Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen?

147 inlägg 74675 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#344035 Hej,
Ja, TR70 verkar ligga bra i pris, men frågan är om prestandan är i minsta laget för denna. På videon nedan så syns det att det inte är alls är lika grovt de kör med denna. Men ändock effektiv!


   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

ord bind  
#344046 har funderat lite över vilken typ av eldstad det fungerar att elda i med så små bitar?
perfect till rensning av åkerrenerna i combo med klippaggergat på huggarvagnen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Tunnebon  
#344055 Den här var onekligen intressant! Har någon nån praktisk erfarenhet av den?

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Göt  
#344086
JensSkoog skrev:Så jag har varit före min tid i många år nu :lol: Har gjort knubbved och packat i småsäck av det mesta under snusdosstorlek och av alla kap och bitar som blir på vedbacken. En av mina döttrar brinner mellan 100 och 200 säckar(60L) i året, och ett par andra fruntimmer gillar ochså den veden i sina moderna braskaminar(kallas det??), och det är inte bara för att dom får den gratis :mrgreen: Har stativ där jag kapar klenvirke i bitar mellan 10 oc 15 cm, och det turkar snabbt even om det inte är klyvd, men en Rebak hade ju varit toppers :grin:


Blir nyfiken vad kapar du med en vanlig vedklinga eller?

(Braskaminer på rikssvenska. Braskaminar på min dialekt)
Det är spännande med språk :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

JensSkoog  
#344124
Göt skrev:Blir nyfiken vad kapar du med en vanlig vedklinga eller?

(Braskaminer på rikssvenska. Braskaminar på min dialekt)
Det är spännande med språk :mrgreen:

Jag kapar med motorsåg i hemgjorda sågbockar, Har för olika längder ved. Den som är på bilden, kan jag göra 60cm i. För småvirke har jag en som jag kan kapa 12 - 15 cm bitar. Fyller bocken till toppen och slår en stramrem om, så det ligger bra. Går mycket snabbt att kapa.
1443639288_sAgbock.jpg

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Göt  
#344126 Fantastiska uppfinningar? :-BD jag ska testa nästa säsong och göra småved och säcka upp. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Rolf Zetterberg  
#344447 Den här fastnade jag för.Liten,rostig och ful,men UJ vad det går....

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Göt  
#344451 Där gick det undan :-BD

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

JensSkoog  
#344472 Undrar om inte det där är ett hembygge. Snabb maskin, ja!

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Elfving  
#344494 Inte speciellt stor motor heller? 5,5-7,5 kW gissar jag? Det finns ett svänghjul som håller lite vridmoment till kapmomentet i af. Imponerande pjäs.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

totte  
#344495 Med ordentlig inmatningstratt och övriga skydd så. Som det är så är händer och armar rejält i risk zonen.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Edner  
#344711 Tänkte på det där med att producera lite grövre och längre ved på detta sätt.
Borde ju bara vara att skala upp det hela tycker jag.
större valsar med knivar.

Men då kommer problemet med att veden behöver klyvas för att torka.

Om det är svårt att få maskinen att klyva veden i samma moment, så kanske man behöver en maskin till i serie.

Jag tänker på Maxklyven


Om man på något sätt kunde få till en kontrollerad transport in i klyven efter rebaken.
Går nog inte att bara låta rebaken kasta in veden i maxklyven eller?

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344713 Haha herregud, hur kunde man någonsin få sälja en sådan maskin? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#344717 Maxklyven 3000 gjorde min kväll!
Vilken maskin! Eller ska man kalla det vapen?
Kanske vore något för försvaret att sätta upp utefter kusterna och skjuta ner FI med, billig ammo! =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#344722 Hej igen,
Vi hade en tråd om Max Klyven 3000 , kan vara lite kul att diskutera vidare om den där i så fall.

Lite mer åt det seriösa hållet: Edner, det kanske skulle gå att bygga ihop något sådant i serie, men jag tror det kräver mycket tankeverksamhet att få ihop det så det fungerar bra utan avbrott, nåt sorteringssystem som gör att alla klabbar lägger sig rätt för klyven.
Det vore intressant att diskutera vidare i dina tankar om en uppskalad Rebak!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).