Skogsmiljö och Trädlära

Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

27 inlägg 11648 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Krokmark  
#342857 Det gjorde jag visst.
Ta bort lite av allt men lämna i huvudsak sådant viltet föredrar så minska trycket på övrig skog.

Nej, man kan inte ha en livskraftig viltstam med en tiondel av dagens.
Då skulle kvalitén på djuren minska drastiskt, reproduktionen skulle bli enormt mycket sämre och tillslut så är den förstörd för all framtid.

Jakten är värd mycket men det innebär inte enbart pengar.
Visst genererar den en del pengar, både direkt och indirekt men den har ett stort värde avs rekreation och livskvalitet för många människor.
Viltkött är också det mest miljösmarta köttet så det ligger i tiden.

Men att påstå att virkesproduktionen ska styra storleken på viltatammarna är vansinne, då skulle alla djur och insekter som lever på skogen försvinna fortare än kvickt, iaf om en del här skulle bestämma.
Då kan vi nog börja prata om kris i skogen...

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342862
Krokmark skrev:Nej, man kan inte ha en livskraftig viltstam med en tiondel av dagens.
Då skulle kvalitén på djuren minska drastiskt, reproduktionen skulle bli enormt mycket sämre och tillslut så är den förstörd för all framtid.


Knappast, det var inte allt för länge sedan som älgstammen var mindre än en tiondel av dagens, till exempel. Rådjuren var ju helt utrotade utom i södraste Sverige.

Så visst kan man ha en livskraftig älg- och rådjursstam med färre djur. Det har vi haft förr.

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342863
Krokmark skrev:Ta bort lite av allt men lämna i huvudsak sådant viltet föredrar så minska trycket på övrig skog.


Nej, som exemplet med Gudrunhyggena visar så ökar stammarna om det finns mer mat, så trycket blir snart detsamma igen. Du kan inte minska viltskadorna genom att reglera tillgången till mat, eftersom djuren ölkar efter fodertillgången, de naturliga fienderna skjuts effektiv bort av jägarkåren (räv, lo, varg), som dessutom stödutfordrar rådjuren om födotillgången skulle gå ner (tex vid stränga vintrar).

Älg och rådjur betraktas allt mer inte som något som naturen får sköt själv, utan som en ekonomisk resurs som det skall investeras i för att få ut så mycket jaktnytta som möjligt.

Den dagen jägarna tar sitt ansvar och håller vilten på en nivå långt under vad det finns föda i skogen så det kommer upp löv och tall, den dagen kan vi diskutera lämplig nivå.

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342864
Krokmark skrev:........
Nej, man kan inte ha en livskraftig viltstam med en tiondel av dagens.
Då skulle kvalitén på djuren minska drastiskt, reproduktionen skulle bli enormt mycket sämre och tillslut så är den förstörd för all framtid.

Men att påstå att virkesproduktionen ska styra storleken på viltatammarna är vansinne, då skulle alla djur och insekter som lever på skogen försvinna fortare än kvickt, iaf om en del här skulle bestämma.
Då kan vi nog börja prata om kris i skogen...


Det känns svårt att framföra såna här argument när vi bor i värdens älgrikaste land och de länderna som har ca en tiondel av våra älgstammar är kända för sina stora och kraftfulla älgar.
Sverige har mest älg i världen
De älgstammarna vi haft det senaste halvseklet är skapade av människor och är betydligt kraftigare än de tidigare varit delvis på grund av att vi skapat en fodertillgång genom vårt trakthyggesbruk som knappast har funnits tidigare.
När vi nu då i viss omfattning kan se att älgen kommer att få svårare med maten så är det vårt ansvar att anpassa älgstammen till de kommande förutsättningarna annars kommer älgstammen genom svält anpassa sig själv fast då efter att plant och ungskogarna blivit ödelagda.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342882
Krokmark skrev:Hur mycket pengar skogen respektive jakten genererar är helt oväsentligt.
Vi har ett mycket stort ansvar att sköta viltstammarna korrekt.
Det är den inställningen att pengar ska styra ALLT som gör att vi snart har gjort slut på de naturresurser människan förfogar över.

