Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen?

147 inlägg 74661 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#343823 Ja, kan videon nedan visa en av de snabbare vedmaskiner som finns?
Det är alltså en "chipper" modell som "grovflisar" främst Knubbved? (ChunkWood) .
Men i video 2 här nedan så verkar det finnas vedmaskiner modell "Rębak" som hugger upp till 30cm vedklabbar av klenved.

Rębak tror jag är chipper eller hugg på Polska.

Max diameter verkar vara runt 12-14 cm.

Svårslagen produktionsmässigt, eller vad tycker du?







   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

molnia  
#343826 sett ett par filmer av dessa , den översta filmen skiljde sig på flera punkter emot de jag sett tidigare.
* eldrift
* riktigt snabbt nödstopp
* går att dra ut biten när som.
JAG har trott att maskinen suger i sig materialet och om man då skulle fastna med en handske i en kvist följer man med..
men tydligen funkar de inte så, eller så var det bara denna.
sen vem vill ha veden kapad i 15-20cm längder?
det skulle gå att bygga dem å det kapar längre bitar

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#343828 Hej,
Ja, exakt. Tycker filmerna visar på att det skulle kanske kunna vara nåt att spinna vidare på.
Vore perfekt för klenved som normalt inte funkar optimalt i en "vanlig" Nordisk vedmaskin.

Kolla film två, i det hemmabygge verkar det gå att få 30cm. Måste vara beroende av matning och/eller hur huggskivorna är placerade på navet (+ hastighet).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#343836 Jovisst er det kul med sånna maskiner, men det funkar ju bara til hemmaved.
Finns inget av det jag såg i dessa filmar som går at sälja, om man vil hålla en viss kvalite vil säga.
Och even om man ville ha en för hemmabruk, så måste man nu ju nästan ha en "riktig" vedmaskin i tillägg, då det vel inte er mange som sysslar med endast "snöstickor". :wink:
Dom enda som skulle kunna ha nån vettig nytta av dessa, er om man driver med sågbruk, så det blir mycket bakhun.
Någon som har en aning va en sånn kostar???? (nei, jag tenker inte köpa nån. :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

åberg  
#343871 Månntro om det går att stoppa in röjstammar i en sån mackapär, eller tappar den taget när kvistarna stretar emot? I såna fall kunde man ju städa där nån vill ha fint för ögat och få ut en skvätt kaminved samtidigt. Låt vara att det är ful ved men jag ska ju bara elda upp den ändå. :smile:

Tänker mig att den kan hänga bakpå traktorn och att veden får trilla ner i nåt som liknar en gallerskopa så blir man av med lite bark och flis. Fast nu får ni lova att inte berätta nåt för nån innan patentet går igenom. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#343872 God tanke Åberg, kan kanske bli lite problem med allt smått om man inte kan gallra ur det innan.
Jag tänkte lite åt andra hållet också, vad tror ni om att köra lite grövre klenved och kanske sätta på en kil (se bild) på huggstålen så man även klyver veden i samma slag som man hugger den i bitar?

Undrar om det finns någon i drift i Sverige?

Första videon verkar visa en av de större tillverkarna, Stepovac. Ett tjeckiskt företag, här är deras sajt: http://en.stepkovac.com/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

JensSkoog  
#343893 Har tittat på dom där länge. Perfekt till klenved upp mot snusdosstorlek :grin: . Finns många nu som tröttnar på övergrova björkklabbar som inte brinner bra i en modern designspis. Bättre att elda med mindre bitar.
Rębak är polsk och med den där "ę" så säger man "rembak", enligt min polska granne.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

80-90  
#343894
JensSkoog skrev:Har tittat på dom där länge. Perfekt till klenved upp mot snusdosstorlek :grin: . Finns många nu som tröttnar på övergrova björkklabbar som inte brinner bra i en modern designspis. Bättre att elda med mindre bitar.
Rębak är polsk och med den där "ę" så säger man "rembak", enligt min polska granne.

