Vedmaskiner, flishuggar

Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

14 inlägg 5372 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Hema  
#349534

Risken för begränsning till längdförändring är kanske till dess nackdel. Dock känns det onekligen lockande med tanken att ha ett matarbord framför inmatningen om man skulle hålla på med 1m-ved.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Henrik Petersen  
#349552 Hej

Jag fattar bara fortfarende inte varfor man vill ha ett extra moment i sin vedhantering. Bättre att köra stocken i vedmaskin från
början och sen är det klart.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

JensSkoog  
#349558
Henrik Petersen skrev:Hej

Jag fattar bara fortfarende inte varfor man vill ha ett extra moment i sin vedhantering. Bättre att köra stocken i vedmaskin från
början och sen är det klart.

Henrik

Dom har väl tradition för att turka veden i långa, kluvna bitar, men det blir ju många extra hanteringar, och extra maskineri på gården. Säger väl det mesta att dom har en modern maskin i mitten, och en skottkärra i varje ände :lol:

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349559 De kan ju ha köpt enmetersveden, och lånat in maskinen en eftermiddag

Användarvisningsbild

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Fredrik Reuter  
#349571 Hej, jag håller med er.
Också Hema, den var effektiv för det den var avsedd för helt klart.

Jag tycker det är intressant och viktigt att diskutera och upptäcka alla typer av lösningar. Det får en att tänka utanför boxen en liten stund, och det är denna lilla stund som kan leda till stordåd! :-BD

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349580 Vore det inte bättre att byta panna? :D

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

bjed0001  
#349581 Kan det inte vara så att veden ska handlastas i skogen. Så att istället för att hantera tung långved apteras veden till metersbitar direkt, grova bitar klyvs direkt i skogen, för att sedan lastas, köras hem och staplas. Ska du stapla veden så går det fortare med metersved och traven blir stabilare. Är det dessutom lövskog med mycket grova krokiga grenar som utgör en stor del av veden kan jag förstå att man gärna kapar direkt till metersved i skogen.

För inte kan dom väl först hugga fyra metersbitar i skogen, kapa dessa till metersbitar på vedbacken innan stapling och sedan kapa dessa i 30 cm bitar innan lagring/eldning?

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349592 Om man klyver med yxa går det fortare att klyva en 1-metersbit än fyra 0,25-metersbitar.

Användarvisningsbild

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

totte  
#349593 Hur som haver så skulle dom behöva en större skottkärra. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

axwell  
#349616 Även med större skottkärror platsar klippet bättre här: : Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta v.............................................. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Henrik Petersen  
#349623
Fredrik Reuter skrev:Hej, jag håller med er.
Också Hema, den var effektiv för det den var avsedd för helt klart.

Jag tycker det är intressant och viktigt att diskutera och upptäcka alla typer av lösningar. Det får en att tänka utanför boxen en liten stund, och det är denna lilla stund som kan leda till stordåd! :-BD


Visst, det funkar utmärkt for det den är avsedd for. Det som jag reagerer på är att den säkert koster som en mindre vedmaskin tex. Bala 320, fast den gör bara halva jobbet

Henrik

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

ÅsaNisse  
#349628 Tja.... Den siste stollen är inte född än!
Men det skapar ju både arbete och värme.

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349634 Lika dumt som att gallra motormanuellt, eller köra ut virket med jordbrukstraktor.

Avatar Fallback

Re: Revolverkap i all ära, men denna är nog effektivare.

jannee  
#349647 Även vi i Sverige apterade all ved i en meters längder + klöv den i skogen - ja i alla fall för 75 år sedan och dessa stollar har väl kommit så långt i utvecklingen. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).