Man ska ha en livskraftig viltstam med skiftande ålder och sammansättning och det måste styras med varsamhet och går inte helt enkelt att skjuta ner på måfå, ska den minskas så ska det göras genom noggrann urvalsjakt.
På sina håll är stammarna för stora, ja men inte här i södra Småland.
Jag har mycket självföryngrad tall på mina marker, både 10, 20 och 30-40 år gammal som klarat älgen.
Mycket av det som föryngrades under älgexplosionen på 70-talet har klarat sig också, vilket verkar som ett mirakel när man läser om betesskador här...
Inget är någonsin sprutat med Trico eller liknande.
Visst kommer det att bli svårare att få upp tall framöver men omöjligt är det inte.


Självfallet ska pengarna styra i skogen. Vi har trots allt vissa ekonomiska realiteter i skogen.

I mina trakter ger virket ca 10-15 gånger mer än jakten och då är det rimligt att jakten anpassas till skogsbruket och inte tvärt om.

Den dagen jakten genererar mer pengar än virket, ja den dagen ska vi också satsa på höga viltstammar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Krokmark  
#342887
Mangan skrev:
Krokmark skrev:Ta bort lite av allt men lämna i huvudsak sådant viltet föredrar så minska trycket på övrig skog.


Nej, som exemplet med Gudrunhyggena visar så ökar stammarna om det finns mer mat, så trycket blir snart detsamma igen. Du kan inte minska viltskadorna genom att reglera tillgången till mat, eftersom djuren ölkar efter fodertillgången, de naturliga fienderna skjuts effektiv bort av jägarkåren (räv, lo, varg), som dessutom stödutfordrar rådjuren om födotillgången skulle gå ner (tex vid stränga vintrar).

Älg och rådjur betraktas allt mer inte som något som naturen får sköt själv, utan som en ekonomisk resurs som det skall investeras i för att få ut så mycket jaktnytta som möjligt.

Den dagen jägarna tar sitt ansvar och håller vilten på en nivå långt under vad det finns föda i skogen så det kommer upp löv och tall, den dagen kan vi diskutera lämplig nivå.

Man ska inte öka fodermängden men om man låter en del av det befintliga stå kvar där det ändå inte gör någon skada så sprider det betestrycket och chansen att få upp obetade tallar och granar ökar...

Stödutfodring ska enbart göras om det är absolut nödvändigt, likväl som man gör insatser i skogen i form av stödplantering.
Jägarna är de enda i samhället som tar ansvar för viltet när det är hårda vintrar.
Ingen annan lägger iaf pengar på det fastän det i många fall är en fråga som diskuteras i andra sammanhang.
Sen åligger det inte jägarna att bestämma storleken på viltstammarna, det gör Naturvårdsverket och Länsstyrelserna.
Blir vi tilldelade 10 älgar så jagar vi för att skjuta 10 st, vill samhället minska stammarna så får man isf se till att tilldelningen blir högre, det är knappast jägarnas ansvar.

Avatar Fallback

Re: Sv: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Krokmark  
#342889
busholle skrev:
Krokmark skrev:........
Nej, man kan inte ha en livskraftig viltstam med en tiondel av dagens.
Då skulle kvalitén på djuren minska drastiskt, reproduktionen skulle bli enormt mycket sämre och tillslut så är den förstörd för all framtid.

Men att påstå att virkesproduktionen ska styra storleken på viltatammarna är vansinne, då skulle alla djur och insekter som lever på skogen försvinna fortare än kvickt, iaf om en del här skulle bestämma.
Då kan vi nog börja prata om kris i skogen...


Det känns svårt att framföra såna här argument när vi bor i värdens älgrikaste land och de länderna som har ca en tiondel av våra älgstammar är kända för sina stora och kraftfulla älgar.
Sverige har mest älg i världen
De älgstammarna vi haft det senaste halvseklet är skapade av människor och är betydligt kraftigare än de tidigare varit delvis på grund av att vi skapat en fodertillgång genom vårt trakthyggesbruk som knappast har funnits tidigare.
När vi nu då i viss omfattning kan se att älgen kommer att få svårare med maten så är det vårt ansvar att anpassa älgstammen till de kommande förutsättningarna annars kommer älgstammen genom svält anpassa sig själv fast då efter att plant och ungskogarna blivit ödelagda.

Det kan bero på en annorlunda sammansättning av föda, rovdjurstryck och genetik..
Har svårt att tro att det skulle vara tillämpligt på vår älgstam.

