Motorsåg och handhållet

Nya motorsågsmodeller på gång?

101 inlägg 36552 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya modeller på gång?

traktorz  
#350298
Hema skrev:Peakpulse, är det pulserande varvtalsbegränsning? Upplever att de nyare sågarna låter tråkigare än min 357:a. Såg någon instruktionsfilm från staterna, där han fällde och kvistade med (vad jag tyckte det såg ut som) en 576:a.
Ahh jag hitttade det (16min in), känns även som om han har lite slö kedja, men har ingen koll på det Tall-liknande trädets hårdhet.

Snarare är det reglersystemet hos förgasarstyrningen du noterade. PeakPulse är Jonsereds handelsterm för RevBoost, vilket ger sågen dess häftigare temperament.

Noterade samma sak beträffande kedjan, men insticket såg ut att gå bra, så kanske bara ryttarna var för höga?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

traktorz  
#350299
Hema skrev:Med den prisskillnaden väljer jag en 550XPG/550XPGT alla dagar i veckan.

Håller med om att 50cc-sågen ger mest såg för pengarna. Lätt, stark och mångsidig.

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

traktorz  
#350301
Huggarn skrev:traktorz

vi får väl se ang stihlsågarna! ;) :-BD det kan ju faktiskt vara så att "nån" faktiskt har provat dom redan och kan bekräfta att uppgifterna faktiskt stämmer! :grin: men du är ju experten å inte jag eller hur!!? :smile:

Ber om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas som skeptiskt och ev. provocerande, det var absolut inte meningen. Snarare en reflektion av min amatörmässiga betraktelse, med fabrikanternas historiska och gradvisa uppdateringar som enda tillgängliga indata.

De skärpta miljökraven har ju medfört att vi sett fabrikanterna ersatt den klassiska tvåtaktsmotorn med en mer komplicerad friskluftsdito, alternativt addera katalysator.

Enbart Husqvarna/Jonsered och Stihl har dessutom lanserat motorer med elektronisk förgasarstyrning, dock ännu inte sådant från
Dolmar/Makita, Tanaka/Hitachi eller Echo/Shindaiwa.

Noterar också som du, att Husqvarna till skillnad mot Stihl ännu inte infört AutoTune på sina röjsågar, istället verkar fokus vara på batteriteknik.

Beträffande prissänkningar och kampanjer, brukar inte det betyda att man inte är nöjd med försäljningen, eller att nya modeller är i görningen?

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

traktorz  
#350302
Huggarn skrev:du har troligtvis ingen aning om vad du svammlar om! men vi får väl se!! 8)


Hehe,
jag har bara en backspegel, men ingen kristallkula!

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350354 blir mycket "smygreklam" för Maskinklippet nu, men det struntar jag i! det är dom säkert värda på ett eller annat vis! tycker dock att prisskillnaden på exakt 100 riksdaler mellan en 550xpg och en 560xpg är helt fantastiskt konstig!! :roll: är det 550n som är för dyr eller är det 560 som är för billig? hur tänker dom? vad tror ni? "normalpriset" för en 560xpg är ju ca 9500:- men man kan nu köpa dom för strax under 7000:-! så vad är det som händer?? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

jannee  
#350362 Är väl Husqvarna som går ut med en riktig drive, förra året var det 550 som reades ut, i är är det 560. "Tror" att du nog kan få ned priset i paritet med Maskinklippets även hos andra återförsäljare.
Så var det i alla fall med fjolårets 550, Maskinaffären i Nybro hade i alla fall samma pris.
Nu är dock 560 BILLIGARE än 550, då kan man kanske lite förstå vilka avanser Husqvarna har - INTE återförsäljarna.

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350368 Kul att du nämde maskinaffären i Nybro ! där stod jag trots att jag är dalmas å hängde på låset 2011 när dom första 560 släpptes! tror det var en lördag om jag inte minns helt fel!? dom hade lyckats fått hem 3st tror jag, o jag fick nr 2! :grin: man var i sjunde himlen..... ett tag...... sågjäkeln gick som ett skott........i ca 30tim innan vevhuslagren gick åt tusan! :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Erre  
#350372 Var inne på maskinaffären i Nybro i förra veckan och diskuterade lite sågar.
När jag bad om pris på en 550 sa han, "samma som maskinklippet " å log brett.
Handlarna har nog märkt att dom får anpassa sig lite. Svårt att konkurrera med nätet.

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350378 ska kolla runt lite här ibland lokala handlare vad dom säger! :surp: :roll: nu har jag förvisso historiskt av någon anledning fått priser av dom så att jag nästan skäms! å de är inte ofta jag skäms!! :-BD :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

Hema  
#350383 Lantmännen i Hyltebruk har jag bra erfarenhet av.

Avatar Fallback

Re: Nya modeller på gång?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350384 Jag har sett låga priser på 560 tidigare, vill minnas att när jag köpte min 550 för snart ett år sedan tex. Skumt är det i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350403 Skumt är det nog inte. Det händer då och då.
De sålde ut 254 för o ge utrymmer ett år efter för 357. Det tricket gick inte och försäljning på 254 stoppades. Sen gick det bättre...
Ibland sänks priser för att lager ska lättas.Ibland för att uppnå volymmål som satts...
Oavsett så är det du närmare sanningen nu då fler kommer att få lite bättre kostnadseffektivitet på sina såg.
De kommer nog inte upp i 2000tim men ändå, det svider mindre om den är skrot efter 300 hundra tankar än 30, särsilt om man vet att man köpte den 3000:- billigare än huggaren bredvid som köpte sin för nån månad sen.

Hade en jobbarkompis som utryckte sig fint om en nyinköpt galt...
Han sa "Det var ju roligt den var billig... Det gör ingen skillnad om den är billig eller dyr när den inte gör det den ska".

Användarvisningsbild

Marknadsandelar vid 60cc

traktorz  
#350455 Kanske är 60cc-segmentet mer lönsamt för tillverkarna än det klassiska 50cc, så att vi nu ser ett krig om marknadsandelar? Husqvarna 560XP/562XP reder sig här riktigt bra i test, även i jämförelse mot Stihl, Dolmar och Echo. Är det kanske därför de erbjuder hela fyra olika produkter i detta segment: 555 & 556, 560XP & 562XP. Visserligen på olika marknader, även 455 Rancher AutoTune™ & 460 i den lägre klassen, såsom först med AutoTune i klassen under proffssågar.

Ref:
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 06_12e.pdf
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 74_12e.pdf

Användarvisningsbild

STIHL Carbon Concept chainsaw

traktorz  
#350457 Tillbaka till Stihl...

Visst går det att göra dagens sågar lättare, ta ex.vis analogin med trampcykeln, vars ram kan fås antingen i stål, aluminium och nu senast i kolfiber, numera även till attraktivt pris. Så visst kan det vara möjligt att även materialet kolfiber hittar till motorsågen, då förmodligen först till de största modellerna, för att där nå påtaglig viktbesparing. Men kolfiber kan också vara ett sprött material, som t.ex. hos skidstavar som blir bräckliga mot slag.

Ref:
http://www.stihl.co.uk/stihl-carbon-con ... n-saw.aspx
http://www.stihl.co.uk/p/images/content ... en-com.png

Användarvisningsbild

Re: Nya modeller på gång?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350458 har inte mycket illa att säga om vare sig 550 eller 560 ifrån sent 2013 eller nyare!man kan väl säga att de är dom med fliplocken! tidigare modeller är en sorglig historia!(ialla fall för mig)! :???:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).