Skogsröjning

När friställa självföryngrad gran

11 inlägg 6148 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När friställa självföryngrad gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348299 Jag har några självföryngringar med bitvis tätt med granuppslag. Vid vilken beståndshöjd kan det vara lämpligt att gå in och friställa dessa plantor?
/Niklas



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: När friställa självföryngrad gran

jannee  
#348301 Jag gör ingen skillnad på självföryngring eller planterade plantor, börjar med att brunnsröja när behov finns, glesar sedan ut dem i samma takt som jag glesar ut planterade plantor - kommer ALLTID en massa självföryngringar bland dem också.

Avatar Fallback

Re: När friställa självföryngrad gran

isteskog  
#348309 Man ska nog inte vänta för länge! Blir det skuggbarr på granen är den känslig för friställning.

Avatar Fallback

Re: När friställa självföryngrad gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348323 Täta självsådda ruggar kan man behöva ställa isär när de är halvmetern höga. Brukar ställa dem ungefär en meter isär i väntan på den "riktiga" röjningen.

Användarvisningsbild

Re: När friställa självföryngrad gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348478 De flesta ruggar är 0,5-1,5 meter, så jag misstänker att det börjar bli dags nu.

Då blir det två följdfrågor:
1) Vilka ska man försöka spara, de högsta, de medelhöga eller de låga granarna.

2 Vilken såg bör det röjas med här, midjeröjaren, midjeröjaren med klinga, traditionell röjsåg, eller rent av Husqvarnas batterisåg?

Det rör sig alltså om två områden på totalt ca 1,5 ha.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: När friställa självföryngrad gran

jannee  
#348479 "Slå" med klingsågen, självklart lämnas de frodigaste, är de 1 -1 ,5 meter höga skär det inte så lite i hjärtat att såga ned dem, men var elak och tuff, när du kommer tillbaka efter 5 år inser du att du tagit för lite och om det är något ställe du nu tycker blir glest är det det finaste om 5 år.
MINST 1 meter mellan de kvarvarande, gärna mer. Nästa gång få du ta bort MINST hälften av dem som står kvar - kanske något att tänka på.
Det är de största och frodigaste som bäst kommer att stå emot snö, halvt undertryckta kan lätt vika sig om du tar bort storebror precis intill.

Avatar Fallback

Re: När friställa självföryngrad gran

morco  
#348484 Jag gick just genom ett liknande område med framrutan i just den storleken. Jag sopade ofta ner de största för att jämna ut beståndet, tror det finns mer att tjäna på detta, blev riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: När friställa självföryngrad gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348513 Om du ställer 1 meter emellan, måste du snart ta ned 75% för att få 2 meter emellan. :)Om de är över 1,5 meter höga hade jag nog gått på 2-2,5 meter direkt. Beror på bördighet och när du skall gallra.

Avatar Fallback

Re: När friställa självföryngrad gran

morco  
#348519 Jävla iPhone, granruggar rättades till framrutan med dess logik, man framstår ju som en imbecill.......

Användarvisningsbild

Re: Sv: När friställa självföryngrad gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348576
morco skrev:Jag gick just genom ett liknande område med framrutan i just den storleken. Jag sopade ofta ner de största för att jämna ut beståndet, tror det finns mer att tjäna på detta, blev riktigt bra.


Jo, jag är inne på samma tankegång. Vill också ha ett så jämnt bestånd som möjligt utan vargar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: När friställa självföryngrad gran

alias  
#348580
Niking skrev:
morco skrev:Jag gick just genom ett liknande område med framrutan i just den storleken. Jag sopade ofta ner de största för att jämna ut beståndet, tror det finns mer att tjäna på detta, blev riktigt bra.


Jo, jag är inne på samma tankegång. Vill också ha ett så jämnt bestånd som möjligt utan vargar.
/Niklas


Även jag är inne på detta förfaringssätt när jag röjer på egen eller föräldrarnas mark. Ofta har man någon eller några större i mitten av en grupp och sedan några medelhöga i utkanten - samt ofta ett större antal mindre plantor runtom. Då vill jag spara de medelstora både för att få en jämnare stamfördelning samt jämna ut höjdskillnaderna i beståndet.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).