Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14872 inlägg 4199270 visningar 231 följer Svara, dela mm...  

Re: Dagens prestation

Hema  
#349036Polaren hade fått låna en grannes elmotorsåg (då grannens fru tyckte det såg så jobbigt ut att stå o såga med bågsåg) för att ta ned lite småträd. Som tack för lånet skulle de få veden. När han var klar kom en kommentar om att slipa kedjan från gubben.. Då han ingen fil hade kom han till mig, så jag fick hjälpa till, samt fick min egen elsåg fixad. Fick även tummen ur och ställa in klyven i garaget inför vintern.

Varför ska det vara så lätt att skjuta upp små enkla jobb, när man mår så mycket bättre efterråt? För varje sak man bockar av desto bättre. Ska nog ta tag i och serva mina andra sågar också, då det var ett tag sedan de fick lite extra tillsyn.

rikard_e  
#349038Man får helt enkelt komma på att göra dom på roligare sätt...

Som kompisen, han tar upp båten med sin rottne blondin.... iofs gör han allt med den, tar upp staket, lägger brädor på taket, plockar sten, finns nog inget han inte gör med skotaren iofs,,

Hema  
rikard_e skrev:Man får helt enkelt komma på att göra dom på roligare sätt...

Som kompisen, han tar upp båten med sin rottne blondin.... iofs gör han allt med den, tar upp staket, lägger brädor på taket, plockar sten, finns nog inget han inte gör med skotaren iofs,,

Den heter inte blondin för inte menar du? ;)

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#349091Fick gödslat lite skog här och var på väg hem från Trysil lördags! Så illa var det att jag fick overlämna rattet till pojken :mrgreen:
Men, nu känner jag mig nästan som en människa igen efter att jag sovit mestadelen fram till nu :wink: Men den planerade röjningen i dag gick bokstavligt talad rakt i dass :lol:

Användarvisningsbild

anersimyra  
#349094Dagens " prestation " bestod av att bli fastklämnd under ett träd.. :surp: jag hade vinschat in en riktigt lång asp fram till kranen, att den låg kraftigt i spänn missade jag att kolla. När jag släpper vinschen med dosan kommer stammen svepande mot mig med stor kraft. Jag stod ca 2 meter från stammen som tar i vänster knä och slår omkull mig, stammen hamnar på höger vrist och naglar fast mig hårt i backen.. :surp: utan hjälp hade jag aldrig tagit mig loss. Turligt nog är inget brutet men rejält svullet. :sad: :sad:

Användarvisningsbild

Sunilorblede  
anersimyra skrev:Dagens " prestation " bestod av att bli fastklämnd under ett träd.. :surp: jag hade vinschat in en riktigt lång asp fram till kranen, att den låg kraftigt i spänn missade jag att kolla. När jag släpper vinschen med dosan kommer stammen svepande mot mig med stor kraft. Jag stod ca 2 meter från stammen som tar i vänster knä och slår omkull mig, stammen hamnar på höger vrist och naglar fast mig hårt i backen.. :surp: utan hjälp hade jag aldrig tagit mig loss. Turligt nog är inget brutet men rejält svullet. :sad: :sad:

Otäckt. Skönt att det verkat gått bra i relation till tänkbara utgångar.

Hema  
#349099Skönt och höra att det gick bra. Otrevlig med olyckor.

Användarvisningsbild

totte  
#349100Riktigt otäckt tillbud! Tur då att det inte blev värre än det blev och att det fanns hjälp så du kom loss.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#349101Fy för den fula, anersimyra. Där hade du tur i oturen. Bra det inte gick riktigt illa, men du kommer att känna det där några dar!

Hema  
JensSkoog skrev:Fick gödslat lite skog här och var på väg hem från Trysil lördags! Så illa var det att jag fick overlämna rattet till pojken :mrgreen:
Men, nu känner jag mig nästan som en människa igen efter att jag sovit mestadelen fram till nu :wink: Men den planerade röjningen i dag gick bokstavligt talad rakt i dass :lol:

Dålig sprit? :)

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#349104Aj aj, tur det gick bra!
Berätta gärna mer ingående när du hämtat dig så räddar du kanske någon från liknande olyckor.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Hema skrev:
JensSkoog skrev:Fick gödslat lite skog här och var på väg hem från Trysil lördags! Så illa var det att jag fick overlämna rattet till pojken :mrgreen:

Dålig sprit? :)

Nej, dårligt öl från Stömstad :lol:
Men, det är nog hellre en sjuka som går här för tiden. Min fru har suttit hemma sedan torsdags.

Men nu har jag betalat trängselsskatt til Swedish Transport Agency på S.kr 8,80 för första gång! Mycket arbete för lite. Undrar vad det kostat dom att skicka kravet :mrgreen:

Användarvisningsbild

anersimyra  
Fredrik Reuter skrev:Aj aj, tur det gick bra!
Berätta gärna mer ingående när du hämtat dig så räddar du kanske någon från liknande olyckor.

Aspen som var runt 25 meter gick lätt att vinscha så jag varsnade inte att den spännde fast runt en gran ca 12-14 meter från rotänden, jag flyttade mig som sagt var ca 2 meter åt sidan då de brukar spänna något och komma någon halvmeter i sidled. Nu kom den runt 2,5 meter med våldsam kraft, den mesta kraften hade gått ur stammen när den träffade. Hade jag stått metern närmare hade jag säkert fått båda benen avslagna som ett par tändstickor och fått stammen liggande på magen :surp: det här var den enda riktigt allvarliga incidenten jag varit med om på 40 år. Jag skulle naturligtvis stått betydligt längre från stammen när jag släppte draget på vinschen. :shock:

Användarvisningsbild

Göt  
anersimyra skrev:
Fredrik Reuter skrev:Aj aj, tur det gick bra!

Aspen som var runt 25 meter gick lätt att vinscha så jag varsnade inte att den spännde fast runt en gran ca 12-14 meter från rotänden, jag flyttade mig som sagt var ca 2 meter åt sidan då de brukar spänna något och komma någon halvmeter i sidled. Nu kom den runt 2,5 meter med våldsam kraft, den mesta kraften hade gått ur stammen när den träffade. Hade jag stått metern närmare hade jag säkert fått båda benen avslagna som ett par tändstickor och fått stammen liggande på magen :surp: det här var den enda riktigt allvarliga incidenten jag varit med om på 40 år. Jag skulle naturligtvis stått betydligt längre från stammen när jag släppte draget på vinschen. :shock:

Tur att det gick bra, har ju kunnat gå hur illa som helst #:-S

jannee  
#349120Obetänksamhet, sånt som kommer med åldern och "visdom". Tur i oturen att inget allvarligt hände.
Måste varit i ett enormt spänn eftersom rotänden flyttade sig så pass mycket = ingen liten kraft.
Inte alltid motorsågskortet hjälper :mrgreen:
Betänk då vad som kan hända en riktigt gammal själverksam och självlärd skogstomte - inte undra på att någon stryker med då och då.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).