Traktorn i skogen

Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

19 inlägg 15651 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Hypro77  
#349296
1446558348_valmet_6400_och_mowi_huggarvagn_1050.jpg
Hej!

Jag försöker hjälpa min käre far i Småland på distans med att koppla ihop traktorn med huggarvagnen, själv sitter jag i Stockholm. Bilden är en Valmet 64000 men inte från vår traktor och det är något annat kopplat på den så den använder jag bara som orientering. Jag är osäker på hur detta ska kopplas men om ni kollar på bilden så anser jag att vid:

röd pil ska matarslangen till kran kopplas in
gul kopplas retur från kranen in
blå kopplas ena vagnstryningen in
grön kopplas den andra vagnstyrningen in

1446558348_valmet_6400_och_mowi_huggarvagn_1050.jpg


Stämmer detta?

I hytten har vi en svart spak och en blå spak. Den svarta med låsfunktion startar oljeflödet ut genom ventil vid röd pil till vagnen och den blå utan låsmekanism styr vagnstyrningen så som jag har fattat det hela.

Jag undrar också över det här med enkelverkande och dubbelverkande hydraulik. Om man kopplar som jag beskriver så har man väl "gjort" ett dubbelverkande till enkelverkande? Dvs den vid röd pil kan sägas vara enkelverkande.

När man säger dubbelverkande, kräver det då alltid två kopplingar, en där oljan går ut och en där det går in? Eller är det så att oljan kan gå i två riktningar i en och samma koppling?

Hälsningar Daniel



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Førland  
#349301 Koppla som du har beskrevet med pilene,presis så har jeg det på min huggarvogn.dubbeltverkande krever alltid 2 koplinger,som hyd toppstång.

Användarvisningsbild

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

ananders  
#349322 Det kopplingsschemat du gjort tycker jag ser rätt ut.

Dubbelverkande uttag är när man med en spak styr två uttag, så vagnstyrningen är kopplad till ett dubbelverkande uttag där du kan köra kolvarna i båda riktningarna med tryck. Tillskillnad från en tippvagn där tippfunktionen enbart kräver tryck i ena riktningen medans flaket när det går ner trycker tillbaks oljan till traktorn genom samma slang.

Vidare kan man säga att vagnens ventilpaket är kopplat till ett enkelverkande uttag medans ventilpaket består av flera dubbelverkande uttag.

Undrar om detta var till någon hjälp eller bara snurrade till det ännu mer :???:

Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Amatörhuggare 62  
#349336
1446573282_m_20151103_185147.jpg
Den svarta ( Första ) spaken låser man med ratt inne i luckan bakom växelspakarna. Man snurrar lagom mycket,så det inte går onödigt tungt. Men inte för lite för då lossnar spaken ( kan göra ) när man tar i med kranen.
Den blåa är dubbelverkande. Men tänk på att det mot skärmen är flytläge längst ut. Då sticker vagnstyrningen om det lutar.
Den svarta spaken ställer man om från Enkel till dubbelverkande underifrån på ventilen. ett domkrafthandtag brukar passa på
på ventilens ratt. Alltså spåret på domkrafthandtaget,passar till ventilens tapp.

Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Hypro77  
#349339 Tack allihopa för snabb hjälp och bra beskrivningar! Vi har inte testat ännu men jag återkommer med resultat. Har en uppföljande fråga dock. Behöver man ställa om svart spak till enkelverkande eller kan svart spak stå i antigen enkel eller dubbelverkande läge och kranen går bra ändå?


Mvh Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Amatörhuggare 62  
#349342 Returslangen går till Fri retur ? Då behöver man ju inte ställa om.
Det är ju om man trycker åt fel håll . Men ett kort ögonblick gör ju inget.
Överströmningsventilen löser ut.

Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Hypro77  
#349346 Ja, returslangen går till gul pil i bilden, det är väl fri retur antar jag.

Det du skriver i andra stycket, att man trycker åt fel håll, menar du då att om man kopplat enligt min bild och trycker svart spak mot däcksidan så kan överströmningsventilen lösa ut? Om den löser ut, fjädrar den tillbaka till ursprungligt läge eller måste man mecka och återställa den då? Jag frågar för det finns risk att vi kanske gjort just så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Amatörhuggare 62  
#349349 Stämmer det är fri retur.

