Traktorer och processorer

Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

10 inlägg 4168 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Rasken  
#346572 Hej!

Hoppas att några här på forumet kan hjälpa mig.

Jag har köpt en Traktor Ferrari vega 95. Allt frid och frjöd, fram till att det blev minusgrader på morgonen.

Då slutar hydralpumpen att suga olja, det kommer ytterst lite olja, efter en timme på tommgång har temperaturen gått upp på olja och den fungar, dock lite tyckigt. När Traktorn sedan har kommit upp i arbets temperatur efter en del arbete, fungerar den som de skall.

Den är ny servad med nya filer, dock så hade hydral oljan blivit bytt 200 h tidigare så därför valde vi att inte byta den. Kanske var det dumt.

Tekniken på denna är så att hydral oljan finns i växel lådan med blöta bromsar. Sedan ligger det sugledningar under traktorn fram till pumpen. Under pumpen sitter det ett spinnoff filter för hydral oljan.

Jag har tidare byggt om en fiat 780s hydral system med en ombyggnades sats med spinnoff filter. Detta blev aldrig att fungera på denna pågrund av att den inte kunde suga genom filtret när det blev kallt. Då togs spinnoff filtret bort och ett tryck filter monterades. Då blev att att fungera i de kallaste väder.

Nu är jag orolig att det handlar om konstruktionen spinnoff filter, att de inte klarar kallt väder?

Jag har talat med ett flertal reparatörer under dagen, och det första vi skall börja med är att byta hydral olja, de säjer att det finns en möjlighet att olja är blandad av olika sorters eftersom man har olika redskap och fyller på, och att detta skall vara problemet. Men jag tror inte riktigt på detta!

Men efter en del efterforskning verkar det vara en väldigt känslig konstruktion med långa sugledninger och spinnoff filter. Trots detta byggs ju många traktorer så?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Elfving  
#346576 Kan aldrig tänka mig att det är just filtertypen som är der verkliga problemet. Att dett a problem råkar uppkomma precis vid minusgrader på morgonen måste vara ett sammanträffande helt utan koppling till det verkliga problemet. Om detta skulle kunna vara ett problem i samband med kyla så har du i såfall vatten i systemet i sådan grad att det fryser, ty olja klarar minusgrader!
Jag skulle hellre gissa på en igensatt sugsil i hydrauliken som råkade triskas just då.

Avatar Fallback

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

ulfgustav  
#346578 Många tillverkare har en förkärlek att sätta in sugfilter, de sitter oftast på sådana ställen att de sällan eller aldrig förrän det blir problem som t.exdu nu har blir inspekterade och rengjorda. Blandning av olika oljetyper kanske också ev i kombination med vatten kan ställa till det i filtret, det finmaskiga nät som det består av tätnar helt eller delvis, kan se utsom parafin som sitter i nätet. Som första åtgärd kontrollera och rengör sugfiltret samt byt ut hydrauloljan till den typ som skall vara i maskinen observera att det skall vara en olja för mobila maskiner, se därefter till att också byta returoljefiltret. med den insatsen så har du förmodligen en fungerande maskin igen såvida att du inte kört så länge utan oljetillförsel till pumpen då kan den ha fått en bestående skada och måste bytas

Användarvisningsbild

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Rasken  
#346587 Det märkliga är ju att olja är bytt i våras och har bara gått 200 ha. Att det skulle kunna komma så mycket vatten i oljan på denna tid är ju en gåta.

Filterna har jag bytt för två veckor sedan så att de skulle kunna vara igensatta är ju även detta en gåta.

Men jag skall naturligt vis byta både olja och filter.

Kanske kan det finnas någon annan sil i sytemet, får undersöka detta?

Får tacka för svaren, det lugnade mig att det inte är fel på filter typen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Elfving  
#346595 Byt inte olja utan att först kolla upp om det sitter nåt sugfilter/sugsil i systemet! Du kan alltid skicka en skvätt olja på analys hos en firma som håller på med sådant, då vet du om det är nåt skumt med den. Byt inte förrän rätt intervall uppkommit eller att du analyserat fram att den är dålig, att bara byta för att byta är ingen vidare felsökning.

Nåt hindrar oljan från att nå pumpen (ty varför skulle du annars få driftstörningarna?) och det är vad du skall leta efter.
Alla problem som uppträder intermittent är svåra. Det är betydligt enklare att felsöka nåt som beter sig likadant hela tiden!

Användarvisningsbild

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Rasken  
#346599 Det är ju just detta sugfilterna är ju bytta för 2 veckor sedan och vad jag vet finns tydligen ingen sil i tanken, men skall kolla det imorgon. Jag tycker att det inte verkar som att oljan kan sugas igenom filtret vid minusgrader. Alternativt att det kanske hamnar luft mellan filtret och pumpen så att inte pumpen orkar suga upp oljan.

låter detta rimligt. Men i så fall vart kommer luften ifrån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Elfving  
#346605 Om det hamnar luft mellan filtret och pumpen så att inte pumpen orkar suga upp oljan beror detta på att oljetillströmmningen genom filtret inte är tillräckligt stor.
Men vad beror det på då? Finns tillräckligt med olja tillgängligt på "andra sidan" filtret?
Att oljan inuti en maskin skulle lida av köldproblem tror jag inte på! så fort du varit igång mer än 30 min håller oljan definitivt plusgrader (och säkert mer därtill) så att det skulle handla om frysproblem låter osannolikt.
Än om du har vatten i oljan (tror inte så är fallet, gamla bm 218 går tio år i vinterbruk med vatten i oljan) så kommer det inte ge de symptom du beskriver.
Helt säker på att du har rätt oljemängd?

Användarvisningsbild

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Rasken  
#346607 Tackar för svar.

Jag tänker börja med att lossa sugfiltret och se så det finns olja och gå vidare efter sugledningen för att lossa denna i bak kroppen på traktorn för att se att inget stoppar upp oljan. Och sedan tappar jag ur oljan och monterar ihop allt igen.

Med ny olja. Så får jag se vad som händer. Mycket mer vet jag inte vad jag skall kunna göra. Jag får börja så.

På återseende.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Rasken  
#346723 Hej!

Nu tror jag att problemet är löst. Jag bytte olja och filter igen för att kontrollera sugledningen. Då upptäckte jag att sug filterna inte var åtdragna. De var dragna så mycket att inte olja kom ut, men inte tillräckligt dragna för att luften skall komma in. Så det är det som jag nu tror har varit felet. Den har sugit luft, eftersom oljan är tjockare när den är kall har den sugit mer luft då och ingen olja. När oljan sedan har blivit varmare har den lättare kunnat sugits upp av pumpen och då har det fungerat.

Det var skönt att hitta orsaken. Får skälla på verkstaden som har gjort servicen för några veckor sedan :wink:

Trevlig helg!

Får provstarta imorgon bitti igen när det är minusgrader, och hoppas att allt är i sin ordning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fungerar Spinnoff filter i minusgrader?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346725 Skönt att du hittade felet och tack för att du delar med dig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).