ATV och UTV i skogen

Variant av snöplogning

9 inlägg 7985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Variant av snöplogning

Knegas  
#350712 Vad kan vara för och nackdelar med att dra plogen bakom ATV:n enligt bifogad bild (som jag hoppas kom med)
Nackdelen kan vara att hela vagnen vill dra i sidled när man vinkelställer bladet.
Den stora fördelen tror jag är att man avlastar ram och dylikt på atv:n
Är det någon som vet om något liknande som säljs i Sverige?

Denna heter Niveleuse mn-pro



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Variant av snöplogning

Qkeeper  
#350715 Behöver vara en rätt tung pjäs om det inte skall dra i sidled vilket ju detta skulle kunna va då jag tror jag sett den användas vid väkskrapning på youtube? Övriga nackdelar: Du kör i snön vilket medför packning och svårare att ta sig fram. Du får också sitta å kika över axeln vilket är obekvämt vid längre körning. Betydligt enklare att backa å vända med bladet hängandes i fronten på maskin än att ha en bogserad enligt bild. Ja fördelarna är många.

Har kört snö med vår grizzly i 7 år och på de två blad jag har haft så på det första (kopia av yamaha, fäste runt rör i front och dragkrok bak) fästet på bladet som las runt röret fram vek sig så man fick banka ihop och förstärka. Bladet jag har ju är ett warn där ville fästet på maskinen vika isär så det har förstärkts med plattjärn ovan.

Kör man med lite hjärna tror jag inte man behöver vara ett dugg orolig för maskinen då den är så passa lätt så vid påkörning av hinder flyttar det maskinen relativt enkelt i sidled (om bladet är vinklat)

Avatar Fallback

Re: Variant av snöplogning

åberg  
#350722 Kommer inte åt nära vägg, köra fram till exempelvis porten, lägga ner bladet och backa ut.

Kan man köra längsmed väggen går det såklart. Men då har man förmodligen bladet vinklat och om det hugger då vill det kanske knuffa bladet in i väggen?

Användarvisningsbild

Re: Variant av snöplogning

Knegas  
#350724 I mitt fall så har jag plog fram på atv:n också. Och det fungerar kanon till gårdsplan och dylikt. Men sen är det även 1,5 km grusväg som jag plogar också. Givetvis hade det optimala varit en traktor men det är skoj att kunna använda atv:n så mycket som möjligt. :)
Min tanke är även att man kan förlänga bladet på högersidan för att få ner snön ordentligt i diket. Och om vägen inte är kälad så är det lätt att köra med bladet en halv centimeter ovanför gruset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Variant av snöplogning

TheJo  
#350728 Tror inte det är någon större hit faktiskt. Ser inga direkta fördelar.
Finns lite olika versioner för grus. Och de blir för lätta.



Vill man ha bladet i bak, så tror jag att det är bättre med någon liknande lösning.


Avatar Fallback

Re: Variant av snöplogning

Hema  
#350734 Youtube hade filmklipp även på Niveleuse MN-PRO :

Men som i klippet så är denna mer gjord för grusskrapning. Den ser mer ut som en vägskrapa, saknar bara möjligheten att kunna tilta bladet. På boggien borde det gå att fixa ett fäste för betongplattor.

För snöskottning tycker jag nog att sista klippet med hemmegjort bakblad är en bättre lösning.

Avatar Fallback

Re: Variant av snöplogning

tallen100  
#350740 Jag är av den bestämda uppfattningen att bladet ska sitta i fronten ock det är fyrhjuling eller traktor, har man bakblad på traktorn och det hugger så dras framänden ner i diket (som brukar vara som djupast just där :mrgreen: ).
Har man det fram och det hugger så sjuver det traktorn ut i vägen i stället, plus att man kan trycka på snöplogskanten med ett frontblad så att inte vägen gror igen vid mycket snö.

Användarvisningsbild

Re: Variant av snöplogning

Knegas  
#351998 Det har varit intressant att läsa era åsikter :)
Så Niveleuse får vänta. Verkar som att den bara tillverkas i Kanada och inköpspriset där är 22.200 svenska kronor + frakt.
Så denna vinter blir det bladet fram på atv:n :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Variant av snöplogning

Hema  
#352020
Knegas skrev:Det har varit intressant att läsa era åsikter :)
Så Niveleuse får vänta. Verkar som att den bara tillverkas i Kanada och inköpspriset där är 22.200 svenska kronor + frakt.
Så denna vinter blir det bladet fram på atv:n :)

Tja. Jag tror nog du kan komma billigare undan om du pratar med någon verkstad/bysmed, samt så får du den såsom du vill ha den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).