Ny Teknik och Elektronik

Trådlös El

25 inlägg 10440 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trådlös El

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344355 Carnot och Kelvin var väl inne på twrmodynamik. När det gäller elektriska vågor/fält så satsar jag en slant på Maxwell.

Som sades, det är nA vi pratar om. RFID-taggar är sådana vill jag minnas.

En skogs relaterad sak är annars stämplingssystemet inom orientering. Man bör omkring en pinne med ett microchip och minne (EEPROM). Genom att sticka ner pinnen i ett hål med magnet vid varje kontroll, induceras energi in i pinnen så att microchipet går igång ett kort ögonblick, och överföring av data kan ske.

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

hlb  
#344358 De magnetiska fälten är lika "giftiga" för människan som de elektriska, eftersom de, när de kommer in i kroppen, kan omvandlas till elektriska. Därför finns gränsvärden både för elektriska och magnetiska fält och vid samma effekttäthet. Vid de flesta radiofrekvenser absorberas inte energin så bra av kroppen utan det mesta passerar igenom. Jag är personligen mest oroad för dem som bor under högspänningsledningar med 50 Hz, lokförare som sitter på en 16 Hz-transformator, och kanske elbilsanvändare. Har jobbat en del med detta, men ju mer jag lärde mig, ju mindre visste jag.

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

åberg  
#344385 Angående FreeVolt som länkades i första inlägget så pratar de mest om sensorer kan utföra begränsade uppgifter med fantastiskt lite energi. Den pyttelilla förbrukningen är nyckeln.

Att hålla en mobiltelefon med så mycket kräm som behövs för att lysa upp skärmen eller sända i mobiltelebanden skulle kräva illegal fältstyrka. Ladda "utan sladd" kan man iofs göra redan idag men då lägger man telefonen på en laddplatta, dvs avståndet är noll.

Tänkte stoppa in en liknelse här, och det är väldigt fort räknat (inte ens kladdat på en servett): om man jämför den energi man kan plocka upp på FreeVolt-sättet med lågan från en tändare så är mobilens behov som ett skapligt värmekraftverk. Tänk er att man stoppar in en Springsteen-fantast med en tändare i en släckt och sval panna på värmekraftverket och spelar en låt*. Det blir inte mycket ström eller fjärrvärme av det, hur fort tändaren än åker fram.

* Vet inte riktigt vilken låt som är bäst i det här fallet. Dancing in the dark kanske? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344462
traktorz skrev:Aha, du kanske är inne på Termodynamikens lagar...
Kommer dock inte på vilka som tillskrivs äran.

Andra lagen brukar tillskrivas Carnot, mannen bakom Carnot-maskinen, som är den ideala maskinen för att omvandla värme till arbete.

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

Rolfnilsson400  
#345157 Lite info

http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... 1408&via=n

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

Fredrik Reuter  
#345175 Tack för länken.
Spännande framtid ändå!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345260 Hm, 100 microwatt per antenn, som kan byggas ihop till 3 mW anläggning. Givet inga energiförluster, skulle alltså den anläggningen kunna ladda upp ett 2700 mAh NiMH AA-batteri på ynka 45 dygn om jag räknar rätt. Imponerande anläggning :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346175 Trådlös el hade ju Nicola Tesla koll på, han tände lampor tvärs över scenen utan kablar. Och det var på 1800-talet :shock:

Han tog även patent på en borstlös elmotor, alltså en induktionsmotor. Smart kille det där.

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

åberg  
#346234
Palms skrev:Trådlös el hade ju Nicola Tesla koll på, han tände lampor tvärs över scenen utan kablar. Och det var på 1800-talet :shock:

Man kan fundera på vad han hade för verkningsgrad. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

Seb macahan  
#346273 I ämnet kan jag tillägga. Vi har ett stort högspänningslabb på ABB i Karlskrona, jag har hört.....att man har gjort lyckade försök med "riktig" trådlös el som ska vara ofarlig eller inom gränsvärden för strålnings emisioner. Har frågat några jag känner och dom verkar misstänksamt förlägna när ämnet kommer på tal. Hoppas jag inte får besök av en ABB-betald torped. Mer än så här vet jag inte men jag har varit där för några år sen och det är ganska "sci fi" så helt omöjligt är det nog inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).