Traktorer och processorer

nu börjar det dra ihop sej... åsikter?

23 inlägg 10068 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nu börjar det dra ihop sej... åsikter?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34065 Som sagt... ska ev å kolla på följande objekt... tanken är att traktorn ska användas till pyssel me veden, snöskottning, flytt av minigrävaren, å sen att ha skogsvagnen efter...
ni kan väl ge nå råd, tips eller erfarenheter, eller bara allmänna ideer... eller kanske komentera priserna... på följande traktorer...

denna står på traktorfirman här i Lsd, vxllådan renoveras nu så den blir helt ny... tycker dock att den är lite klumpig eller årtminstonde känns det så, tyvärr ej snurrbar stol men plats för benen finns...
http://www.blocket.se/vi/16387574.htm?ca=6_s

sen följande... lagom stor, ser fin å ska vara fin enligt säljaren, å färdig för skogen, är lite tveksam till NH men har inga personliga erfarenheter...
http://www.blocket.se/vi/17755435.htm?ca=6_s

sen har vi dom här hos samma säljare som NH... gillar modellen starkt... stepnose måste vara bra när man har frontlastare... har dock ej kört nån själv så ja vet inte om det blir bättre sikt när man kör ex med pallgafflar...
http://www.blocket.se/vi/16246318.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/16967110.htm?ca=6_s&last=1


som sagt tips å ideer... ha gärna åsikter ni som har erfarenheter...


//fredrik



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34076 Jag skulle nog ta den andra MFen, Steepnose är ju fint men den hade mkt timmar.
NH är ju intressant men då ska man undvika fiatbyggena, tycker jag.
Och den du länkade till var ett fiatbygge.

Jag funderar på nåt liknande som du så återkom med rapport.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34086
Slurfi skrev:Jag skulle nog ta den andra MFen, Steepnose är ju fint men den hade mkt timmar.
NH är ju intressant men då ska man undvika fiatbyggena, tycker jag.
Och den du länkade till var ett fiatbygge.

Jag funderar på nåt liknande som du så återkom med rapport.


hur vet man att det är ett "fiat"bygge?

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34090 Jag har suttit en del i en sån MF, går fint måste jag säga.
Stepnose gör en stor skillnad, sikten är väldigt bra.
Den jag kört är väldigt trång i hytten, men kanske finns fler varianter?
Sen är väl inte växellådan den bästa, kräver lite kärlek/övertalning.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34101 4245 är en mycket bra traktor.

Om man har lastare ska du ha kopplingsfri fram/back(den funkar vad jag hört väldigt bra och felfritt)

Själva huvudlådan är ok, det är dock ett minus att spaken är så lång blir "sladdrig" och behöver lite teknik.

Den kanske går att spänna?

4300-serien är ännu bättre men dom ligger oftast högre i pris.

MickeBM: Hyttarna är lika på 4200-serien men alla har inte plant golv som standard, 4245 har dock detta..

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34102 Håller med om den kopplingsfria fram/back:en, den fungerar suveränt.

Men är som sagt inte riktigt kompis med växellådan.

I den jag har kört finns det ingen möjlighet att snurra stolen, det är alldeles för trångt.
Men rent förarplatsmässigt är det gott om plats och allt sitter lättilgängligt.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34168
nutte skrev:
Slurfi skrev:Jag skulle nog ta den andra MFen, Steepnose är ju fint men den hade mkt timmar.
NH är ju intressant men då ska man undvika fiatbyggena, tycker jag.
Och den du länkade till var ett fiatbygge.

Jag funderar på nåt liknande som du så återkom med rapport.


hur vet man att det är ett "fiat"bygge?

Det ser man direkt när man går in i hytten, mätarna, spakarna allt påminner om
Fiat på 80-talet och det gillar jag inte.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34177 Den skogsutrustade NHn på bilden är ju en turkisk modell.

Det är bla TL-serien som härstammar från Fiat.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34204
Slurfi skrev:
nutte skrev:
Slurfi skrev:Jag skulle nog ta den andra MFen, Steepnose är ju fint men den hade mkt timmar.
NH är ju intressant men då ska man undvika fiatbyggena, tycker jag.
Och den du länkade till var ett fiatbygge.

