Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14872 inlägg 4198780 visningar 231 följer Svara, dela mm...  

Re: Dagens prestation

axwell  
Peteflamingstar skrev:Jag sågade ned lite diverse på en sommarstugetomt idag, bl.a denna gran som var ca 30 meter hög och 1 meter på stubben. Tur att den lutade lite i fällriktningen, annars hade det blivit svettigt med släggan...

Instick genom brytmånen, det brukar jag också göra med för kort svärd.

Hur långt är svärdet på bilden :?:

Inga spikar, fällde en grov asp drygt en vecka sedan, ingen spik eller hinder i fällskäret,

Däremot 30-35 cm längre upp, det kändes som bingo, vilken tur att spikarna satt här, 10 cm från centrum av totalt 80cm i dia. 8) :lol:

Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
axwell skrev:
Peteflamingstar skrev:Jag sågade ned lite diverse på en sommarstugetomt idag, bl.a denna gran som var ca 30 meter hög och 1 meter på stubben. Tur att den lutade lite i fällriktningen, annars hade det blivit svettigt med släggan...

Instick genom brytmånen, det brukar jag också göra med för kort svärd.

Hur långt är svärdet på bilden :?:

Inga spikar, fällde en grov asp drygt en vecka sedan, ingen spik eller hinder i fällskäret,

Däremot 30-35 cm längre upp, det kändes som bingo, vilken tur att spikarna satt här, 10 cm från centrum av totalt 80cm i dia. 8) :lol:

Japp, jag gjorde instick i brytmånen! När jag sågade riktskäret blev det tydligt hur mycket röta (faströta, som tur var) granen hade, så jag lämnade rätt tjock brytmån. Hann inte riktigt runt innan den föll, därav ser vänstra klacken lite konstig ut. Svärdet är 20", dvs ca 50 cm, och trädet var 1 meter, så det hade blivit bra på håret utan instick... :grin:
Inga spik, däremot ett gammalt stängsel med taggtråd lite här och var på tomten, fick bända bort det på andra ställen. Lurigt när spiken är så långt inväxta!

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347024Tack alla, ja jag är tacksam för att det inte blev personskador, det var rejält hett när jag försökte
öppna för att komma åt med släckaren bättre, kanske tur att jag inte fick upp nån lucka
för då hade det väl blåst ut eld därifrån i värsta fall.

Jeep skrev:Om det inte vore så långt borta skulle jag absolut vara intresserad av den maskinen, perfekt storlek...
Verkligen tråkigt när sådant händer.

Den är billig nu så även fast transporten kostar några tusen så vem vet, det kan bli ett vettigt totalpris ändå.
Och har man väl fått iväg transporten så kostar det inte så mkt mer om den går några mil till, korta transporter
kostar mkt mer per km känns det som.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#347030Jäkla otur Slurfi! Går det att komma underfund med hur det gick till att det tände? Tänker du skaffa nån annan grävare?

Användarvisningsbild

sundelius  
#347033Kan bara instämma i kören Slurfi, lider med dig :!:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
sundelius skrev:Kan bara instämma i kören Slurfi, lider med dig :!:

Tack
totte skrev:Jäkla otur Slurfi! Går det att komma underfund med hur det gick till att det tände? Tänker du skaffa nån annan grävare?

Jag gissar på varm olja på fel ställe, eller rättare sagt, ingen aning.
Det kan ha brunnit en bra stund innan jag råkade se det.
Självklart blir det en grävare på gården, antingen repar jag denna eller köper annan, frågan är bara när
ekonomin så tillåter.

TS

Hema  
Peteflamingstar skrev:Riktigt trist Slurfi, men bra att du klarade dig!

Jag sågade ned lite diverse på en sommarstugetomt idag, bl.a denna gran som var ca 30 meter hög och 1 meter på stubben. Tur att den lutade lite i fällriktningen, annars hade det blivit svettigt med släggan...

Ser ut att ha blivit ett gedigert kvistjobb efterråt.

Blivande snickare  
#347044Lider med dig Slurfi! :(
Men ni verkar ha en fungerande räddningsverksamhet iallafall.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Erre skrev:Jag klarade tjock testet på jobbet i år med!!! :YMPARTY:
För att komma åt oljefiltret klättrar man lättast ner i hålet som mäter 40 x 38 cm. Annars åker man på att demontera en massa prylar. Så nu återstår bara att se om man fläskat iväg för mycket till nästa år. :wink:

Om jag provat det där skulle jag aldrig kommit därifrån :lol: Men, hur får du jobbat neri det hålet, @Erre - har du fyrledade underarmar :wink:

Användarvisningsbild

Erre  
JensSkoog skrev:
För att komma åt oljefiltret klättrar man lättast ner i hålet som mäter 40 x 38 cm. Annars åker man på att demontera en massa prylar. Så nu återstår bara att se om man fläskat iväg för mycket till nästa år. :wink:

Om jag provat det där skulle jag aldrig kommit därifrån :lol: Men, hur får du jobbat neri det hålet, @Erre - har du fyrledade underarmar :wink:

Väl nere får man lite mer plats att vara och jobba på. Men visst, fyrledade underarmar hade underlättat ngt extremt! :grin: :grin:
Kallas inte för intet lille illern på jobbet. :wink:
@JensSkoog

Hema  
Erre skrev:
JensSkoog skrev:

Väl nere får man lite mer plats att vara och jobba på. Men visst, fyrledade underarmar hade underlättat ngt extremt! :grin: :grin:
Kallas inte för intet lille illern på jobbet. :wink:
@JensSkoog

Man kan ju milt tycka att oljefilter borde sitta servicevänligt till...

Användarvisningsbild

Vardon  
#347061prestationen idag får väl vara att fått tillåtelse att frakta ut elverket med BM 1113 marinmotor med 309 timmar på mätaren, se även
Vardon - Dagens bild

Slapp någon tömma den på olja och diesel :)

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Vardon skrev:prestationen idag får väl vara att fått tillåtelse att frakta ut elverket med BM 1113 marinmotor med 309 timmar på mätaren, se även
Vardon - Dagens bild

Slapp någon tömma den på olja och diesel :)

Vilken fynd :grin: Vad ska du använda den i?
Min prestation har varit att jag tror att jag har klarat att lägga en video på Facebook. En av pojkarna som klyver ved - vad annars :lol: OCH SÅ ÄR DEN DÄR INTE - VAD TUSAN :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men här finns den visst - jag fattar intet - vad sker??? https://www.facebook.com/video.php?v=10205736112695249
Senast redigerad av JensSkoog tis 20 okt 2015, 06:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347079Dagens prestation blev dels att taxera en tallmosse, för att avgöra om den fortfarande ska räknas som ett impediment eller ej. Jag fann att boniteten ligger runt T11-T12, varför det inte längre borde vara impediment. Sålunda 4 ha gratis NO :grin:

Sedan blev det också att lassa bilen full med gammal ihoprullad taggtråd och lämna denna på närmsta återvinningsstation. Gillar inte att ha sådant liggandes ute i markerna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Vardon  
JensSkoog skrev:Vilken fynd :grin: Vad ska du använda den i?

Jadu vad ska man inte använda den till. Ragga tjejer, byta i skogsboxern eller behålla den som elverk. Nu har vi redan ettelverk men kanske ett stationärt med inkoppling till huvudsäkning....

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).