Skogsmiljö och Trädlära

Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

10 inlägg 14158 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

Mangn  
#345095 Tjena!

Jag är nybörjare när det gäller ved. Därför har jag två frågor som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.

Jag klöv ganska mycket ved i somras som jag floade i säckar med ventilation. Två av säckarna täckte jag över med en presenning som jag dock glömde kvar ett antal veckor. När jag lyfte av presenning såg mycket utav veden ut som på bilden jag bifogat.

Antar att det är för att det blev för dålig cirkulation m.m?
Vad ska jag göra med denna veden? Jag tänkte floa upp den ute och låta den ligga ett tag? Kommer möglet att försvinna?
Vad finns det för risker med att kasta in den i ved boden och blanda den med min fina ved?

Sen till min nästa fråga. Jag kommer att fälla en del träd nu under hösten och i vinter som jag gärna skulle vilja ha tills ved nästa år. Hur ska jag göra med den? Ska jag kapa upp det och klyva den och floa upp den ute eller ska jag bara kapa stockarna och låta dem ligga ute sen klyva den nästa sommar?

Tack på förhand!

Mvh Magnus

Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

Göt  
#345100 fins väl nåt gammalt som säger att veden skall vara kluven och klar till påsk och att den skall in i vedboden till midsommar

Egentligen händer väl inte så mycket med möglig ved om du inte är allergisk, möglig flis har däremot gjort människor rejält sjuka. Det har blivit för tätt under presenningen. Den brinner i pannan ändå.

Användarvisningsbild

Cirkulation och eventuellt tak

traktorz  
#345104
Mangn skrev:Jag klöv ganska mycket ved i somras som jag floade i säckar med ventilation. Två av säckarna täckte jag över med en presenning som jag dock glömde kvar ett antal veckor. När jag lyfte av presenning såg mycket utav veden ut som på bilden jag bifogat.

Antar att det är för att det blev för dålig cirkulation m.m?
Vad ska jag göra med denna veden? Jag tänkte floa upp den ute och låta den ligga ett tag? Kommer möglet att försvinna?
Vad finns det för risker med att kasta in den i ved boden och blanda den med min fina ved?


Lastpallar enligt bilden är perfekt för att få nödvändig cirkulation underifrån. Helst ska lastpallarna ställas på underlag av sten eller grus, dvs undvika att ställas på växtlighet. Presenning hindrar cirkulation och fukttransport och därmed torkning. Förvaras därför lämpligen under tak, i vedskjul eller i luftig vedbod. Vintern gör bara gott åt veden genom frystorkningseffekten, gärna under luftigt tak som tidigare nämnts.
Det befintliga möglet försvinner tyvärr inte, vilket kan i ogynnsamma situationer ge allergiska besvär.

Mangn skrev:Sen till min nästa fråga. Jag kommer att fälla en del träd nu under hösten och i vinter som jag gärna skulle vilja ha tills ved nästa år. Hur ska jag göra med den? Ska jag kapa upp det och klyva den och floa upp den ute eller ska jag bara kapa stockarna och låta dem ligga ute sen klyva den nästa sommar?

Lägg upp vedtraven luftigt. Se till att randbarka t.ex. björkstammarna. Vet inte om det är lönt att dessutom "kubba" vedtraven, då det kan vara lättare att trava 3-meters veden som den är? Att "kubba" traven med motorsåg går ganska smidigt, klyvningen brukar vara det som arbetsmässigt tar mer tid, om inte vedmaskin finns att tillgå förstås.

Användarvisningsbild

Re: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

Mangn  
#345128 Men om jag ska randbarka ska man inte göra det ett år, för att sedan nästa år bredda randen osv?

Vad menar du med att kubba till 3 meters längder? Undrade mer om jag skulle klyva veden under vintern eller trava upp stockarna på varandra över vintern.

Har bara fyrhjuling med vinsch och äldre traktor med vajerspel att tillgå så har ingen kran. Så kan inte ta så stora längder eller trava så högt :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

traktorz  
#345131 Med "kubba" menar jag att kapa den apterade tremetersveden till slutlig vedlängd på 0.33 metersbitar.

Randbarkning gör jag för att påskynda torkning och minska rötningshastigheten. T.ex om vedtraven får ligga ett år eller två på skogen. Hyggesrensning ger mer ved än vad vi mäktar frakta ut, dito för vindfällen och röjning.

Färskt virke är tungt, typ stormfällda frötallar. Blev tungt för vår fyrhjuling och Jula vedvagn med kranvinsch, men det blev en rejäl trave sågbitar till försäljning till slut. Tog tid att lasta och lasta av förstås.

Som svar på frågan; Är stockarna till ved och inte till försäljning, och dessutom grova, så blir de ju mer hanterbara om de "kubbas" till 33cm eller halvmeters vedlängder vid växtplatsen. Annars kanske det är rationellare att enbart trava upp de apterade tremeterslängderna?

Användarvisningsbild

Re: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

Mangn  
#345132 Ja okej. Jag förstår. Jag hade tänkt att kubba dem till en bra längd direkt på växtplatsen. Men jag undrar mer om det då spelar någon roll om jag travar upp dem kubbarna och låter dem ligga så över vintern, eller om jag ska klyva upp dem innan vintern. Om det spelar någon roll hur jag gör. Tänkte man brukar ju prata om att värmen går ur veden? Tack för dina svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

jannee  
#345151 Desto tidigare du klyver veden desto fortare kan den börja torka ur, för övrigt händer det inget negativt med veden över vintern även om den är oklyvd. Du kan lätt låta allt ligga i en enda stor trave tills du börjar arbeta upp den efter snösmältningen.
Det är sommarens värme och höga luftfuktighet som bryter ned veden, får den att ruttna/mögla.

Användarvisningsbild

Re: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

Mangn  
#345153 Ok Tack. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

Mowi850  
#345154 Om du vill veta mer om ved så kan jag tipsa om Lars Myttings bok VED där står det mycket om allt som har med ved att göra:lol:

Användarvisningsbild

Re: Möglig ved, och vad jag ska jag göra i höst/vinter?

rokon  
#345161 Bilden av din ved visar snarare på svampangrepp än på mögel, liknar källarsvamp. Den ved du visar bild på är angripen av rötsvamp. Jag skulle inte vilja blanda den med den övriga veden utan förvara den så luftigt som möjligt och elda den separat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).