Traktorn i skogen

Precis köpt vajerkran

40 inlägg 26223 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

jrz  
#153966 Nu har jag fått kört ett par lass med stock.
Köpte en bacho timmersax, utan att ha någon referens
Så tycker jag att den funkar riktigt bra.
Det bökiga är när den släpper, man får mycket motion ;).
Driften till winchen går via en hydraulmotor så jag har börjat titta på
att bygga om ventilerna till fjärrstyrning.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Qkeeper  
#154087 Ja timmersax är helt klart smidigast sedan finns det ju en mängd andra lösningar och beror säkert på vad man är "upplärd" med ! :)

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

sveje  
#154089 Weimer har ombyggnadssatser. Synd bara att de tar så bra betalt.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

wigge  
#194299 Funderar på en vajerkran och boggievagn till Buster´n jag har, men vad är fördel resp nackdel med att ha kranen i trepunkten eller fast på vagnen?

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Midgård  
#194301 Jag har en STAR vajerkran på min Buster. Dock varken på 3-punkten eller på vagnen. Själva vinsch-trumman är bultad med 2 st bultar direkt på kraftuttaget. Bommen är fäst i ett stativ som är bultat på baksidan av hyttbågen, lätt att ta av och på.
Ett förnämligt arrangemang. Bommen tas av genom att dra ur en bult med saxpinne och lyfta loss de 2 kättingar som håller bommen uppe, gjort på 1 minut.
Vinschtrumman tar jag aldrig bort och med fäststativet bakpå hyttbågen kan jag nyttja vinschen till allt möjligt utan att ha bommen monterad.Trepunkten är också alltid ledig för det ena och det andra.
Vi har kört med detta vinscharrangemang sedan 1966 och allt fungerar fortfarande utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Precis köpt vajerkran

Ford5000  
#346787 Fördelen som jag ser att med att ha vajerkranen i trepunkten istället för fast monterad på vagnen är att du kan ställa av vagnen och fortfarande använda kranen i skogen eller var du nu är. Vajerkran monterad i trepunkten står stabilare också tycker jag när man använder stödebenen, dock krångligare att hitta ett bra ställe att ställa kranen på så att den står bra när man inte ska ha den. Själv binder jag ett rep eller sätter en kätting från bottenbalken på star kranen till bommen och på så sätt låser den och kan sen luta kranen/bom mot ett träd dylikt.

Bm 400 -65 star vajerkran -83 moheda skogsvagn 5,5 ton

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348033 Mycket lättare att backa in om det är trångt med kranen på kärran,vill bli bom och kärra på varsin sida av träd.

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

jannee  
#348047 I mitt tycke betydligt bättre med kranen på vagnen. De första stockarna försöker man ta snett bakifrån, när vagnen sedan är halvlastad kan man ta de allra tyngsta från sidan t.o.m. snett framifrån. Ingen risk att bommen hux flux ska stå snett över vagnen som det lätt blir om man har kranen på traktorn.
Man behöver heller inte stå exakt spikrakt när man lastar.
Jag tippar av massaveden, "tror" inte det skulle fungera lika bra om kranen varit traktormonterad.
Enkelt att bara ställa av vagnen, samtidigt slipper man kranen och BOMMEN.
Nu är jag helt ensam om detta koncept men såg i min ungdom flera som hade traktormonterade kranar och hur de ofta fick hoppa upp och rätta till traktorn under lastning.
Ex, ibland tar man i så att t.o.m traktorns ena bakhjul lyfter men inga problem, när väl stocken är framme är det bara till att svänga in den med hydralinsvängningen - bommen står INTE på sniskan.

Användarvisningsbild

Re: Precis köpt vajerkran

T Landström  
#348101 Men har du kranen på traktorn kan du koppla av kärran och åka ut och spela ihop virket... ;)
Finns alltid 2 sidor av myntet som det så fint heter ;)

Avatar Fallback

Re: Precis köpt vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348116
jannee skrev:Jag tippar av massaveden, "tror" inte det skulle fungera lika bra om kranen varit traktormonterad.


jo, det fungerar bra med traktormonterad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).