Avverkning (slutavverkning)

Avveckla fröträd

29 inlägg 11784 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avveckla fröträd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343294 Jag har bestånd med frötallar (varav några blåste ner 2005), och gran under. Granen har blivit en 6-8 meter, men är lite luckigt så det fylls ut med björk emellan. Frötallarna är ca 22-25m höga, men inte jättegrova, kanske dryga 40cm bara.

Antar att det är hög tid att ta undan tallarna? Ju senare man tar ner dom desto större risk för skador på beståndet under fattar jag det som. Eller skall man vänta till gallring? Det är ingen vidare kvalitet, blir nog inga klass 1.

Några bra tips om hur man gör? Går et att planera så man inte skadar granarna? Tänkte köra ut med vajerkran, det är inte så mycket. Skall man fälla ut på skogavägen och plocka ris, eller låta det hamna i beståndet med risk för fler skador, måntro? Spelar vädret någon roll?

Hur gör ni?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

JensSkoog  
#343298 Säkert många andra som vet bättre än jag, men jag skulle nog få dom ut i basvägen och ta jobbet med att plocka ris. Tallkronan slår sönder mycket. Skulle hellre inte vänta på gallring, om du vill ha så lite skador på granen som möjligt.
Bästa tiden för att hugga i bestånd av gran, lärde jag, är i blött höstväder, och definitvt inte när det va under noll. Vet inte om det är så man gör idag :smile:

Avatar Fallback

Re: Avveckla fröträd

isteskog  
#343299 Fäll ut på vägen och plocka ris! Har du vajer kan du vinscha in stockar eller hela träd om det går. Märk ut kapställena i såfall när du kvistar. Hugg nu på hösten när det är mjuka grenar och toppar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Avveckla fröträd

rikard_e  
#343311 Nu vet jag inte hur ditt bestånd ser ut. Men vi kan ta en titt på't nån dag :grin:

Jag körde ut frötallar för 2 år sen. Plantorna var då 70 cm höga, och tallarna stod väldigt tätt.
Enda jag kunde tänka mig underlätta var att jag apterade inte stockarna förens allt var hugget.
Jag lät enda trädet landa på det andra, på så sätt få en sågbock om dessutom skyddade plantorna iaf lite.

Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

Kse  
#343312 Ja du har helt rätt i att det är hög tid att ta ut fröträden, kanske tom. lite i senaste laget.
Så länge du har plusgrader ute så går det nog bra, blir det några minus blir det genast mer mer skador på dina granar så en fuktig höstdag låter som en bra idé.
Vänta inte med att ta dom till gallringen.

Avatar Fallback

Re: Avveckla fröträd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343317 Tack för alla kommentarer! Plocka ris alltså. Vägen går till två sommarstugor, får väl spärra av ordentligt från bägge håll. Svårt att se bil och gångtrafikanter när man står inne i gransnåret.

Visst är det för sent, men alternativet är att låta de bli evighetsträd och de är lite för många för det. :)

Höstväder med regn? Perfekt, går bra hela säsongen med andra ord! Vågar nog inte börja förren november, så man har hela vintern på sig innan det skall vara utkört.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343403 En fördel att slå dom mot basvägen, blir att du slipper vinscha förbi stubben.

En gammal Domänsax är inte fel. Då är det lättare att passera hinder.

Avatar Fallback

Re: Avveckla fröträd

Chainsaw Charlie  
#343451 Om det inte är så många hade jag väntat till förstagallringen och lagt dom i stickvägarna. Granen under tar sig upp i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Avveckla fröträd

ved huggaren  
#343463 Om alla fröträd når ut till vägen så kan du väl vinscha helstam, annars brukar vi röja 1 :a gallringar först sen snitsla vägar åt gallrings maskin, fälla tallarna i vägarna och aptera och kvista det grova. Fördelen är att maskin tar bort de skadade granarna och snyggar till och apterar de tallar som går med maskin.

Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

Vardon  
#344314 Gäller det om det är tall under med att de ska tas på hösten innan det är fruset? Har några jag skulle behöva ta men har inte en chans att få hem dem om det är inte frusit, hur länge kan frötallar ligga om man fäller dem?

Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

Camwood  
#344323 Flera år!!!

Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

JensSkoog  
#344326 Beror ju lite på vad du ska använda dom för.

Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

Vardon  
#344327 Tanken var väl att sälja dem enligt principen bäst betalt för dem.

Användarvisningsbild

Re: Avveckla fröträd

sundelius  
#344328
JensSkoog skrev:Beror ju lite på vad du ska använda dom för.

Hursomhelst måste det ju vara ofarligt att hugga nu i höst och köra ut till vintern.
Bara det inte kommer för mycket snö :roll:

Avatar Fallback

Re: Avveckla fröträd

isteskog  
#344379 Hugger man frötallen för tidigt finns risk för blånad=vrak! Det ska nog vara stadigt under +5 om dagarna för att vara säker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).