Håller med dej !!!

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#343916 Sen finns det denna typen.
Tar vel inte större diam, men skruven klyver åtminstone virket.
Verkar som den drar inn virke med kvist på bra ochså.
Vil minnas priset på denna er ca 28tkr.

http://www.isebakke.no/woodcutter_110.wmv

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#343929
Fredrik Reuter skrev:God tanke Åberg, kan kanske bli lite problem med allt smått om man inte kan gallra ur det innan.
Jag tänkte lite åt andra hållet också, vad tror ni om att köra lite grövre klenved och kanske sätta på en kil (se bild) på huggstålen så man även klyver veden i samma slag som man hugger den i bitar?

Undrar om det finns någon i drift i Sverige?

Första videon verkar visa en av de större tillverkarna, Stepovac. Ett tjeckiskt företag, här är deras sajt: http://en.stepkovac.com/

Klyvkilarna kan inte bli så stora, så att de slår i varandra, men med rätt storlek borde det gå att ha någon form av klyvfunktion. För att få längre bitar krävs att färre skär per hugghjul eller större diameter på hugghjulen.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#343940 Måste kommentera första filmen. tyckte det var kul att se en så färdig produkt. Förhållandevis väldigt tyst och den verkar funka bra och kul att se att man tänkt på arbetssituationen, samt att jag tyckte filmen var väldigt informativ på ett mycket bra sätt, utan att bli jobbig.

Dock är frågan som andra varit inne på, hur eldar man med produkten?

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Göt  
#343943


Verkar gå bra med kvistarna på . Jag funderar också hur man eldar produkten men det måste väl gå att skyffla in den i pannan. Kan tänka att man på kontinenten eldar med kol och vad jag förstår så är väl dom bitarna så stora så man kanske kan elda i samma sorts panna. borde väl gå i en vanlig vedpanna i alla fall de gamla som hade ett roster av järn under :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343952
Hema skrev:Dock är frågan som andra varit inne på, hur eldar man med produkten?


Om jag minns rätt var det någon som försökte sälja just sånna här små vedbitar för grillning, med argumentet att det fanns en del onyttigheter i vanligt grillkol, man vet inte riktigt vad det är i grillkolspåsarna....

Slår den iden igenom är ju detta den perfekta maskinen...

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#343958 Hej!
Ja, det borde gå att göra en klenvedsmaskin för 30cm som formligen sprutar ut "mysved" likt i videon ovan?
Ang knubbveden (5-15cm tror jag) så har det gjorts lite studier på detta, kolla länken nedan. Det är Liss och Persson som gjort två studier och bl a testat att köra knubbved i en Solo Innova 20. Tror även de prövat att elda knubbved i större flispannor (ersatt flis med knubbved).

Om vi ska spinna vidare på knubbved.
Borde det inte gå att elda i vedpanna tror ni?
Visst, man får nog justera pannan, men är det grövre knubbved borde det kanske gå?

Fick en idé om de där nätsäckarna i video nr 2 ovan, borde inte de gå att göra i brännbart material och 50cm långa ungefär. Sedan tänder man pannan som vanligt och häver sedan in två säckar, stänger luckan och ser glad ut? :D

Det fina med knubbved verkar vara torkförmågan som ska vara mångfalt bättre än vanlig ved.

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#343965
Göt skrev:


Verkar gå bra med kvistarna på . Jag funderar också hur man eldar produkten men det måste väl gå att skyffla in den i pannan. Kan tänka att man på kontinenten eldar med kol och vad jag förstår så är väl dom bitarna så stora så man kanske kan elda i samma sorts panna. borde väl gå i en vanlig vedpanna i alla fall de gamla som hade ett roster av järn under :mrgreen:

Jag skulle kunna tänka mig en sådan efter ATVn, dock utan transportband, samt att ha den lite lägre och kanske lite lätt vinklad. Skulle dock uppskatta betydligt kortare bitar isf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).