Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560xp vs 562 xp g

155 inlägg 82174 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Fredrik Reuter  
#346113 562 verkar funka till kvistning! Rätt bra drag, eller vad tycker ni?


Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Jim_the_one  
#346122 Klart de funkar å kvista med 562, fast han ser inte ut att ha H42 kedja. Sen kommer han få problem med armar å axlar så som han bär på sågen hela tiden. Men det är dennes bekymmer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Hema  
#346131 Om man har möjlighet så vill man väl ha en mindre såg vid kvistning, men han kanske föredrog en stor för att underlätta adapteringen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#346142 Glömde de filma när har kvistade undersidan...? :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Nonkan  
#346180
Hema skrev:
SawTroll skrev:556 (555 med stort sverdfeste) har imidlertid i praksis vært en ren eksportmodell, så langt. Så vidt jeg vet selges modellen bare i Australia og New Zealand.

Intressant att Husqvarna håller på med en rad olika modeller, men en vanlig 540, ne det går då rakt inte för sig. (Nästan så man blir sugen att köpa sig en T540 och en 3D-skrivare och fixa en egen 540). :)


Jobbas på det ;) Dock är ju marknaden för professionella 40 cc-sågar inte speciellt stor så det blir inte så hög prio.. Lite facelift på 550/560 och kedjetillverkningen går före vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#346187
Nonkan skrev: Jobbas på det ;) Dock är ju marknaden för professionella 40 cc-sågar inte speciellt stor så det blir inte så hög prio. .......


Det er det jeg antar også, den kommer nok en gang.....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346190
SawTroll skrev:
Nonkan skrev: Jobbas på det ;) Dock är ju marknaden för professionella 40 cc-sågar inte speciellt stor så det blir inte så hög prio. .......


Det er det jeg antar også, den kommer nok en gang.....


Bättre vore väl om Husqvarna satsade på en riktig 43-kubikare med triobrake och lät batterisågen ta 35 cc-segmentet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#346258
Niking skrev:
SawTroll skrev:
Nonkan skrev: Jobbas på det ;) Dock är ju marknaden för professionella 40 cc-sågar inte speciellt stor så det blir inte så hög prio. .......


Det er det jeg antar også, den kommer nok en gang.....


Bättre vore väl om Husqvarna satsade på en riktig 43-kubikare med triobrake och lät batterisågen ta 35 cc-segmentet.
/Niklas


Det siste skjer nok ikke, når det ble en Zenoah I stedet, det sier noe om den prioritet prosjektet hadde. Triobrake vil jeg uansett ikke ha, med det er en annen sak.
Jeg har uansett vanskelig for å se nytten i en 42/43cc når 550xp er så lett og håndterbar som den er. Det naturlige steget ned fra 50cc er en (bedre) erstatning for 339xp (for meg). :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Hema  
#346284 Men T540xp är kilot (3,9 vs. 4,9kg) lättare än 550xp. Axlarna klagar inte på lägre vikt iaf. :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346295
SawTroll skrev:
Niking skrev:
SawTroll skrev:[quote="Nonkan"] Jobbas på det ;) Dock är ju marknaden för professionella 40 cc-sågar inte speciellt stor så det blir inte så hög prio. .......


Det er det jeg antar også, den kommer nok en gang.....


Bättre vore väl om Husqvarna satsade på en riktig 43-kubikare med triobrake och lät batterisågen ta 35 cc-segmentet.
/Niklas


Det siste skjer nok ikke, når det ble en Zenoah I stedet, det sier noe om den prioritet prosjektet hadde. Triobrake vil jeg uansett ikke ha, med det er en annen sak.
Jeg har uansett vanskelig for å se nytten i en 42/43cc når 550xp er så lett og håndterbar som den er. Det naturlige steget ned fra 50cc er en (bedre) erstatning for 339xp (for meg). :wink:[/quote]

Det vore om inte annat trevligt om det dök upp en värdig efterträdare till 242:an. Den där 543:an lämnar dessvärre en del övrigt att önska. Bl.a. en del onödiga 1980-talslösningar angående skruvar, svärdsmuttrar och reglage. Mer rapphet skulle heller inte vara i vägen.

Angående 550, så har jag inte kört den i skarpt läge. Däremot har jag föregångaren 346 XPG NE trio och den är klart tyngre (och starkare) än min gamla 242 XPG TAC.

Beträffande triobrake, så vill jag ha det på alla mina bensinsågar. Perfekt vid kvistning. Skulle alltså gärna se det på 560 också. Men det är jag det. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

OT: Husqvarna 543XP(G)

traktorz  
#346328
Niking skrev:Det vore om inte annat trevligt om det dök upp en värdig efterträdare till 242:an. Den där 543:an lämnar dessvärre en del övrigt att önska. Bl.a. en del onödiga 1980-talslösningar angående skruvar, svärdsmuttrar och reglage. Mer rapphet skulle heller inte vara i vägen.

