Traktorn i skogen

Avlastning av massaved med vajerkran

38 inlägg 20213 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350265 I en annan tråd kom frågan upp hur man tippar massaved. Jag har två videosar om hur jag gör. Kom gärna med egna inlägg, så bygger vi på!

Ett av de första försöken nedan. Borde varit bättre björnat, och lasset mer välvt så att det binder bättre.



Det går att tippa parallellt med vägen, och få lasset att glida ner. Lite osäkrare, men kan vara lättare att slippa backa ut i spenaten med vagnen.



Så här är det tänkt då.

Bild


Högarna blir ju inte så höga, ungefär 1 m3fub per löpmeter brukar jag räkna med. Det går att pressa ihop högarna litegran om man efter att ha tippat av tar vajern och drar den under den avtippade högen (på ena kanten) och vidare en bit bort i vältan och fäster den där och lyfter. Sedan på andra kanten lika. Men det ger bara 10-20% mer packning för mig.

Detta är den första högen jag fick ihop, senare exempel är något bättre. Skall bara hitta bild...

Bild


Det mesta jag gör har jag läst mig till i boken "Virkestransport med jordbrukstraktorn"

http://www.mediafire.com/download/ijvfr ... ktorn.djvu


Senast redigerad av Mangan mån 09 nov 2015, 21:14, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350269 Hittade en till dålig bild över hur resultatet blir. Detta från i våras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Hema  
#350287 Önskar dig en vagn med timmerbankar, där man lossar stakarna på motsatt sida. Även om du hade säkrat med kätting, så det lite olustigt ut, när du med en massavedsbit lossade stakarna på samma sida.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Avlastning av massaved med vajerkran

T Landström  
#350293
Hema skrev:Önskar dig en vagn med timmerbankar, där man lossar stakarna på motsatt sida. Även om du hade säkrat med kätting, så det lite olustigt ut, när du med en massavedsbit lossade stakarna på samma sida.

Vi har en sådan vagn ;)
Kätting och björn mellan stakarna...

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350296
Hema skrev:Önskar dig en vagn med timmerbankar, där man lossar stakarna på motsatt sida.


Jag har en sådan vagn, men på ena staken funkar det inte. :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Göt  
#350411 Tanken är att balken du lyfter med skall sitta fast i den sidan som du lastar av emot det skall sitta en balk med sprintar i båda ändar under

Annars å är du helt på rätt väg med väl björnade lass

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350425 Jag har en sådan tippbanke, Göt. Syns inte det på andra videon?

Det här med kätting och björn mellan stakarnas topp har jag inte förstått poängen med. Är de inte bara ivägen vid lastning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

samek  
#350447 Hej och tack för svar och fina bilder.
Är det typen av välta med björkved som är den vanliga avlastningsmodellen? För min del ser vältorna ut som på bilderna med lassen parallellt med vägen, alltså en välta som är 3 m lång(massavedslängden) och nästa kommer 0,5 m längre fram. Jag har fram till nu använt ett spännband. Jag har ingen länk mellan stöttorna. Däremot har jag påsvetsade rörstumpar på bankarna, ca 2 cm höga, som förhindrar att lasset glider snett av.
Är det någon som hugger fallande längder och sedan lyckas tippa av? Problemet är väl att få jämvikt?

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350453 Jo, tvärs vägen är det vanliga. Man får alltså backa av vagnen från vägen och in i skogen. Och hamna på rätt avstånd från befintlig välta. Viktigt att kätting/band sitter kvar på högen du tippar till dess du har tippat nästa hög bredvid!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

rokon  
#350490
Mangan skrev:Jag har en sådan tippbanke, Göt. Syns inte det på andra videon?

Det här med kätting och björn mellan stakarnas topp har jag inte förstått poängen med. Är de inte bara ivägen vid lastning?

Vid lastningen så har man förstås inte kättingen där men vid lossningen så sitter kättingen där, man ser på bild i din film hur du går i riskzonen och plockar upp de lossade stakarna. Men rätt utfört så lossa de från andra sidan med kättingen sittande kvar i stakarnas topp och när lasten tippas så "flyter" de upp ovanpå stockarna med hjälp av kättingen. Säkerheten i alla vardagliga moment i första hand, för en gång fel kan vara en gång för mycket.

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

samek  
#350495 Hej och tack för svar och övrig info!
Du Rokon lyckas du tippa av dina lass på samma sätt som Mangan, alltså backa in vinkelrätt mot vägen. Är du nöjd med resultatet eller måste du hela tiden rätta till? Har ni kvar massavedsbitarna mellan de olika lassen? Är det ok?
Senast redigerad av samek tis 10 nov 2015, 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

jannee  
#350500 Har inga massavedsbitar mellan lassen, kättingen i det föregående lasset drar jag upp med kranen.
Betydligt lättare att tippa av ett lassa barrmassa än löv, inte alls lika krokigt eller halt.

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350504 Om man ställer bitarna med toppen ner brukar de vara lätta att bryta ner och dra ut. Slipper man ta kranen till hjälp (oftast...)

   TS
Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350505 Rokon, jag har provat med kätting (lina egentligen) i topp av stakarna. Problemet är att stakarna måste falla utåt och ner innan de lossnar från kärran. Så det går inte att ha spänt i toppen. En lös kätting kanske, så man kan dra ut dem efteråt. Eller bara en wire kopplad till ena toppen och sedan till andra staken på samma sida och vidare bakåt. Typ Så skall det väl gå att dra bort dem. Får fundera vidare. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

jannee  
#350509 Spänn annars vajern runt lasset, ned och under vagnen, fäst den på motsatta sidan, därefter kan du lossa stakarna och ta väck dem. Själv bara lossgör jag dem och dra till mig dem med en krok fastsatt på en träpinne. Har aldrig hänt mig att lasset tippat av sig själv.
När jag var yngre, djärvare, smidigare och inte lite mer dumdristig gick jag bara lugnt och plockade bort dem från backen :mrgreen:
Sedan spännband i all ära men för att surra ett lass massaved finner jag kätting bättre, man får mer kraft med svibjörnen dessutom töjer sig kätting inget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).