Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14897 inlägg 4222984 visningar 231 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346896Dagens prestation blev en tur med racercykeln. 7,2 mil och förbrände ca 1900 kcal enligt pulsklockan.

I början på turen träffade jag två rågrannar och nämnde att jag var klar med respektive gemensam gräns.
/Niklas

Hema  
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Denna hade väl varit något?

Ja, det där va en gammal snygging, men den skulle tyvärr ta lite för mycket rum :lol: :lol:
Blir väl någon handdriven lyftanordning - jag får tänka lite :ugeek:

@JensSkoog
Vad säger du om att gjuta en bottenplatta, som en sådan kran skulle kunna sitta på (Så slipper du hela lastbilen)? Antar att du har 3-fasuttag så att du skulle kunna ha ett hydrualpaket på en liten vagn, som du vid behov rullar ut och ansluter? Är lite själv i någon liknande fundering hur jag borde ha det.

Om man nu vill sälja den veden som blir över varje år, så vore det bäst att ha 1m-längder, så kan man kapa upp i valfri längd efterråt, men då blir hela hanteringen mycket jobbigare och klyvningen tar längre tid, så jag är skeptisk till vilken lösning som blir bäst.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Hema skrev:Tog det lugnare idag, då jag gick runt och kollade träden som ska ned i vinter. Blev såklart attackerad av en massa älgflugor/löss. Upplever att jag inte haft det problemet föregående år. Är det måhända varit ett extra bra år för de små krypen? (Tur/gott att de inte direkt verkar sprida några sjukdommar.

Hej,
Jorå, du är nog inte ensam, det verkar vara ett riktigt gynnsamt år för älgflugor.
Tittar man på vad som söks just nu så ligger information om älgflugor högt, jag har uppdaterat första inlägget i tråden Bett av älgflugor? därav med länkar till andra trådar som kan vara till hjälp.

Men, dagens prestation var det ja.
Har spenderat heldag i kryputrymmet där jag begagnades med en flisspån i ögat sist (riva oljetank).
Nu har jag och en god vän dragit Prisol till kommande element på våningen över. Skapligt sliten faktiskt, man är inte gjord för att krypa runt på knä en hel dag.

Skulle ha filmat varje gång man kröp ut ur utrymmet för det blev som den där planschen om människans evolution. Börjar man bli gammal?

Bild

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Fredrik Reuter skrev:Skulle ha filmat varje gång man kröp ut ur utrymmet för det blev som den där planschen om människans evolution. Börjar man bli gammal?

Kände mig som han första där när jag kröp, och då menar jag kröp, ur sängen i morse :mrgreen: Prolapsen ligger där och morrar, men efter en lång promenad med hunden i skogen, kändes det inte så illa. :grin:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Hema skrev:Vad säger du om att gjuta en bottenplatta, som en sådan kran skulle kunna sitta på (Så slipper du hela lastbilen)? Antar att du har 3-fasuttag så att du skulle kunna ha ett hydrualpaket på en liten vagn, som du vid behov rullar ut och ansluter? Är lite själv i någon liknande fundering hur jag borde ha det.

Om man nu vill sälja den veden som blir över varje år, så vore det bäst att ha 1m-längder, så kan man kapa upp i valfri längd efterråt, men då blir hela hanteringen mycket jobbigare och klyvningen tar längre tid, så jag är skeptisk till vilken lösning som blir bäst.

Ja, @Hema, det där med att hitta bästa sättet, krävjer både tänkning, och provning ock ofta gör man fel så man får omplanera. Hade varit toppers med kran på bottenplatta, men enda ström jag har på vedbacken är enfas från mitt transportabla aggregat. Men jag lutar åt en liten winch, 220V kopplat, ock en svängbar kranbom. Det är baksandet med lite grövre stockar som kostar för mycket på rygg och akslar - jag är ju inte 50 längre :mrgreen: Om det tar lite extra tid, så spelar det inte så stor roll. Jag är ju pensionist! (det rimmar med optimist, därför är det bättre än pensionär som bara rimmar med gammal och sär :lol: )

