Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560xp vs 562 xp g

155 inlägg 82177 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345740
Mange skrev:Jag gick igenom detta lite grann när 560 släpptes här och 562 i USA.
Har inte fått brumma 562, men 560 har jag kört en del och provade den första gången en tid innan den släpptes på marknaden.
Jag jämförde vid ett tillfälle 560, 357, 359 i samma stock och växlade mellan sågen.
Skulle vara kul o göra likadant med 560, 562, 555.
Vad tycker du skillnaderna var mellan dem, Huggarn?



Svårt att förklara med ord Mange som du säkert känner till! 555 har helt enkelt inte det "omp" som 560/562 har! svarar inte på gasen lika snabbt mm mm som sagt jättesvårt att förklara med ord! men det är min upplevelse iallafall! måste upplevas för att förstå! :) jämför man 357 o 359 med 555 så skulle jag lika gärna kunna ta dom två förstnämda vilken dag i veckan som helst!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345761
Huggarn skrev:555 är absolut inte en "exportmodell" av 560! sen att en del har argumentet att köpa en 562 istället för en 560 bara för att man vill ha 3/8 kedja är ju bara jättelöjligt! går alldeles utmärkt att använda 3/8 på 560 också! bara att byta drev och svärd! jättesvårt eller hur? :smile:


556 (555 med stort sverdfeste) har imidlertid i praksis vært en ren eksportmodell, så langt. Så vidt jeg vet selges modellen bare i Australia og New Zealand.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Hema  
#345763
SawTroll skrev:556 (555 med stort sverdfeste) har imidlertid i praksis vært en ren eksportmodell, så langt. Så vidt jeg vet selges modellen bare i Australia og New Zealand.

Intressant att Husqvarna håller på med en rad olika modeller, men en vanlig 540, ne det går då rakt inte för sig. (Nästan så man blir sugen att köpa sig en T540 och en 3D-skrivare och fixa en egen 540). :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345764 vi pratar om 555 här nu eller hur? hurvida det finns någon 556 som du nämner kanske finns har jag ingen aning om!!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345765
Huggarn skrev:vi pratar om 555 här nu eller hur? hurvida det finns någon 556 som du nämner kanske finns har jag ingen aning om!!



556 finnes, ingen tvil om det.

Användarvisningsbild

Husqvarna 560xp vs 562 xp g

traktorz  
#345777
Huggarn skrev:...
kan inte begripa varför Husqvarna ska hålla på o jolla med silver/grått på sågarna?? helt obegripligt! dålig färg är det dessutom som är borta ganska snabbt!! :sad:


Är det inte bara magnesiumkomponenterna som är gråa till färgen ? Underlättar dessutom källsortering vid EOL (end of life)?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345785 Det skulle säkert vara ett bra försäljnings argument i Sthlm innerstad.
Grå kåpa... Det finns orange och grå komponenter av samma sorts material.
Först var det för att markera förändring mellan gammal och ny version av samma såg. Sen växte det fast och skulle markera proffsversion.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Peteflamingstar  
#345786
Huggarn skrev:Jämfört med 560 så är 555 definitivt jämförbar med 357an! ungefär som 353 var jämfört med 346! men var o en tycker som sagt som man vill efter de erfarenheter man har! :smile:


Du har helt rätt i att 353 var en nedtrimmad 346:a (i princip, även om vissa versioner var större i kubik än 346:an) precis som 555 är i förhållande till 560:n och 359 var i förhållande till 357, förmodligen även 545 jämfört med 550. Lovar att sluta tjata om detta nu, men nog är det så att femseriens motorer generellt har en annan karaktär än treseriens. Om det nu har med autotune eller motorernas mer liggande placering att göra vet jag inte, kanske Mange eller någon kan svara på det!? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345795 Tekniskt sett är största skillnaden är motortyp, inte cylinderns position. Den största Positiva skillnaden är tändning och dess aktiva tändförställning.
Med den tändningen får man intryck av att det går bättre. Den utnyttjar motorns potential bättre. Hade den suttit i en 359 hade det blivit en spåntuggare av rang!

353 var inte olik den nyare 346 på något vis. 353 fick primer, ny förgasare och döptes helt enkelt om till 346NE för o sälja bättre.
Så de som gillar de nyare 346 över de äldre hade helt enkelt gjort ett bättre köp med 353 då de köpte den äldre 346.

555 och 556 verkar väldans lika förutom svärdsfäste.
Skillnader mellan 560 och 562 vet vi och det har nämnts. Den är ensam med sin toppkåpa och luftfilter.
Det skiljer like mer mellan 555 och 560. Samma svärdsfäste men inte kolv och lite annat.
Samma gäller då 556 och 562.
Förgasare är samma i senare 555 och 556. Troligen funkar samma i alla 4.
Programvaran till dem har jag ingen koll på, det skiljer troligen på flera sätt efter modell och marknader.

Tändningarna i senare 555, 560 och 562 verkar inte olik 556.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Hema  
#345817
Huggarn skrev:vi pratar om 555 här nu eller hur? hurvida det finns någon 556 som du nämner kanske finns har jag ingen aning om!!

