Bioenergi

Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

9 inlägg 7443 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

axwell  
#347032 Mest ett logistikproblem, jag har 3 cipaxbehållare 120*100 cm, 1.1 m3 för ett mellanting av stjälp/hjälpstaplat, alternativet är EUR-pallar 120*80 cm för stapling och 100 cm högt nät runtom, räknar med 0.9 m3utrymme.

Föremålet som skall klyvas till spisved är en 21 meters(inte 22 som jag trodde före fällningen) asp med bhd 61 cm, tar bara reda på stamveden upp till 19 meters höjd, resten skänks också bort men som långved.

Från stamveden behåller jag en huggkubbe 61 cm i dia och 60 cm hög.
Densitet just nu 0.75 .

Får jag plats med spisveden 30-35 cm lång i 3 cipax utan ta den akrobatiska staplingen inuti behållaren :?:

Eller måste jag välja lastpallar, stapla och krångla med nätet runt om och därmed på plats med all ved på släpvagnen som är 185*400 cm :?:
Aspen syns i Tubenklippet från start till ca. 45 sekunder


1445280849_dscn1243.jpg


1445281109_dscn1245.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

Jeep  
#347040 Härligt grova grenar på gamla aspar.
Jag vet inte exakt hur mycket ved det blir men jag håller på att kapa upp några liknande aspar och jag tror jag har hela nästa års förbrukning klar snart...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347042 Enligt Kunskap Direkt ungefär 2.5 m3sk (om vi räknar bort kubben).Runt 2m3 fpb borde det bli då, och det blir kanske 3-4 m3fub travstjälpt.

Tror du får svårt med de behållarna.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

Elfving  
#347051 Sådana där brukar kunna vara rötade i kärnan, åtminstone de två nedersta bitarna. Då går lite volym bort tänker jag. Eftersom inget nämns om detta antar jag att så inte är fallet!
Gör det bästa av situationen, trava veden och se hur långt utrymmet räcker. Ryms det inte så ryms det inte och ytterligare kärl måste till.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

axwell  
#347056
Mangan skrev:Enligt Kunskap Direkt ungefär 2.5 m3sk (om vi räknar bort kubben).Runt 2m3 fpb borde det bli då, och det blir kanske 3-4 m3fub travstjälpt.

Tror du får svårt med de behållarna.



Det låter mycket i skogskubik, jag fick med samma tabell 2.8, minus kubben * 0.95 :|

Krymper bara 11% och då vet jag inte från vilken fukthalt som det gäller.

Funderar vidare :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

axwell  
#347060
Elfving skrev:Sådana där brukar kunna vara rötade i kärnan, åtminstone de två nedersta bitarna. Då går lite volym bort tänker jag. Eftersom inget nämns om detta antar jag att så inte är fallet!
Gör det bästa av situationen, trava veden och se hur långt utrymmet räcker. Ryms det inte så ryms det inte och ytterligare kärl måste till.


Helt frisk längst ned, tyvärr för jag fick yxklyva dom två nedersta varven pga spik, släggyxa plus slägga för att sen kunna kapa mellan första och andra.

Däremot fast röta nedåt från varje gren som var stamkvistad upptill 4- 5 meter.
Har inte gett något nämnvärt spill hittills, frånsett alltför oregelbundna bitar pga kvist.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

axwell  
#348035 Förstår att jag har gett er sömnlösa nätter med kalkylatorer och kulramar i högsta hugg.

Klöv bara stamved och ingenting under 20 cm diameter.

Så här blev det, lite mer än jag beräknade.

Cipax stälpt med stapling mot väggarna, allt tätare stapling och mindre stjälp allteftersom, pallen tätstaplad 1 meter högt.

Ingen större risk att 4-litersoljedunkarna på plåten blåser iväg alltför långt, dom väger ca. 20 kg/st :mrgreen:

1445879991_dscn1248.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348118 Sa ju det ju. :)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved ger en 100-årig asp ?

axwell  
#348123
Mangan skrev:Sa ju det ju. :)


Jo du gjorde ju det :!:
Tror att det hade behövts 5 fulla Cipax, mot som nu 3 Cipax, en pall plus en liten skvätt.
Skvätten räknar jag med skall få plats utfördelad sedan allt torkat till sommaren.

Sen blir det intressant att se om minitraktorn klarar av att lyfta på gafflarna.

Annars går det nog med med stroppar, 100 kg lättare och närmare traktorn.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).