Skogsmiljö och Trädlära

Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

27 inlägg 11650 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Fredrik Reuter  
#342737 Sveriges Radio skriver idag om att en svältkatastrof kan vara förestående när gudrunhyggen försvinner pga hyggen blir skog. En markägare och jägare i Ljungby säger att viltet har vant sig att ha mycket mat och när skogen växer och lövsly röjs bort kan en massvält vara förestående. Han har nu gjort slag i saken och gödslar nu en myr med aska för att få upp viltmat som kan ätas på myren.

Vad tror du om detta, känner du till mer, stämmer det?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6259276



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342742 Bästa sättet att undvika denna svältkatastrof är ju att öka mängden bly, alternativt mer varg... Dock tror jag att blyet får större acceptans än vargen, då vargen får en del oönskade sidoeffekter för t.ex. fårägare...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Krokmark  
#342748 Ja, eller att skogsägarna vaknat till och sluta röja bort allt som inte ska slutavverkas redan i förstaröjningen.
Det finns skrämmande många som tar allt förutom gran och björkskärmen....

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342749 Är det okej att gödsla torvmark i södra Sverige?

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342750
Krokmark skrev:Ja, eller att skogsägarna vaknat till och sluta röja bort allt som inte ska slutavverkas redan i förstaröjningen.
Det finns skrämmande många som tar allt förutom gran och björkskärmen....


Vad skall man annars röja bort??

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342753 Det finns svälttendendenser lokalt i gudrunland. På ÄSOts årsmöte härom veckan fanns det de som på fullt allvar föreställde sig att en älgstam på 10,5 djur per 1000ha i vinterstam var fullt normalt och att det inte borde medföra några allvarliga skogsskador.
Detta trots att vi ingår i ÄFO6 jönköpings län som har landets kraftigaste viltskador enligt ÄBIN med 86% skadade huvudstammar när bestånden lämnar älgbeteshöjd.

Men nu är sesångens sista Trico sprutat så de skadorna hamnar hos mina grannar. :D

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342755
Mangan skrev:Är det okej att gödsla torvmark i södra Sverige?

Han i reportaget hade sökt tillstånd och fått det.
Får väl inte gödsla i skogen utan tillstånd över huvud taget i södra Sverige? Vet inte var den gränsen går dock...

Avatar Fallback

Re: Sv: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Krokmark  
#342760
Mangan skrev:
Krokmark skrev:Ja, eller att skogsägarna vaknat till och sluta röja bort allt som inte ska slutavverkas redan i förstaröjningen.
Det finns skrämmande många som tar allt förutom gran och björkskärmen....


Vad skall man annars röja bort??

Alla träslag som står innan röjningen ska vara kvar efter röjningen.
Spara rönn, asp och sälg framför allt, och givetvis all tall.
Många inbillar sig att ta man bort det som älgen vill ha så kommer den inte hit och betar men det är rent kontraproduktivt.
Skapa istället viltfoder så minskar betestrycket på de tänkta huvudstammarna.
Det man ska tänka på är att älgen är en kvalitetsbetare och den väljer sin föda med omsorg, därför bör man ha så mycket foder som möjligt av vad den föredrar för att sprida skadorna.

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

jannee  
#342784 Jag tillhör med största sannolikhet de som röjer HELT fel. Lämnar endast gran och i luckorna björk, absolut INGET annat. De tallplanteringar och Douglasgran jag provade med för 30 år sedan gick åt helvete första och andra våren. Nu har jag endast problem med någon sorts hjort som springer runt och fejar hornen på granarna som är runt 10 meter höga.
Utan tvekan har vi på tok för mycket med klövvilt, inte minst då gris, men för lite med räv = dålig rådjursstam. Kommer det fram någon finare bock skjuter jägarna direkt bort den.
Skönt att det finns de som sparar på asp/sälg/hassel o.s.v. så slipper JAG i alla fall älgen på min mark.

Användarvisningsbild

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

ananders  
#342788 Jag kan hålla med Krokmark om att spara vissa träd vid röjning. Sparar också rönn, asp och lite sälg vid röjning och jag behöver inta vara orolig för att de ska konkurrera förmycket med granen då älg och rådjur effektivt håller efter dem. Jag har även turen att ha en 400 kv ledning längs med den längsta rårgången och var gång den röjs så lämnar jag och grannen på andra sidan in önskemål om att de ska spara just sådana buskar och även tallplantor. Och trots att det finns gott om både rådjur och älg så har jag lite påverkan på min plantskola.