Lite frustration som slank igenom. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345908
Mange skrev: .....
353 var inte olik den nyare 346 på något vis. 353 fick primer, ny förgasare och döptes helt enkelt om till 346NE för o sälja bättre.
Så de som gillar de nyare 346 över de äldre hade helt enkelt gjort ett bättre köp med 353 då de köpte den äldre 346.

..... .


Det stemmer helt enkelt ikke - sylinderen på 353 og NE346xp er veldig forskjellige, og konstruert på forskjellig måte. Ytelsen føles også mer forskjellig enn spesifikasjonene tyder på.

353 fikk primer på samme tid som NE346xp ble introdusert, og alt er jo likt, med unntak av sylinder/stempel, på sager produsert på samme tid.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345909
Mange skrev: ..... 555 och 556 verkar väldans lika förutom svärdsfäste.
Skillnader mellan 560 och 562 vet vi och det har nämnts. Den är ensam med sin toppkåpa och luftfilter.
Det skiljer like mer mellan 555 och 560. Samma svärdsfäste men inte kolv och lite annat.
Samma gäller då 556 och 562.
Förgasare är samma i senare 555 och 556. Troligen funkar samma i alla 4.
Programvaran till dem har jag ingen koll på, det skiljer troligen på flera sätt efter modell och marknader.

Tändningarna i senare 555, 560 och 562 verkar inte olik 556.


Det stemmer bra med mine observasjoner, 556 har ikke det høyere luftfiltret/dekslet som 562xp har.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345921
SawTroll skrev:
Mange skrev: .....
353 var inte olik den nyare 346 på något vis. 353 fick primer, ny förgasare och döptes helt enkelt om till 346NE för o sälja bättre.
Så de som gillar de nyare 346 över de äldre hade helt enkelt gjort ett bättre köp med 353 då de köpte den äldre 346.

..... .


Det stemmer helt enkelt ikke - sylinderen på 353 og NE346xp er veldig forskjellige, og konstruert på forskjellig måte. Ytelsen føles også mer forskjellig enn spesifikasjonene tyder på.

353 fikk primer på samme tid som NE346xp ble introdusert, og alt er jo likt, med unntak av sylinder/stempel, på sager produsert på samme tid.

På vilket sätt är de så väldigt olika? Jag lovar du märker ingen skillnad när du kör dem. Jag har haft dem bredvid varandra och alternerat. Jag är rätt petig och brukar märka små skillnader.
Det är olika spolportar, men inte diameter, vevhus, förgasare eller tändning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

SawTroll  
#345930
Mange skrev:
SawTroll skrev:
Mange skrev: .....
353 var inte olik den nyare 346 på något vis. 353 fick primer, ny förgasare och döptes helt enkelt om till 346NE för o sälja bättre.
Så de som gillar de nyare 346 över de äldre hade helt enkelt gjort ett bättre köp med 353 då de köpte den äldre 346.

..... .


Det stemmer helt enkelt ikke - sylinderen på 353 og NE346xp er veldig forskjellige, og konstruert på forskjellig måte. Ytelsen føles også mer forskjellig enn spesifikasjonene tyder på.

353 fikk primer på samme tid som NE346xp ble introdusert, og alt er jo likt, med unntak av sylinder/stempel, på sager produsert på samme tid.

På vilket sätt är de så väldigt olika? Jag lovar du märker ingen skillnad när du kör dem. Jag har haft dem bredvid varandra och alternerat. Jag är rätt petig och brukar märka små skillnader.
Det är olika spolportar, men inte diameter, vevhus, förgasare eller tändning.


Jeg har begge, og merker veldig godt forskjellen. Diameteren er også forskjellig, 353 er 45mm /51.7cc og NE346 44.3/50.1 - men 353 er mye mindre effektivt portet, og har løstagbare deksler over spylerene. Om du ser på sylindrene, så vil du se stor forskjell.
Dette er utvilsomt gjort med hensikt, HVA har med hensikt redusert effekten på "ikke xp" sagen, som vanlig. Metodene varierer - det var på 353 og 359 det ble gjort på akkurat denne måten.

Det forundrer meg at du ikke vet dette, da det er relativt "basic" info. :???:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 560xp vs 562 xp g

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345947 Jag har båda med, både äldre och nyare. även den bortglömda 351.

Just som du säger är det samma skillnader (i stort) på gången i dem pga port typerna, men det är inte fördel och nackdel utan vad man behöver och vill ha. Står du o kapar på vedbacken har du ingen glädje av axxellerationen särskilt inte om det ger mindre vrid, likaså tvärt om om du går i gallring eller röjer.

Äldre 353 har bättre umpf när man står o kapar över de äldre 346. Likaså 359 mot 357.
Däremot märks knappt nån skillnad alls på nyare 346 och 353.

Att det är reducerad effekt och inte proffs var skitbra för de som inte lyssnade på marknadsförningen. De fick en lika bra eller bättre såg för halva priset och ibland under det. Har några nöjda bönder som uppskattade detta väldans mycket, och fortsätter göra det 5 år till kanske.

Jag ser en hel del grejer o provar mycket konstiga saker.

Har sett både 353 och 346 med samma cylindrar ett antal ggr och flera ggr då jag vet det är oskruvat sedan köp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).