Öppna kategorin

Om, när och hur man ska svara!

9 inlägg 3603 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Om, när och hur man ska svara!

bgl  
#344553 Jag skriver underkategorin övrigt, då detta ämne berör det mesta vi håller på med.
Varje företrädare, som har kontakt med skogsägare, för skogsägarföreningar/virkesköpande industri möter detta problem närmast dagligen. Det ingår i deras arbetet och dom är utbildade/tränare att hantera frågan. När vi övriga, oberoende om det är som skogsägare, entreprenör eller annat får dessa frågor blir det ibland jobbigt, eller tom obehagligt.
Jag tänker på ökande andel av skogsägare som kan allt mindre om skog och då tror, eller ofta i praktiken kräver, att vi som har kunskap och erfarenhet ska komma med goda råd och praktisk hjälp om nästan allting! Jag har länge haft tålamod med såna frågor men nu har det snart gått för långt. Sämst blir det när man anar att ett råd som en branschkunnig har gett inte 'duger' utan frågeställaren vill provocera fram något annat för att konfrontera den förste med. Värst är det nog i älgjaktstider när utbor kommer hem, kanske enda gången på året, och samtidigt ska göra något åt sin skog. Optimister som tänker själva röja 10 har kraftige eftersatt röjning på ledig tid under jakten!
Först vill dom ha hjälp med hur man gör och sen när både kroppen och den galna tiduppfattningen ger sig tillkänna kommer kommentaren:"det han kan du väl göra färdigt åt mig". Jag tackar artigt nej och lämnar tfnnumret till en röjningsentreprenör på trakten. På frågan om vad det kommer att kosta blir mitt svar: "jag lämnar inget anbud för ett annat företags räkning, men det lär inte bli under 40000 +moms". Svaret jag fick är orsaken till att jag börjar denna tråd. Jag fick f.ö.senare reda på att han redan fått ett anbud från en annan röjare på ungefär det belopp jag gissade och även då svarat närmast ovettigt.
Hur gör ni när någon mindre vetande vill ha gratiskonsultation?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Om, när och hur man ska svara!

isteskog  
#344557 Man lär sig med åren! Jag brukar säga att: vill du ha någon konsultation om din fastighet så tar jag .... / kr i timmen. Då brukar de flesta tiga. Allmänna råd när man spontanträffas tar jag inte betalt för. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Om, när och hur man ska svara!

machonisti  
#344573 Mycket tänkvärt bgl. Har dylika erfarenheter dock inte från skogsbranschen.
Just obehagskänslan man får när vissa "skickliga" typer får en att känna sig dålig ifall man inte vill jobba gratis.
Med åren lär man sig några förklarande haranger (där man snällt skyller på systemet) :D .

Avatar Fallback

Re: Om, när och hur man ska svara!

Stensebygaard  
#344691 Jag jobbar lite med IT, och om jag hade ett öre för varje gång jag har fått frågan: Min dator gör så här bla bla bla..... vad är fel? Kan du inte fixa det? Och kan du skaffa en kopia av....? Jag har lyckligtvis bara använt Mac och Linux under dom senaste 10 åren, och kan i nio ut av tio med gott samvete svara att jag tyvärr inget vet om Windows. Annars brukar jag svara: Var ska jag skicka fakturan?

Användarvisningsbild

Re: Om, när och hur man ska svara!

totte  
#344701
Stensebygaard skrev:Jag jobbar lite med IT, och om jag hade ett öre för varje gång jag har fått frågan: Min dator gör så här bla bla bla..... vad är fel? Kan du inte fixa det? Och kan du skaffa en kopia av....? Jag har lyckligtvis bara använt Mac och Linux under dom senaste 10 åren, och kan i nio ut av tio med gott samvete svara att jag tyvärr inget vet om Windows. Annars brukar jag svara: Var ska jag skicka fakturan?


Nästan precis min erfarenhet, jobbat med Mac och Unix, använt Windows-PC av nödtvång emellanåt utan kunna systemet. Även fått frågan om vilken Windows det är på Macintosh :shock: samt blivit erbjuden program som enligt den givmilde självklart går på alla datorer. När jag då sagt att det faktiskt inte går på Mac så har vederbörande meddelat att "du som skall kunna det här borde begripa bättre". :lol:

Men som sagt, gratis konsultationer efterfrågas ofta. Om man sen hjälper en kompis så sitter man där, nästa gång nåt inte funkar så bara förväntas man reda ut det. Vanligtvis är det bäst att meddela att man inte alls är proffs på just detta och att risken är stor att jag bara ställer till det.

Avatar Fallback

Re: Om, när och hur man ska svara!

husqvarna_med_sthil  
#344774 Jag är nog en av dessa "okunniga" och jag tycker min bild är relevant i tråden. Jag har varit borta från skogsforum ett tag men för styvt två år sedan fick jag ansvaret för skogsskiftet här hemma. Jag är en självförsörjare i sinnet, tycker om fysiskt arbete osv. Jag stämmer inte hem dock på "återvändare" när jag bor vid skiftet och på marken.

