Skogsvagn (Huggarvagnar)

Smörjning

17 inlägg 8934 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smörjning

sundelius  
#347434 En fråga grabbar, hur ofta smörjer ni huggarvagn och traktorerna?

Själv smörjer jag var 25:e timme på kran och vagn och var 50:e timme på traktorn, låter det rimligt enligt expertisen?

Anledningen till frågan är att när frågan kom upp på rundvandringen i FTG:s fabrik idag så svarade dom att det räcker någon gång om året. Nu gällde det de kranar som sitter på timmerbilarna men det borde ju inte vara någon skillnad.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Smörjning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347439 De är väl ungefär dom intervaller jag brukar smörja med, tex blir de en smörjning i början av sesången innan jag drar igång i skogen

Användarvisningsbild

Re: Smörjning

sundelius  
#347441
gnisten83 skrev:De är väl ungefär dom intervaller jag brukar smörja med, tex blir de en smörjning i början av sesången innan jag drar igång i skogen


Menar du någon gång om året?

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörjning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347444 Nej en definitivt i början av sesången och sen ca med dom timmar på skrev

Användarvisningsbild

Re: Smörjning

sundelius  
#347447
gnisten83 skrev:Nej en definitivt i början av sesången och sen ca med dom timmar på skrev


I de intervaller som jag smörjer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smörjning

Seb macahan  
#347452 I mina instruktioner till Kesla så rekommenderar de smörjning på krafterna var 10:e timma. Försöker o hålla det +\- 5timmar.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning

Karlsson_98  
#347455 Smörjer en gång efter sommaren och sedan lite då och då när grejerna har använts lite. Kanske 20h mellan smörjning

Avatar Fallback

Re: Smörjning

rikard_e  
#347456 Kranen blir var 5:e timma. Ett halvt pumptag räcker när det är så ofta. Jag kör mycket gallring, många men lätta lyft.
Tyvärr så får vagnen stå ute när jag är ute hos folk och hugger. Det gör inget bättre.

Vagnen blir var 15:e timma, och ungefärligt var 50:e timma så avlastar jag boggien så det kommer in rikligt runt hela centrumbulten. Kan rekomendera att köpa en enhandsspruta, blir lättare och mindre tråkigt då.

Fettar om hjullager varje år.

Nu har jag tillgång till gratis fett och en bra verkstad, är bortskämd när det kommer till det.
Med speciell anordning för hjullager och fettspruta i taket.

Vid vagnbyte ska jag dock montera slangar och ventilblock så man slipper gå runt på kranen, ha ett block med enskilda fettnipplar att pumpa in i.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning

sundelius  
#347462 Tack för svaren :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörjning

tallen100  
#347499 Traktorn smörjer jag när jag kommer ihåg, det blir alltså inte alldeles för ofta :oops:

Avatar Fallback

Re: Smörjning

Robertberg  
#347561 Bara jag som reagerar på att de lastbilsburna kranarna behöver smörjas en gång om året? Blir ju väldigt många timmar mellan varje smörjning isåfall. .

Avatar Fallback

Re: Smörjning

rikard_e  
#347566
Robertberg skrev:Bara jag som reagerar på att de lastbilsburna kranarna behöver smörjas en gång om året? Blir ju väldigt många timmar mellan varje smörjning isåfall. .

Vart har du sett denna rekomenderingen?

Helt olika hur dom kör såklart, men annars smörjar vi lastväxlare och kran var 3:e månad, många kunder gör det själva.
En del kör med centralsmörjning, och då pumpas det väl ut varje timme, borende såklart på intervallinställning.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning

Erre  
#347567 På åkeriet jag var på smörjde vi kranen varje vecka.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning

hlb  
#347573 Min kran har inbyggt larm. Den börjar knirka när det behövs smörja.

Avatar Fallback

Re: Smörjning

Robertberg  
#347578
rikard_e skrev:Vart har du sett denna rekomenderingen?


Jag tolkar förstainlägget så, men läser kanske fel?

Att smörja lastväxlarn fyra gånger om året tycker jag känns sällan också..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).