Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

19 inlägg 12498 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Amatöribött  
#343201 Är det sånt man skall hålla sig undan, är det risk för gripen blir sned och vinn.
Någon sten blir det ju man lyfter i skogen men om det är en hög med typ 50 sten som skall flyttas.


Senast redigerad av Amatöribött tor 24 sep 2015, 07:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Bengt.Svensson  
#343210 Jag har kört sten från åkrarna i många år och inte haft några problem, men man får ta det försiktigt för det är lätt att tappa greppet om stenen.

Användarvisningsbild

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Fredrik Reuter  
#343217 Hej,
Tar man det lugnt borde det inte vara några problem. Försök och grip stenen jämnt över skänklarna, annars kan man säkert klämma den sned.

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Sture Andersson  
#343218 Jag har säkert kört många hundra ton på det viset ,går helt suverät plocka med gripen .Vist det sliter men ,det är till för att användas inte titta på.Max storlek ligger väl på 700kg
Så kör på bara .

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

trondsenti  
#343219 Ikke noe problem om gripen er av skaplig kvalitet... Jeg har en som er sned pga stein (kellfri), men den nye weimer gripen er av betydelig bedre stålkvalitet. Største steinen veide ca 1200kg... dro den opp av ei myr!

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343223
trondsenti skrev:Ikke noe problem om gripen er av skaplig kvalitet... Jeg har en som er sned pga stein (kellfri), men den nye weimer gripen er av betydelig bedre stålkvalitet. Største steinen veide ca 1200kg... dro den opp av ei myr!


Fick du leta länge innan du fann den...? Var det värdefull myrmalm?
Eller finns det bättre ställen att förvara en 1200kg sten på, än i en myr? Syns det var ur veien där jeg
/Skrivet med varmt hjärta. Kunde inte låta bli kommentera

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

trondsenti  
#343224 Hehe, den stakk opp nesten en meter midt i traseen min. Ellers pleier jeg p la steinene få ligge kvar i myra :lol:

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

bgl  
#343237 Som andra skrivit, med en proffsgrip går den med försiktighet, med en Dalagrip DG25 som bara väger 125kg går det inte! Jag minns en skotarförare, för mycket länge sen, som skulle lasta av ett lastbilslass med cementrör. Rörens diameter stämde exakt med rundningen i gripen. När gripen gick ihop runt rören/sexspak/ blev det så mycket tvärstopp med åtföljande tryckstötar i systemet att han ganska snart fick byta varenda slang ut till gripen. Kopplingarna hade flyttat lite av tryckstötarna och börjat läcka.

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Amatöribött  
#343245 Tack för alla svar,
Det är en gammal Patu 8 med en 425 kran, 0,18 grip.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Sture Andersson  
#343246 Har haft en son kran ricktigt bra kvalitet ,

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343249 Lyfta lösa stenar med en rejäl grip funkar bra men att använda gripen att gräva upp o bända upp sten är nog som att be om brustna axlar o skev grip.
När jag hade en fmv2500 med deras g25 gick de åt ett antal axlar i gripen som brast av snedbelastningarna...800+moms för länge sen.
Även Vretens stora gripskopa håller inte för snedbelastningar som blir vid hantering av huggen ved med krökt axel 1 gång o 1 gång har parallellstag brustet som resultat....

Användarvisningsbild

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

machonisti  
#343268 Att lägga stora stenar i trädgården går suveränt bra med grip. Grävskopa bökar till när man korrigerar läget enligt fruns konstnärliga öga.

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

axwell  
#343296
machonisti skrev:Att lägga stora stenar i trädgården går suveränt bra med grip. Grävskopa bökar till när man korrigerar läget enligt fruns konstnärliga öga.


Spelar ingen roll hur önskemålet var från början, den skulle ändå ha vänts tvärtom. :mrgreen:
Nu har ju inte alla gripar som kan hantera mer än 300-600 kg, däremot kan väl nästan alla maskiner med grävskopa hantera mer än dubbelt så tunga stenar.

Användarvisningsbild

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343410
gnisten83 skrev:Lyfta lösa stenar med en rejäl grip funkar bra men att använda gripen att gräva upp o bända upp sten är nog som att be om brustna axlar o skev grip.
När jag hade en fmv2500 med deras g25 gick de åt ett antal axlar i gripen som brast av snedbelastningarna...800+moms för länge sen.
Även Vretens stora gripskopa håller inte för snedbelastningar som blir vid hantering av huggen ved med krökt axel 1 gång o 1 gång har parallellstag brustet som resultat....


Du menar så här???

Avatar Fallback

Re: Lyfta sten med gripen , skadligt eller...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343428 Exakt så men det är väl en G20 grip på bild?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).