Det överströmmar internt i ventilen. Men det blir ju bra tryck i rör fram till snabbkoppling.
Frestar ju hydrauliken, håller man på länge så blir oljan varm.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Hypro77  
#349351 Ok tusen tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

stegmaster  
#349355 Kul att du hittadet rett vid hjälp av min bild av min valmet 6400. :grin:
Som redan sagt, så er det helt rett kopplat, som du tenkt.

(På bilden er det schaktblad som er påkopplat.
3 dubbla uttag går åt. 1 til hydrauliska toppstången, 1 til sväng av bommen på schaktbladet och 1 til svängen av bladet.)

Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Hypro77  
#349358 Tack för lånet! :grin: bilder gör allt så mycket enklare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Hypro77  
#350858 Hej! Vill bara meddela att nu funkar huggarvagnen fint med kopplingen som nämns ovan. Ifall någon annan någon gång behöver veta.

Tack igen!

Daniel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

Aqualize  
#352641
Hypro77 skrev:Jag undrar också över det här med enkelverkande och dubbelverkande hydraulik. Om man kopplar som jag beskriver så har man väl "gjort" ett dubbelverkande till enkelverkande? Dvs den vid röd pil kan sägas vara enkelverkande.

När man säger dubbelverkande, kräver det då alltid två kopplingar, en där oljan går ut och en där det går in? Eller är det så att oljan kan gå i två riktningar i en och samma koppling?

Hälsningar Daniel

Jag tycker man ska tänka på dubbel/enkelverkande mer när det kommer till själva hydraulcylindern. Ventilpaketet är ju bara fiffigt gjort att det kan få ett hydrauluttag att trycka och låta ett annat släppa tillbaka samtidigt och koordinerat. När det släpper tillbaka går det inte via seriekopplingen (som kan ha tryck) utan fritt mot tanken.

Dubbelverkande hydraulcylindrar kräver två kopplingar så de kan trycka åt båda hållen. Men när ena trycker så rinner oljan tillbaka i det andra. Vid enkelverkande så är det som sagt självtrycket som tar tillbaka oljan.

Med ventilpaketet för skogsvagnen så är det ju inte slutet på kedjan. Man skulle ju kunna tänka sig att fast monterat dra inkopplingen till efter traktorns ventilpaket för yttre hydraulik och före trepunktslyften (sitter i serie).

Använder man en ventil i dubbelfunktion men har en enkelverkande cylinder och kör tillbaka kommer den köra mot övertrycksventilen. Traktorn stånkar lite mer men inte farligt. Saker slits väl snabbare dock, eftersom trycket i systemet går på max. Samma som om man med kranen eller lastaren försöker lyfta något alldeles för tungt (och lastaren/kranen inte går sönder). Men en dubbelfunktion kräver inte att olja kommer tillbaka i den som inte trycksätts. Så därför vidarekoppling till andra ventilpaket fungerar bra.

Avatar Fallback

Inkoppling på Ford 7710

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395139 Funderar på inkoppling av en Farma 6,0-9 som tidigare satt på en Valmet 6400 men nu är det på en Ford 7710.
Har det betydelse om man kopplar in på det övre eller undre uttaget? Som det är på bilden (de tunnare slangarna till höger) så trycker vagnstyrningens kolv ut när man drar bakåt vilket verkar rätt enligt Fords instruktionsbok.
På inkopplingen av ventilpaketet så går den ena till fri retur. Den andra då? Det går att låsa manöverspaken i hytten oavsett i vilket uttag man sätter, men drar man den för lång fram kommer den i ett "specialläge", vet inte vad det har för funktion. Sedan går det ju även att justera på reglagen över uttagen hur fort man vill att kranarna ska röra sig från sköldpadda till hare, men kan man ställa för fort (högt tryck)?
1465245044_20160606_221047[1].jpg
1465245031_20160606_211910[1].jpg
1465245017_20160606_211807[1].jpg

Avatar Fallback

Re: Koppla Mowi huggarvagn till Valmet 6400

eqlazer  
#395141 Läget längst fram ser ut att kunna vara flytläge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).