Angående 550, så har jag inte kört den i skarpt läge. Däremot har jag föregångaren 346 XPG NE trio och den är klart tyngre (och starkare) än min gamla 242 XPG TAC.
...

TrioBrake och Handtagsvärme är jag beredd att avstå från, i den lilla klassen 35cc-40cc.
Själv var jag entusiastisk till lanseringen av Husqvarna 543XP(G), som dels tillhandahöll handtagsvärme, samt körde .325" kedja. Men dagens bästa 50cc sågar är så mycket bättre, samt att vill man absolut spara vikt, leta i 35cc-40cc klassen.

RevBoost™ skulle säkert göra 543XP aggressivare, men vad krävs i omkonstruktion? vehusutfyllnader för att få bättre schuss på spolningen, samt en annan tändmodul. AutoTune också förmodligen. Det kommer säkert i uppdaterade versioner, tror jag.

Användarvisningsbild

Re: OT: Husqvarna 543XP(G)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346344
traktorz skrev:
Niking skrev:Det vore om inte annat trevligt om det dök upp en värdig efterträdare till 242:an. Den där 543:an lämnar dessvärre en del övrigt att önska. Bl.a. en del onödiga 1980-talslösningar angående skruvar, svärdsmuttrar och reglage. Mer rapphet skulle heller inte vara i vägen.

Angående 550, så har jag inte kört den i skarpt läge. Däremot har jag föregångaren 346 XPG NE trio och den är klart tyngre (och starkare) än min gamla 242 XPG TAC.
...

TrioBrake och Handtagsvärme är jag beredd att avstå från, i den lilla klassen 35cc-40cc.
Själv var jag entusiastisk till lanseringen av Husqvarna 543XP(G), som dels tillhandahöll handtagsvärme, samt körde .325" kedja. Men dagens bästa 50cc sågar är så mycket bättre, samt att vill man absolut spara vikt, leta i 35cc-40cc klassen.

RevBoost™ skulle säkert göra 543XP aggressivare, men vad krävs i omkonstruktion? vehusutfyllnader för att få bättre schuss på spolningen, samt en annan tändmodul. AutoTune också förmodligen. Det kommer säkert i uppdaterade versioner, tror jag.


Vill man ha lätt såg, så spana in HVA 536 Li XP. På Elmia visade sig den sig skära lika bra som en 439.

Traktorz! Har du kollat in 543 ordentligt. Inga integrerade svärdsmuttrar, utan de är lösa precis som på äldre modeller (Dock 2 st, vilket förvisso är positivt). Inte heller skruvarna på startsnörekåpan är integrerade, utan dessa skruvar är lösa, precis som på motsvarande 25 år gamla modeller. Reglaget till handtagsvärmen är på tok för lätt att komma åt av misstag. Dessutom är den avtagbara luftfilterkåpan väl liten, vilket gör det onödigt svårt att blåsa rent runt cylindernaflänsarna. Slutligen finns ingen version för triobrake.

Egentligen har 543:an bara 2 fördelar över en 25 år gammal 242:a:
1 Dubbla svärdsmuttrar
2 Lättdragen.

När Husqvarna äntligen lanserar en ny proffsmodell i 43 cc-klassen, så förväntar jag mig att denna såg har samma fina finesser som en 550. Inte en slö plastig såg med en massa 80-talslösningar. Husqvarna får göra om och göra rätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361170
Huggarn skrev:Det var inte min såg på bilderna Can! läs igen! :smile: inga problem att få fyra vrak av 560! nämligen: jag ANVÄNDER dom!! :wink: :smile:


Viss du har fått 4 vrak av 560 og du Ikkje har kjørt over de med traktoren eller lignende, så trur Eg det må Vera ein feil med 560.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361750 Er det vanskelig å bytte deling fra 560/2260 fra. 325 til 3/8? Har 15 toms 3/8 sverd og 3/8 drev så det Eg lurer på er, treng Eg noe Anna enn kjede clutch eller lignende? Tenkte å bruka 3/8 til vedkapping.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#361779
can skrev:Er det vanskelig å bytte deling fra 560/2260 fra. 325 til 3/8? Har 15 toms 3/8 sverd og 3/8 drev så det Eg lurer på er, treng Eg noe Anna enn kjede clutch eller lignende? Tenkte å bruka 3/8 til vedkapping.


Har du 3/8 ringdrev och svärd så ska det inte krävas något mer. Skillnaden kan jag inte uttala mig om, kör 0,325 och 1,3 på min 560 och 3/8 på 70-kubikaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).