Jag har ställt en hord av "dumma" frågor här på forumet, allt från utrustning såsom sågar, traktor, vagnar osv och har lärt mig massor där eftersom jag också hela tiden kunnat följa upp råd och tips i praktiken. Jag har också insett att skogsbolag har sin roll i mitt skogsbruk och jag har min. Trots att skiftet är litet så klarar jag inte allt själv, vare sig resursmässigt eller tidsmässigt. Att röja, gallra och ta reda på vindfällen klarar jag med nöd och näppe i dagsläget. Stormen Ivar ställde mycket på huvudet med förseningar i beställd avverkning som fick min planering lite ur balans eftersom jag behöver pengarna där för att kunna fortsätta utveckla maskinparken i första hand. Det har blivit mycket, allt från pallgafflar med griparm till fjärrstyrning vajerspel, hemsåg av enklare snitt, kedjor, reparationer osv men det behövs mera utrustning när ett heltidsarbete ska skötas vid sidan av om det det ska bli något gjort den tid man har att vara till skogs.

Det jag menar är att om man vill lär man sig, får man uppriktiga tips och råd att testa går det fortare och iaf jag är mycket tacksam för den hjälp jag fått här på forumet men även av andra irl som är mera erfarna än mig.

Användarvisningsbild

Re: Om, när och hur man ska svara!

Erre  
#344775
bgl skrev:När vi övriga, oberoende om det är som skogsägare, entreprenör eller annat får dessa frågor blir det ibland jobbigt, eller tom obehagligt.
Jag tänker på ökande andel av skogsägare som kan allt mindre om skog och då tror, eller ofta i praktiken kräver, att vi som har kunskap och erfarenhet ska komma med goda råd och praktisk hjälp om nästan allting!


Ett råd kostar inte så mycket att ge så det tycker jag man kan bjuda på.
Praktisk hjälp kostar däremot. Då tvingas man ju avsätta sin egna tid.

Är likadant i dom flesta branscher tror jag.
Jag som mekaniker får försöka svara på alla möjliga å omöjliga fel på saker som folk har.
Mina fem ören i frågan kan dom få.
Duger inte mitt svar så brukar dom få höra "då löser du det nog bäst själv, utan mig"
:smile:

Forumet är till för frågeställningar. Kanonbra tycker jag. Utvecklande! Utan frågorna blir det enbart en skryt tävling om vem som vet mest.
Å då vore inte jag kvar här.

Avatar Fallback

Re: Om, när och hur man ska svara!

jannee  
#344787 Ge råd, visa hur man ska göra och förklara är väl en sak. Börja räkna på jobb, ge anbud när man är fullt medveten att de endast är ute efter ett kostnadsläge är i mitt tycke HELT ointressant.
Jag kostar si och så/timme sedan är det slutdiskuterat.

Användarvisningsbild

Re: Om, när och hur man ska svara!

Vardon  
#344858 Jag tror nästan alla råkar ut för det. Jag har en hobby som jag ibland gör tjänster åt folk med samma hobby och ibland samma saker till företag, allt från råd till rent arbete. Jag har väl några grundregler:

1. Tjänar någon pengar på det ska jag ha betalt.
2. Gör jag utan betalt så ska jag ha något annat tillbaka, det kan vara allt från trevligt umgänge, att bli tillfrågad om saker eller få andra tjänster tillbaka.
3. Jag blir grufflig när folk inte frågar om betalning, även om jag inte vill ha betalning.

Så bryts reglerna så brukar jag försöka hålla mig undan så de tröttnar och ringer någon annan.

I skogen så är jag en okunnig. Men försöker dock inte vara en dåre bara för det. På forumet så anser jag att man får fråga och får man svar får man vara glad och det bör man vara ändå. Främst för att skog är så mycket det är allt från redovisning till reparation av gamla datorer.

På skiftena / gården så vill jag hitta bra entreprenörer som jag kan lita på. Spelar egentligen roll vad timkostnaden är bara det är ärligt och görs bra jobb. I gengäld försöker nån av oss vara intresserad av arbetet, betalar i tid och utan bråk och faktiskt låter dem göra som de tycker blir bäst. Nästa gång behöver man inte så mycket rådgivning alternativt kan man tycka att sätt upp det på nästa jobb. Förhoppningsvis är således entreprenören så pass rädd om en bra kund att han inte vill lura mig.

Men från mitt gamla jobb skulle de ha betalt för allt. Ringde nån gammal polare och frågade något jobbrelaterat så skulle det debiteras en timme. Om så samtalet tog 5 minuter. Nu har jag bytt jobb och ibland måste jag ringa gamla jobbet och då vet jag att det kostar en timme. Alltså ringer jag inte och löser de små problem, utan istället blir det stopp i bygget, beställaren kontaktas och jag gör något annat. Då kostar det inte mig ett öre men totalt så springer pengarna iväg.

Så det gäller väl att hitta en bra balansgång, för rätt som det är behöver man korsa den här jobbiga människans skifte, och då får man betala resa, restid och tid för kontroll av marker före och efter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).