Användarvisningsbild

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342809 Problemet är väl inte röjningen i sig. Utan att där det blåste soprent så blir det likåldrigt. Där kommer det att dröja innan nya hyggen huggs. Så det kommer nytt sly.

Älgarna har väl vett å flytta på sig om det är skralt med mat. Här hemma när det är off season syn dom inte till så mycket. När hösten kommer så dyker dom upp. Gott med tall till vintern. :???:

Räddningen är väl att alla är inte lika flinka röjsågen. Så det lär bli några oaser. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sv: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Krokmark  
#342842
jannee skrev:Jag tillhör med största sannolikhet de som röjer HELT fel. Lämnar endast gran och i luckorna björk, absolut INGET annat. De tallplanteringar och Douglasgran jag provade med för 30 år sedan gick åt helvete första och andra våren. Nu har jag endast problem med någon sorts hjort som springer runt och fejar hornen på granarna som är runt 10 meter höga.
Utan tvekan har vi på tok för mycket med klövvilt, inte minst då gris, men för lite med räv = dålig rådjursstam. Kommer det fram någon finare bock skjuter jägarna direkt bort den.
Skönt att det finns de som sparar på asp/sälg/hassel o.s.v. så slipper JAG i alla fall älgen på min mark.

Gnäll inte över betesskador sen då...
Detta är inget enskilt problem för vissa utan samma för alla skogsägare och då haltar det lite om bara vissa ska göra något för att minska betestrycket...
Inbilla dig inte att älgarna stannar på grannens när de rensat tall, rönn, sälg och asp.

Det liknar lite debatten om vindkraft, alla tycker att vindkraft är en bra energikälla men slår bakut om de ska ha ett vindkraftverk hos/nära sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342846
Krokmark skrev:
jannee skrev:Jag tillhör med största sannolikhet de som röjer HELT fel. Lämnar endast gran och i luckorna björk, absolut INGET annat. De tallplanteringar och Douglasgran jag provade med för 30 år sedan gick åt helvete första och andra våren. Nu har jag endast problem med någon sorts hjort som springer runt och fejar hornen på granarna som är runt 10 meter höga.
Utan tvekan har vi på tok för mycket med klövvilt, inte minst då gris, men för lite med räv = dålig rådjursstam. Kommer det fram någon finare bock skjuter jägarna direkt bort den.
Skönt att det finns de som sparar på asp/sälg/hassel o.s.v. så slipper JAG i alla fall älgen på min mark.

Gnäll inte över betesskador sen då...
Detta är inget enskilt problem för vissa utan samma för alla skogsägare och då haltar det lite om bara vissa ska göra något för att minska betestrycket...
Inbilla dig inte att älgarna stannar på grannens när de rensat tall, rönn, sälg och asp.

Det liknar lite debatten om vindkraft, alla tycker att vindkraft är en bra energikälla men slår bakut om de ska ha ett vindkraftverk hos/nära sig själv.


Det är nog helt enkelt som så att klövviltstammarna är för stora. Så länge virkesproduktionen genererar mycket mer pengar än jakten, så är det rimligtvis virkesproduktionen som ska styra viltstammarnas storlek.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Krokmark  
#342854 Hur mycket pengar skogen respektive jakten genererar är helt oväsentligt.
Vi har ett mycket stort ansvar att sköta viltstammarna korrekt.
Det är den inställningen att pengar ska styra ALLT som gör att vi snart har gjort slut på de naturresurser människan förfogar över.

Man ska ha en livskraftig viltstam med skiftande ålder och sammansättning och det måste styras med varsamhet och går inte helt enkelt att skjuta ner på måfå, ska den minskas så ska det göras genom noggrann urvalsjakt.
På sina håll är stammarna för stora, ja men inte här i södra Småland.
Jag har mycket självföryngrad tall på mina marker, både 10, 20 och 30-40 år gammal som klarat älgen.
Mycket av det som föryngrades under älgexplosionen på 70-talet har klarat sig också, vilket verkar som ett mirakel när man läser om betesskador här...
Inget är någonsin sprutat med Trico eller liknande.
Visst kommer det att bli svårare att få upp tall framöver men omöjligt är det inte.

Avatar Fallback

Re: Vilt svälter när gudrunhyggen försvinner

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342855 Jaså pengarna skall inte styra? Det är då märkligt att jägarna framhäver hut mycket jakten är värd för samhället i så fall.

En livskraftig älg- och råsjursstam kan man ha med mindre än en tiondel av dagens, det finns ingen risk för utdöende eller inavel (som det finns för andra vilda djur i Sverige).

Du svarade aldrig på frågan vad som skall bort, utan bara det man skall lämna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).