Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Metod handavlastning?

36 inlägg 17335 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351395 Ibland hamnar man ju där attman får lasta av för hand. Tänker då på klen gallring och ved.

Men har aldrigt riktigt fått nått flyt på det. Säkert något man gjorde myckt förr, utan att tänka på det. kan det vara lämplitg med en bock mellan kärran och traven. Man står i ena änden och lyfter ner på bocken, sedan väger mam över den andra änden till traven och sist kastar dit den ände man håller i . Står man vinkelrätt mot traven kasnke ett omtag?

Hur gör ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

T Landström  
#351396 När jag och farsgubben lastar av massaved och timmer så lägger vi två järnrör från centrumröret på vagnen och ut på traven sedan släpper vi stakarna och rullar virket på rören...

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351399 Rullar uppåt då? Jo, detta är nog en grej som man bör vara två på men det är ju bara jag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

T Landström  
#351400 Ja, det går rätt bra att rulla uppåt även om man är ensam...iaf massaved som inte är så grovt...

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Göt  
#351402 Om jag står längsefter traven så tar jag bort eller fäller framstaken på vagnen där jag lagt grovänden av veden. ner med grovänden på underläggen som jag lagt ut först drar fram lite så är det lätta att lyfta ner lilländen, drar sedan tillbaka vedbiten lite När det blir lite höjd i välten kan man dra iväg lite så det väger över lite och sedan lyfta och dra tillbaka... jag vet inte om det går så bra och förklara

Vältan på tvärs tar bort framstaken börjar med en bit som jag kan dra ner och vrida ovanpå lasset och sedan skjuter iväg den. är det läng ved kan man göra det tvärsom fast det blir bökigt att lasta på tvärs är lättast med jämnlångt virke....

Jag vet inte om du fick nån bild i huvudet hur jag gör.... går säkert att göra mer rationellt....har sett att en del ATV vagnar har ett knä på staken så att man kan använda den att väga emot.....

om ihåg att vara så svag som möjligt desto längre orkar man om man nu inte är bodybilder.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351416 Tycker ni bägge måste han en bild på hur ni gör? Mycket ltätare att begripa. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Göt  
#351417 ja det är kanske dags att skaffa sig en sån där telefon med kamera........när man bor på landet har man fotogentelefon som måste eldas en timme innan man ringer ;)

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351419 Det är betydlgit fler som visar bilder på sin senaste 300 kkr skogsvagn än på hur man arbetar för hand. Det borde finnas fler galningar än jag, men de flesta kanske gör som de alltid gjort och bryr sig inte om att sprida kunskapen vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

TheJo  
#351421
Göt skrev:Jag vet inte om du fick nån bild i huvudet hur jag gör.... går säkert att göra mer rationellt....har sett att en del ATV vagnar har ett knä på staken så att man kan använda den att väga emot.....


Lejab kallar detta för Lastlisa.
Fungerar säkert bra.

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351422 Klart intressant att få höra hur man ska göra egentligen, en intressant tråd och bilder önskas såklart.
Ett tips vid pålastning av skoterdoningar är att köra litegrann förbi högen så man drar stockarna framåt
uppåt så går det betydligt lättare än om man ska ta hela vikten på en gång.
Nåt sånt borde väl gå att göra även vid avlastning?
Värt att tänka på är att det är lättare med många små vältor än jättestora höga vältor.

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Göt  
#351423 du har rätt att sprida kunskap är viktigt men jag får skaffa bättre telefon om jag ska kunna visa någon bild tyvärr är jag inte så duktig att teckna heller...

Det man skall försöka att tänka på när man förflyttar virke = brosslar är att utnyttja virkets egen tyngd och möjligheten att väga med virket så att det gör det lättare för en att arbeta...

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351424
TheJo skrev:
Göt skrev:Jag vet inte om du fick nån bild i huvudet hur jag gör.... går säkert att göra mer rationellt....har sett att en del ATV vagnar har ett knä på staken så att man kan använda den att väga emot.....


Lejab kallar detta för Lastlisa.
Fungerar säkert bra.

Jättebra grej, nåt sånt har jag fastsvetsat på framstolpen, där hänger jag kedjan på returen åxå.

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

T Landström  
#351426 Har nog inga bilder på avlastning...har nog bara bild på högen...

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351432
T Landström skrev:När jag och farsgubben lastar av massaved och timmer så lägger vi två järnrör från centrumröret på vagnen och ut på traven sedan släpper vi stakarna och rullar virket på rören...


På min lilla OXENmaskin kan man inte lyfta upp stakarna så länge man har fullt lass. Stockar spänner ut stakarna för mycket och jag klarar bara det nät jag kan skjuva stockarna åt sidan. Man kan då sätta in stakarna vågrät så stockarna kan rulla av på dem. Ett par längre stakar skulle i och för sig sitta fint så att man kunde rulla ut dem längre.

Användarvisningsbild

Re: Metod handavlastning?

Göt  
#351449
Mangan skrev:Det är betydlgit fler som visar bilder på sin senaste 300 kkr skogsvagn än på hur man arbetar för hand. Det borde finnas fler galningar än jag, men de flesta kanske gör som de alltid gjort och bryr sig inte om att sprida kunskapen vidare.


Det var märkligt jag har varit ute på nätet och letat och hittar ingenting om brossling eller handlastning / avlastning av virke.... Tänk vad kunskap som försvinner....har tänkt på det är säkert ingen som vet hur man lägger ett hölass heller jag inser att man börjar bli gammal

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).