Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14897 inlägg 4223087 visningar 231 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Peteflamingstar  
Niking skrev:
Helt rätt! Markägaren ska bestämma hur planen ska se ut. Det är ju trots allt markägaren som beställer och betalar planen.
/Niklas

Kan tycka både ja och nej... Ibland vill markägaren ha en plan som uppfyller kraven enligt PEFC, alltså 5% NO/NS, men när "självklara" val av sådana bestånd saknas måste man göra avvägningar och ta det näst bästa, något som inte alltid uppskattas. Vill man ha kakan kvar får man inte äta den också, eller hugga ner den mycket lämpliga (ur NO-synpunkt) avdöende granskogen för att istället vilja sätta t.ex. en misslyckad föryngringsyta, bara för att fixa lite NO/NS-areal. F.ö är tallmossar på T10-T14 självklara NO-bestånd! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Peteflamingstar skrev:
Niking skrev:
Helt rätt! Markägaren ska bestämma hur planen ska se ut. Det är ju trots allt markägaren som beställer och betalar planen.
/Niklas

Kan tycka både ja och nej... Ibland vill markägaren ha en plan som uppfyller kraven enligt PEFC, alltså 5% NO/NS, men när "självklara" val av sådana bestånd saknas måste man göra avvägningar och ta det näst bästa, något som inte alltid uppskattas. Vill man ha kakan kvar får man inte äta den också, eller hugga ner den mycket lämpliga (ur NO-synpunkt) avdöende granskogen för att istället vilja sätta t.ex. en misslyckad föryngringsyta, bara för att fixa lite NO/NS-areal. F.ö är tallmossar på T10-T14 självklara NO-bestånd! :smile:

En misslyckad föryngringsyta torde lätt kunna bli ett värdefullt NS-område, genom att gynna löv eller dylikt.

Att en planläggare sätter av (av markägaren) oönskade områden till NO/NS, är ju som en målare skulle måla ditt hus gult, när du beställt målning i falurött. Inte Ok enligt mig.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 22 okt 2015, 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#347400Nu har min eviga väntan övergått i en ny fas med ett ungefärligt slutdatum och dagens prestation får bli att jag har gjort iväg en dag till närmare ett delmål.

tallen100  
husqvarna_med_sthil skrev:Nu har min eviga väntan övergått i en ny fas med ett ungefärligt slutdatum och dagens prestation får bli att jag har gjort iväg en dag till närmare ett delmål.

Hmmm??? ja man får gratulera :grin:

husqvarna_med_sthil  
tallen100 skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Nu har min eviga väntan övergått i en ny fas med ett ungefärligt slutdatum och dagens prestation får bli att jag har gjort iväg en dag till närmare ett delmål.

Huggarvagn beställd. Tiden har plötsligt börjat röra sig väldigt långsamt, leveranstiden alltså, men jag kör samma tänk som hos tandläkaren, "för varje jäkla sekund är det en mindre kvar" :lol:

Användarvisningsbild

Karlsson_98  
husqvarna_med_sthil skrev:
tallen100 skrev:

Huggarvagn beställd. Tiden har plötsligt börjat röra sig väldigt långsamt, leveranstiden alltså, men jag kör samma tänk som hos tandläkaren, "för varje jäkla sekund är det en mindre kvar" :lol:

Kul!! Vad blev det för nån?

När man väl har fått in tekniken att köra kran så är det fruktansvärt lättvindigt att hålla på i skogen :grin:

husqvarna_med_sthil  
#347443Det blev kts med vinsch och fjärrstyrning till denna. Personalen på kts har gett gott förtroende samt andra kts-ägare så jag hoppas de har rätt.

Nu bara tiden går så är det dags att lära sig hur den bäst ska installeras på traktorn, krankörning osv men det blir nog inga problem om man tar det lugnt och gör en sak i taget till att börja med.
...Sist men inte minst, känns mycket roligt ! Hoppas det går bra bara och att man inte har otur med grejerna.

Användarvisningsbild

sundelius  
#347448Det kommer att bli kanon :-BD

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347510Ett intressant och givande studiebesök på Sandviksverket i Växjö. :grin:

Stans stora vedpanna. :mrgreen:

Dessvärre så blev det inga bilder. :sad: Det var högt tempo på rundvandringen. Så det gällde att hålla reda på var man hade dom andra.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347529Förröjt med midjeröjaren. Skönt att komma igång med den vanliga röjningen efter all gränsröjning
/Niklas

Användarvisningsbild

sundelius  
#347592Röjt hasseldjungeln från helvetet 😡
Matt och go i kroppen nu :smile:
Syns inte så mycket skillnad på bilderna som det gjorde i verkligheten

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#347600Jag trodde jag gick i helvitessnår av hassel, men det där måste ha varit ett jobb långt värre än vad jag går i :mrgreen: . Du får fota igen när det har gått en tid, då visas det bättre. :smile:

Användarvisningsbild

sundelius  
#347603Japp blir bra när det sjunker ihop.
Helt otroligt, när jag började såg man så gott som bara hassel men det finns en hel del plant inne i djungeln mestadels ek. Dock är allt betat av älg 😡

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347605Trodde inte ni hade såna träd där. Vad skall det bli av beståndet?

Användarvisningsbild

sundelius  
#347608Ja vad ska man säga det blir ju blandskog i slutändan :???: .
Fröträden ska ner men i övrigt har det nog stått och stampat i trettio år. Farsan har inte planterat på grund av att det är väldigt stenigt och just här har älgen hållt nere allt utom hassel.
Egentligen är det tallmark men det är bara att glömma 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).