ATV och UTV i skogen

ATV: 60% får underkänt på besiktningen

4 inlägg 4550 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV: 60% får underkänt på besiktningen

Fredrik Reuter  
#342105 6 av 10 fyrhulingar (ATV) får underkänt på besiktningen skriver Sveriges Radio om nu i helgen.
Det är fyraårs intervall mellan besiktningar på ATV och det kan spela in tror Bilprovningen. Detta trots att en fyrhjuling har i snitt 80 mil per år i körsträcka.
Mest vanligt är att fyrhjulingar blir underkända på styrleder eller spindelleder och Bilprovningen tycker man ska satsa på dyrare märken och kvalité om man vill att fordonet ska gå igenom.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6252503



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV: 60% får underkänt på besiktningen

TheJo  
#342109 Inte förvånad direkt. Då det är "kinamaskinerna", GOES, Dinli och CF Moto osv, som har lagt fokus på att sälja vägreggat. Samt att personerna som köper dem ofta inte är så intresserade kanske, utan det är ett smidigt fordon att puttra runt med på landet/sommarstugan.

Användarvisningsbild

Re: ATV: 60% får underkänt på besiktningen

Aayden  
#346521 Var på en " atv-quad " träff i helgen och jag är inte direkt överaskad , majoriteten av fyrhjulingarna var vaägreggade och med den behandlingen dom fick under dagen på cross - eunduro banan så förstår jag att det inte håller.
Det glappade hej vilt på flera av maskinerna och inte bara " kinamaskinerna " utan även märkesmaskinerna , dom fick slita ont på banan i surhålen och i hoppen.
Det mest skrämmande var en Yamaha raptor som jag tittade på när den landade från ett hop så gick inställningen på framvangen däcken stod toe in på en sida och toe out på den andra och efter en tur i lerålen ta fram en högtryckstvätt klass xxl som man fick låna där och tvätta av fyrhjulingarna det är ju till att pressa in grus och lera i eventuella oskyddade / lått skadade lager.
Och jag tror tyvärr inte att det bara är dom här fyrhjulingarna som lever detta liv utan dom är många

Användarvisningsbild

Re: ATV: 60% får underkänt på besiktningen

BjörkenPer  
#346550 hade nog varit bättre för miljön om man rent generellt tog det lite försiktigare med samtliga maskiner, redskap och fordon :smile: . Så att inte fullt så många objekt skrotas (även om många skrotar fullt fungerande grejer också)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).