan skall ligga i.

Kommer att fylla på lite med hur jag kör, så vill jag se hur ni andra gör också! :smile:

@Esignman @IT-SKOGVAKTARN @Copture @Skogsmästaren @Niking @erm @lfq @björken @sveakatten



   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351374
1447586591_skaermbild.png


Bilden visar två stycken inskannade lantmäterikartor, en från vardera sidan gränsen. Den högra från -24, den andra från -39. Bakom ligger en flygbild.

De blå punkterna är koordinaterna som beräknades -39 över de nya gränsstenarna. Gränsen rätades upp, och de gamla markeringarna togs bort. Hade bara kartan från -24 att gå på från början, så det blev lite konstigt när jag inte hittade stenarna.

Felet på ca 5m kan bero på fel i koordinattransformer, fel i den handritade kartan (imponerande skalriktig ändå!) eller något annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

JPW  
#351401 Här tror jag det finns hur mycket kul som helst att göra! Hur mycket energi har du?[emoji6] Har du kollat in gratisprogrammen Heureka från SLU? Där finns alla verktyg för att planera och optimera sitt skogsbruk givet en vanlig skogsbruksplan. Det finns en mall för vilka beståndsdata systemet behöver. Det som saknas är ett spatialt verktyg för att importera Skogsstyrelsens laserbaserade skogsdata in till Heureka. Dessa laserdata finns faktiskt som rasterfiler (Geotiff) att ladda hem för hela landet. Skriv ett verktyg som beräknar avdelningsdata för en skogsbruksplan från laserdata samt komplettera med planens data så att Heureka får det som behövs!

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351425 Har inte sett Heureka, men använt Ingvar lite.

Jo, jag har geotiff-filerna på min dator. Det skall gå rätt enkelt att generera summor/medelvärden för alla pixlar som ligger i en polygon som definierar bestånd. Kanske kan fixa ihop nåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351484
1447612751_skaermbild.png


Här är en skärmbild, som visar vad jag gjorde. Jag har den gamla planen från 2008 inmatad med data och kommentarer, och avdelningarna inritade. Laddade sedan ner de geotiff som finns över VOLym och GrundYta. Bildewn visar att jag har beräknat medelvolymen (VOL_mean i tabellen längst till höger) och skall just göra detsamma för grundytan. Kul att jämföa dessa med planen, det har ökat en hel del på de 4 år som skiljer. ;)

Tyvärr skulle man vilja haft övre höjd också med, för att kolla gallringsbehov. Går förstås med SI, ålder och kolla mot medelhöjd.

   TS
Avatar Fallback

Diskussion om Qgis!

JPW  
#351511 Övre höjd vore såklart bra att ha. Gissar att det inte är fel att mäta lite på sin egen skog och skatta en funktion för att gissa ÖH från medelhöjden, och använda den på laserdata. Värt att notera är att medelhöjden är grundytevägd så det funkar inte att bara ta medelvärdet av dessa pixlar för att beräkna den grundytevägda medelhöjden för ett bestånd. Man måste väga varje pixel med just grundytan i medelvärdet för beståndet.

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

JPW  
#351512 Du har inte kollat på R (r-project.org)? Där finns bra stöd för att räkna med spatiala data (med GDAL) i botten och klura ut algoritmer. Men det går långsamt...

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351513 De har ju laserdata på 2mx2m ruta, så om man kunde ta högsta pixlen inom 5x5 pixlar, och sedan ta medianen/medel av det borde man kunna få fram övre höjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#351553 Ytterligt bra initiativ Mangan!
Det jag hade önskat är någon typ av standardiserat sätt att följa utvecklingen i skogen. Uppdatera och skapa skogsbruksplan med volymuppräkning och åtgärder.

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351566 Då är vi två. :) Hur gör vi? Förslag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#351692 Ja du Mangan, jag vet inte riktigt. Det jag känner att det skulle vara bra är i grunden en bra fil med alla avdelningar som polygoner med allt som finns i skogsbruksplanen som attributfält. Jag skulle sedan vilja koppla den till ett annat lager där man kan hantera åtgärder, röjningar, gallringar mm med tid för åtgärden som ett fält. Tid då man utfört åtgärden eller då man planerar utföra den. Skulle också vara bra med stilfiler så man får snygga symboler på både punkt, linje och polygonlager.
Sedan skulle jag gärna se en funktion för beståndsvolymuppräkning årsvis. Tror många har skogsbruksplaner som är ett par år gamla så att kunna sätta startår för uppräkningen vore fint.

I grunden tror jag det vore bra, och en enkel start om man kunde få till enkla saker snabbt så flera börjar använda Qgis för sitt skogsbruk

Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352164 Jag hittade faktiskt en genomgång över hur man kna använda Qgis i skogen. Den är gjord av finnar med pengar från EU, så kartmaterialt är på finska medan genomgången är på engelska. Rekommenderas, finns en del nya grejer för mig. På någrra ställen stämmer det inte riktigt med hur Qgis ser ut i senaste versionen, men det går att ta sig förbi. Hojta om ni behöver hjälp!

http://docs.qgis.org/2.8/en/docs/traini ... index.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352207 Jag har funderat lite, mest på hur man skall lägga upp databaserna. Så här har jag kommit fram till:

Fyra typer:
1) Skogstillståndet
2) Planerade åtgärder
3) Åtgärder som påverkar skogen
4) Mätningar/inventeringar

1 och 2 ändras och hålles ajour.
3 och 4 adderas nytt eftersom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion om Qgis!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352208 Så här tänker jag mig ett Use-case "Ett år i skogen":

Köper ett skifte i april. Uppdaterar Tillstånd med nya bestånd (färsk plan).

Går ut och gör nya mätningar i vissa bestånd, för in i Mätningar. Genererar beståndsuppgifter utifrån mätningar, och uppdaterar Tillstånd.

Planerar när nästa åtgärd skall utföras för alla/vissa bestånd och lägger in i Plan.

Röjer planerar 4 ha på sommaren, för in i Åtgärder och uppdaterar Tillstånd. Tar bort från Plan, och lägger ev. till nästa åtgärd i Plan.

Sommarens grusning av väg och röjning av rågång föres i separat sidoregister, eftersom de inte påverkar Tillstånd.

I oktober/november efter tillväxt går man igenom Tillstånd, och framskriver samtliga bestånd som inte nyligen uppdaterats. Detta aktuella tillstånd backupas lämpligen i Tillstånd 2015, för historiska jämförelser.

Vinterns gallring registreras i Åtgärder. Skannade mätsedlar registreras samtidigt, tillsammans med ekonomiska/tidsmässiga uppgifter. Eter gallring utför man Mätningar, och beräknar nytt Tillstånd. Plan uppdateras med nästa gallringstidpunkt.

I februari får man tid över, och tittar över Planen för vilka åtgärder som står på tur. Justeringar kan göras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion om Qgis!

Esignman  
#352940 Jag tycker det där låter strålande Mangan. Är det något du skulle kunna sätta upp? Jag har inte jobbat med databaser i qgis så där är jag inte mycket till hjälp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).