Öppna kategorin

Dagens tips.

241 inlägg 84536 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dagens tips.

Erre  
#348662 Testade en grej ifjol som funkade kanon.
Man tar en fruktcola och tuggar mjuk, applicerarar på fällan och låter stelna.

Vi tog 6 möss på samma bete förra vintern.
Försvann aldrig ngt. Blir stenhårt men doftar ändå. Och inte möglar det eller blir o aptitligt för dom små gnagarna.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Blivande snickare  
#348665 Smart!
Största problemet är väl att sluta tugga i tid! ;)

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#348668
Blivande snickare skrev:Smart!
Största problemet är väl att sluta tugga i tid! ;)

Därför köper man en halvkilos påse. :wink: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

machonisti  
#348694 Lyckans ost!!!

Bara sex möss, på hela vintern?

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#348695
machonisti skrev:Lyckans ost!!!

Bara sex möss, på hela vintern?


I verkstaden på jobbet ja. :smile:
Hemma i kåken var det fler. Men där har jag mer än en fälla.
Har åtta fällor totalt i källaren. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

machonisti  
#348698 8 + 1 blir 9 fällor gånger ett halvkilo blir rätt mycket godis, smask :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

axwell  
#348705
Erre skrev:Testade en grej ifjol som funkade kanon.
Man tar en fruktcola och tuggar mjuk, applicerarar på fällan och låter stelna.

Vi tog 6 möss på samma bete förra vintern.
Försvann aldrig ngt. Blir stenhårt men doftar ändå. Och inte möglar det eller blir o aptitligt för dom små gnagarna.


Fruktkola har jag nog testat, fast inte förtuggat dom.
Ännu bättre tycker jag att "Dumle" är och luktar länge, knådar in en tunn bomullstråd innan läckerheten fästs i giljotinens (made in Finland) klyka.
Tråden trasslar in sig i gnagarens tand och betet hinner aldrig förbrukas, räcker från höst till försommaren.

Sen kommer småmyrorna och äter upp allt utom tråden, detta utan att lösa ut fällan.

Myrorna får i sin tur bekämpas med Fun Light, en dryck som en del föräldrar obekymrat ger sina egna barn.
Vatten och kemikalier, 10 olika E-nummer :!:

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#348708 Vet att Anticimex förordar snickers i fällorna. Men jag var imponerad av hur bra dessa kolor funkar så jag håller mig till det. Pga av enkelheten.

Jepp. Har hört att om man tömmer en 1,5 liters fun Light i en myrstack så dör den ut fullständigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

machonisti  
#348713
axwell skrev:
Erre skrev:Testade en grej ifjol som funkade kanon.
Man tar en fruktcola och tuggar mjuk, applicerarar på fällan och låter stelna.

Vi tog 6 möss på samma bete förra vintern.
Försvann aldrig ngt. Blir stenhårt men doftar ändå. Och inte möglar det eller blir o aptitligt för dom små gnagarna.


Fruktkola har jag nog testat, fast inte förtuggat dom.
Ännu bättre tycker jag att "Dumle" är och luktar länge, knådar in en tunn bomullstråd innan läckerheten fästs i giljotinens (made in Finland) klyka.
Tråden trasslar in sig i gnagarens tand och betet hinner aldrig förbrukas, räcker från höst till försommaren.

Sen kommer småmyrorna och äter upp allt utom tråden, detta utan att lösa ut fällan.

Myrorna får i sin tur bekämpas med Fun Light, en dryck som en del föräldrar obekymrat ger sina egna barn.
Vatten och kemikalier, 10 olika E-nummer :!:

Det var som f.... och så är man miljöförstörare och hamnar i helvetet om en droppe diesel träffar en maskros.

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

stefanm  
#348718 Orsaken till att myror dör av fun light är att det inte innehåller några kalorier. De äter sig mätta eftersom det är sött men får ingen näring och svälter ihjäl. Det där med e-nummer ska man inte oroa sig så mycket över. C-vitamin till exempel är e-nummer 300 (fast det heter askorbinsyra)

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

machonisti  
#348719 Då är jag dubbellurad!

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

hlb  
#348742 Det fina är att man, som smålänning, kan ta upp kolorna och tugga vidare, när mussäsongen är över.

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

axwell  
#348938
stefanm skrev:Orsaken till att myror dör av fun light är att det inte innehåller några kalorier. De äter sig mätta eftersom det är sött men får ingen näring och svälter ihjäl. Det där med e-nummer ska man inte oroa sig så mycket över. C-vitamin till exempel är e-nummer 300 (fast det heter askorbinsyra)

Det var en ny teori.
Forskningen i ämnet är inte fullständigt men de flesta med fackkunskap menar att myrornas andningsorgan (trakréer) slås ut.
Det anser även tillverkaren Procordia.
Aspartam som är 200 ggr sötare än socker, tränger igenom även människors matsmältningsorgan där vanligt socker stoppas av kroppens filter.

Undvik alla drycker med ordet "light" :!:

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

özach  
#348997
Erre skrev:
machonisti skrev:Lyckans ost!!!

Bara sex möss, på hela vintern?


I verkstaden på jobbet ja. :smile:
Hemma i kåken var det fler. Men där har jag mer än en fälla.
Har åtta fällor totalt i källaren. :grin:

inte så bara ! både sex å mus :smile:

Avatar Fallback

Re: Sv: Dagens tips.

stefanm  
#349070
axwell skrev:
stefanm skrev:Orsaken till att myror dör av fun light är att det inte innehåller några kalorier. De äter sig mätta eftersom det är sött men får ingen näring och svälter ihjäl. Det där med e-nummer ska man inte oroa sig så mycket över. C-vitamin till exempel är e-nummer 300 (fast det heter askorbinsyra)

Det var en ny teori.
Forskningen i ämnet är inte fullständigt men de flesta med fackkunskap menar att myrornas andningsorgan (trakréer) slås ut.
Det anser även tillverkaren Procordia.
Aspartam som är 200 ggr sötare än socker, tränger igenom även människors matsmältningsorgan där vanligt socker stoppas av kroppens filter.

Undvik alla drycker med ordet "light" :!:


Fast det finns inga bevis för att aspartam i normala doser är farligt för människor medan det däremot inte är särskilt nyttigt med allt socker man får i sig genom vanlig läsk och juice. Några källor :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17828671
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15367404

Sedan tycker jag att alla gör som de vill i frågan och vad gäller myror har det för mig fungerat mycket bättre med så kallade myrfällor. Hade ett myrbo under altanen och ett i en blombänk som försvann efter ett par veckor när jag lade dit dylika fällor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).