Små skogsmaskiner och övriga maskiner

vedkärra av husvagns chassie

5 inlägg 2547 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedkärra av husvagns chassie

sunkann  
#342196 Jag har flyttat till hus och blev då med ved panna.
Denna säsong hämtade jag veden med vanlig släpkärra och hand lastade/drog den vilket blev väldigt tungt.
Har ett husvagns chassie ståendes jag tänkte göra ved kärra av men skulle vilja ha lite tips hur man kan göra en funktions duglig kran för att dra fram stockarna och lasta dom.?



   TS
Användarvisningsbild

Re: vedkärra av husvagns chassie

JensSkoog  
#342200 Ska du ha den för å dra efter bil på väg? Tänker på vilken vikt du vill komma upp i med kran och fullt lass.

Användarvisningsbild

Re: vedkärra av husvagns chassie

totte  
#342202 Så är frågan, vad kräver du av kranen. Om det skall gå fort så blir det dyrt. Men om det får ta en stund så funkar det ju med en liten kranbom och en handvinsch, eller en hygglig elvinsch.

Nåt i stil med vad som finns som tillbehör för Julas ATV-vagn kanske: http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel ... an-640022/

Avatar Fallback

Re: vedkärra av husvagns chassie

sunkann  
#342203 Den skall dras med en s10 pickup, primärt på väg. Har en granne som jag hjälper som ser till mig med ved som står vid åker kanter och dylikt så skall inte in i skogen med kärran. Missminner jag mig inte så var husvagnen typad till 1500kg.

   TS
Avatar Fallback

Re: vedkärra av husvagns chassie

sunkann  
#342205 Var fint pris på jula kranen, bara bulta på och inhandla winch så borde man ju vara iland.
Klent kommer jag fortsätta handlasta, å tror jag hellre väntar när winchen jobbar så jag slipper göra kubbar redan i "skogen" och bära till bilen vid lite tyngre stock. Skall ju bara hämtas till husbehovet så blir ju inga större mängder som skall köras.
Vilken storlek på winch är lagom för detta ändamål?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).