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

jannee  
#342900 Efter det att jag började med att rensa bort all mat för klövviltet, i mån av tid förstås, har betesskadorna på övrig skog minskat radikalt.
Inbillar mig att älgen eller rådjurens intresse för mitt skifte har minskat, finns ju inget att livnära sig på.
Numera har jag INGA betesskador alls på mina obesprutade nyplanteringar, för 30 - 40 år sedan kunde rådjuren gå rad för rad och bita/dra av topparna, trots att jag sprutat plantorna. Däremot går grisarna och rotar runt lite här och var, framförallt där det ligger lite ris kvar.
Eventuella tallplantor, ekbuskar och sälgbuskar betas dock ned till nästan marknivå.

Användarvisningsbild

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Emanuel90  
#786908
jannee skrev:Efter det att jag började med att rensa bort all mat för klövviltet, i mån av tid förstås, har betesskadorna på övrig skog minskat radikalt.
Inbillar mig att älgen eller rådjurens intresse för mitt skifte har minskat, finns ju inget att livnära sig på.
Numera har jag INGA betesskador alls på mina obesprutade nyplanteringar, för 30 - 40 år sedan kunde rådjuren gå rad för rad och bita/dra av topparna, trots att jag sprutat plantorna. Däremot går grisarna och rotar runt lite här och var, framförallt där det ligger lite ris kvar.
Eventuella tallplantor, ekbuskar och sälgbuskar betas dock ned till nästan marknivå.


Intressant inlägg kan konstatera att du gillar att plantera gran en annan slutsats är att hade alla gjort som du hade svenska skogsägare blivit fråntagna rätten att bestämma över sin skog då det hade lett till en monokultur utan dess like annars.

Användarvisningsbild

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Knagge  
#786921 Det höga priset på björk leder till att skogsägarna sparar mer björk.
Vilket ger öppna skogar med mer viltfoder.
Långsiktigt höga priser på björk skulle minska trycket på tallskog och mindre viltskador om man inte ökar viltstammarna. 🌳 🌳 🌳

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786956
Emanuel90 skrev:
jannee skrev:Efter det att jag började med att rensa bort all mat för klövviltet, i mån av tid förstås, har betesskadorna på övrig skog minskat radikalt.
Inbillar mig att älgen eller rådjurens intresse för mitt skifte har minskat, finns ju inget att livnära sig på.
Numera har jag INGA betesskador alls på mina obesprutade nyplanteringar, för 30 - 40 år sedan kunde rådjuren gå rad för rad och bita/dra av topparna, trots att jag sprutat plantorna. Däremot går grisarna och rotar runt lite här och var, framförallt där det ligger lite ris kvar.
Eventuella tallplantor, ekbuskar och sälgbuskar betas dock ned till nästan marknivå.


Intressant inlägg kan konstatera att du gillar att plantera gran en annan slutsats är att hade alla gjort som du hade svenska skogsägare blivit fråntagna rätten att bestämma över sin skog då det hade lett till en monokultur utan dess like annars.


I den medelålder skogen har vi en monokultur utan dess like och det beror på att svenska skogsägare mer eller mindre fråntogs rätten att bestämma över sin skog under åren 1979-1993.

Användarvisningsbild

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Emanuel90  
#786958
Skogsola skrev:
Emanuel90 skrev:
jannee skrev:Efter det att jag började med att rensa bort all mat för klövviltet, i mån av tid förstås, har betesskadorna på övrig skog minskat radikalt.
Inbillar mig att älgen eller rådjurens intresse för mitt skifte har minskat, finns ju inget att livnära sig på.
Numera har jag INGA betesskador alls på mina obesprutade nyplanteringar, för 30 - 40 år sedan kunde rådjuren gå rad för rad och bita/dra av topparna, trots att jag sprutat plantorna. Däremot går grisarna och rotar runt lite här och var, framförallt där det ligger lite ris kvar.
Eventuella tallplantor, ekbuskar och sälgbuskar betas dock ned till nästan marknivå.


Intressant inlägg kan konstatera att du gillar att plantera gran en annan slutsats är att hade alla gjort som du hade svenska skogsägare blivit fråntagna rätten att bestämma över sin skog då det hade lett till en monokultur utan dess like annars.


I den medelålder skogen har vi en monokultur utan dess like och det beror på att svenska skogsägare mer eller mindre fråntogs rätten att bestämma över sin skog under åren 1979-1993.


Så är det, fältskiktet består av björnmossa inget annat i den skogen.
Men det var andra vindar som blåste då än vad det är idag nu väger miljöfrågorna mycket tyngre, till och med tyngre än produktion kan det kännas som. Det bästa är väl när det går att kombinera dom båda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).