Föryngring

Sibiriskt lärk och kontorta är heta utmanare i norr

8 inlägg 4606 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sibiriskt lärk och kontorta är heta utmanare i norr

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345757 http://www.lantbruk.com/skog/tradslagsf ... a-utmanare
/Niklas


Senast redigerad av Niking sön 11 okt 2015, 09:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sibiriskt l´ärk och kontorta är heta utmanare i norr

Trocadero  
#345768 Någon som provat att plantera sibirisk lärk i Hälsingland? Finns avsättning för sibirisk lärk när det blir dax för gallring/avverkning?
Har ett blivande (om 2 veckor) hygge på ca 1ha som jag funderat plantera något annat än gran på. Är nyfiken att prova på något annat.
Tall inget alternativ. Fick en jättefin tallplantering i stort sett helt uppäten av älg för ett antal år sedan

Avatar Fallback

Re: Sibiriskt l´ärk och kontorta är heta utmanare i norr

jannee  
#345782 Inbillar mig att älgen även gillar lärken :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sibiriskt l´ärk och kontorta är heta utmanare i norr

isteskog  
#345792 Har själv ca 3 ha sibirisk lärk planterad på min mark. Växer som tusan om man gör en tidig plantering innan gräset sätter fart. Har nu gjort en första röjning i dessa bestånd som planterades för 6-7 år sedan. De högsta lärkarna är över 6m och medelhöjd ca 4m.
Lärken kan betas som plant, misstänker då att rådjur har varit framme. Senare betning har jag ej sett, men däremot fejningsskador av älg. vissa enstaka lärkar kan då få ordentligt med stryk!
Har man bra granmarker ( I Hälsingland G 24och uppåt) med rörligt grundvatten så kan jag rekommendera att plantera lärk. :smile:

P.S, vill man se bilder på lärk, så kan man gå in på " röjningar på egen mark", har lagt in några bilder på lärkbestånden där.

Användarvisningsbild

Re: Sibiriskt lärk och kontorta är heta utmanare i norr

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345796 Jo, jag har också en del lärk, som blivit hårt avsatta av vilt. Så stängsel är inte fel...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sibiriskt lärk och kontorta är heta utmanare i norr

Trocadero  
#345841 Hoppas på "impregnering" av markerna med hjälp av bly från och med imorgon...

Användarvisningsbild

Re: Sibiriskt lärk och kontorta är heta utmanare i norr

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346054 Något som prövat att sätta europeisk lärk i norr? verkar dock knepigt att få tag på plantmtrl...

Avatar Fallback

Re: Sibiriskt lärk och kontorta är heta utmanare i norr

Icegrip  
#346319 Det finns ett försök utanför Lycksele med olika provenienser av Europeisk lärk. Om jag kommer ihåg rätt så planterades även Sibirisk lärk på samma yta och växte till en början bättre, men nu 50? år senare har den europeiska lärken gått om i höjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).