Användarvisningsbild

Erre  
#346991Jag klarade tjock testet på jobbet i år med!!! :YMPARTY:
För att komma åt oljefiltret klättrar man lättast ner i hålet som mäter 40 x 38 cm. Annars åker man på att demontera en massa prylar. Så nu återstår bara att se om man fläskat iväg för mycket till nästa år. :wink:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Det gick inte så bra i söndags, inga personskador som tur var men antingen skroten eller verkstad
för Atlasen efter en motorbrand. Tyvärr verkar den ha varit helt oförsäkrad.
Jag satt i godan ro och larvade efter en skogsväg längs en äng på väg till lite trumbyte osv småjobb
när jag tittade bak och såg halvmeterhöga lågor ur motorhuven, tömde totalt nio pulversläckare dit mha tillrusande
grannar och frugan kom med atv;n med de fyra släckare jag hade hemma.
Jag ringde brandkåren och de kom lägligt till att lägga skum över den rykande men släckta branden, första bilen
kom från Junosuando frivilliga och de två andra från Vittangi som har jour, Junisborna var rätt så nöjda med det.
Så nu är en prima Atlas med rökskador mm till salu billigt till hugad hemmapysslare.
Den väger nio ton och kan hämtas med maskinflak på lastväxlare.

TS

jannee  
#346993Sådana reparatörer växer inte på trän - bra gjort Erre.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#346995Nej, vad tråkigt Slurfi.
Givetvis det viktigaste att du eller någon annan blev skadad, men förutom det riktigt tråkigt med brand.

isteskog  
#346997Usch! Inget roligt tillbud, tur att det gick bra kroppsligt :shock:

Användarvisningsbild

Göt  
#346998Det viktigaste att du klarade dej själv .

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Erre skrev:Jag klarade tjock testet på jobbet i år med!!! :YMPARTY:
Så nu återstår bara att se om man fläskat iväg för mycket till nästa år. :wink:

Bra jobbat!
Får inte ha klaustrofobi heller när det blir så trångt!

Men jag är inte förvånad, var det inte bild på en snabblunch häromdagen, såg ingen vulkanpizza där i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild

Jeep  
Slurfi skrev:
1445270764_okt2015atlasd.jpg
1445270765_okt2015atlasf.jpg
1445270755_okt2015atlase.jpg
1445270751_okt2015atlasg.jpg
1445270755_okt2015atlash.jpg
1445270747_okt2015jdovgibrandbilar.jpg
1445270750_okt2015atlasa.jpg
1445270761_okt2015atlasb.jpg
1445270739_okt2015atlasc.jpg

Det gick inte så bra i söndags, inga personskador som tur var men antingen skroten eller verkstad
för Atlasen efter en motorbrand. Tyvärr verkar den ha varit helt oförsäkrad.
Jag satt i godan ro och larvade efter en skogsväg längs en äng på väg till lite trumbyte osv småjobb
när jag tittade bak och såg halvmeterhöga lågor ur motorhuven, tömde totalt nio pulversläckare dit mha tillrusande
grannar och frugan kom med atv;n med de fyra släckare jag hade hemma.
Jag ringde brandkåren och de kom lägligt till att lägga skum över den rykande men släckta branden, första bilen
kom från Junosuando frivilliga och de två andra från Vittangi som har jour, Junisborna var rätt så nöjda med det.
Så nu är en prima Atlas med rökskador mm till salu billigt till hugad hemmapysslare.
Den väger nio ton och kan hämtas med maskinflak på lastväxlare.

Om det inte vore så långt borta skulle jag absolut vara intresserad av den maskinen, perfekt storlek...
Verkligen tråkigt när sådant händer.

Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
#347009Riktigt trist Slurfi, men bra att du klarade dig!

Jag sågade ned lite diverse på en sommarstugetomt idag, bl.a denna gran som var ca 30 meter hög och 1 meter på stubben. Tur att den lutade lite i fällriktningen, annars hade det blivit svettigt med släggan...

Blivande snickare  
#347010Ingen klack?
Fin dörr :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).