Jag funderar på nåt liknande som du så återkom med rapport.


hur vet man att det är ett "fiat"bygge?

Det ser man direkt när man går in i hytten, mätarna, spakarna allt påminner om
Fiat på 80-talet och det gillar jag inte.


Jasså.... men är det dåligt eller bara en åsikt? ska ner å kolla till helgen så det kan vara intressant att veta.... har förövrigt aldrig varit in i en fiat...

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34218 Jag hade tagit New Holland;en... med tanke på att du ska köra en del i skogen förmodrar jag...? och det tack vare att MF har relativt låg markfrigång, mot NH.. så hade satsat på NH.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34220
970D skrev:Jag hade tagit New Holland;en... med tanke på att du ska köra en del i skogen förmodrar jag...? och det tack vare att MF har relativt låg markfrigång, mot NH.. så hade satsat på NH.


inte bara skogskörning men en del... å visst är det skönt me hög markfrigång även fast man är på andra ställen än skogen... å jag har kollat runt på div märken å modeller å visst är det valmet som gäller, men med aldeles för dyra för att det ska passa min ekonomi, visst finns billiga sådana men då är det maskiner med många timmar, sökte då efter mf som ja tycker är trevliga maskiner å hittade då denna NH som verkar vara fin men vet ju inte mkt om dom... det verkar finnas NH =ford å NH= fiat å fasen vet allt... verkar vara en djungel... så ja vill ha mer kött på bena ang NH´n vad som kan vara nackdelar å braiga saker åxå...

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34222 ja ska tillägga att ja inte har tänkt åka riket runt för en traktor utan söker Dalarna me omnejd... det kostar tid att åka å titta + att det kostar att få hem grejjerna åxå så... är det nån som vet av nån fin maskin på minst 80 hk å med lastare som funkar i skogen å som inte har gått så förbaskat mkt... å runt 2-300000´ å då ska det inte va tokgammalt heller....å i närhet av dalarna... så hör av er;)

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34249 Vad jag har förstått ( inte 100) så har Fiat och Ford gått ihop.. och då på senare tid blivit New Holland. och tycker själv att det är fina traktorer.. har några sådana på skolan, och tycker dem är sköna att köra och funkar fint. MF däremot har vi bara haft krångel med på skolan... växellådor som krånglar, motorer som krånglar, och pumpar som krånglar.. vet inte kan ju vara idioter på skolan som inte kollar på daglig tillsyn.. men har fått för mig att New Holland är bättre enligt mig.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34264 Jag kanske inte ska yttra mig om mina åsikter om MF, e man frälst så e man :D

Fiat och Ford gick ihop = NH sedan hoppade Case IH in också så nu heter koncernen CNH.

Enkelt sätt kan man väl säga att mindre traktorer=italienare(Fiat), större=engelsmän(Ford).
Sen finns ju en uppsjö av olika varianter o serier, dom enklare traktorerna tillverkas i Turkiet och dom riktiga hightech med steglös låda mm tillverkas hos Steyr(som Case ägt sen länge) i Österrike.

Case har idag identiska modeller som NH, då man var tvugna att sälja sin engelska fabrik vid ihopslagningen(konkurrensregler).

Landini köpte då fabriken och tillverkar McCormick där(Landini fick rättigheterna till detta namnet i samband med köpet)

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34267
nutte skrev:
Slurfi skrev:
nutte skrev:
Slurfi skrev:Jag skulle nog ta den andra MFen, Steepnose är ju fint men den hade mkt timmar.
NH är ju intressant men då ska man undvika fiatbyggena, tycker jag.
Och den du länkade till var ett fiatbygge.

Jag funderar på nåt liknande som du så återkom med rapport.


hur vet man att det är ett "fiat"bygge?

Det ser man direkt när man går in i hytten, mätarna, spakarna allt påminner om
Fiat på 80-talet och det gillar jag inte.


Jasså.... men är det dåligt eller bara en åsikt? ska ner å kolla till helgen så det kan vara intressant att veta.... har förövrigt aldrig varit in i en fiat...

Kan man köra Fiat så är det inget problem med en FiatNH, men nu är det så
att jag är en känslig kille som måste ha Ford.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).