Uppvärmning

Vilken Panna ska jag ha??

81 inlägg 48579 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

TheJo  
#340629 Ja, man kanske skulle ta och byta ut denna pjäs från 81 :roll:
Övikspanna CPA 2.

DSC_1024.JPG


Har funderat lite på det om man nu skulle bo på gården själv.

Alternativ 1 är om det fortfarande endast är boningshuset som ska värmas upp, så blir det nog berg-/jordvärme.

Alternativ 2 är om jag får för mig att värma upp även ett garage/maskinhall och eventuellt attefallshus , då blir det flis.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#340630 Hej,
Vet inte om jag håller med dig där Skogsstinsen. Alla pannor kan bakpuffa och övertändas, inkl Baxi. Har för mig att det till och med finns skrivet om detta på skogsforum.
För torr ved funkar inte Calmarpannan så bra med. Det är alltså ingen panna som du ska lagra månadsveden i pannrummet. Det vet jag av egen erfarenhet. Men det allra viktigaste är att stuva in veden rätt. Det räcker med en (1) vedklabbe som är lite för stor som hamnar i mitten så kan denna täppa till för hålen ner genom keramiken. Då får du direkt övertändning och pannan laddar inte heller bra (energin kan inte tas ut).

Jag sotar med borrmaskin och viska och visst, det är lite meckigt att rören är på baksidan. Där är Värmebaronen kanon. Men jag tycker det funkar. Nysotat ligger min V33 på 180 grader i rökgaserna, sotar när den når ca 230 grader vilket brukar bli ca en gång i veckan på vintern.

Det som Calmarpannan är svårslagen med (min egna synpunkt), är att man får ur såpass mycket energi ur den (lite som en Volvo B230 motorblock från tidigt 90-tal) och att den är snål på keramiken. Min panna är från 2003 och jag har bytt under keramiken en gång och nu är även den andra på väg. Övre keramiken funkar än men tänkte byta hela kitet inför vintern. Fick f.ö den första undre keramiken på garantin då den var sprucken. Tycker det är skapligt bra med noll kr på typ 13 år och i styva slängar 250 m3t som eldats.

Men jag vill inte se detta som ett rent skärt reklaminlägg, utan jag är nöjd helt enkelt. Men inte det sagt utan att jag säkert varit nöjd med något annat märke!

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Göt  
#340635 Hej

Jag tror du skall börja från andra hållet för det är där många gör fel..
Pannan måste vara beräknad efter den vatten volym du skall ha, storleken på tankarna..
Sen börjar du kolla vilka pannor det finns i den storleken..
Kolla vilka märken som har funnits ett tag...kommer företaget vara kvar...finns det reservdelar om 10 år ...

sen kolla lite referenser och där är du nu..

Har träffat flera som skaffat panna som har varit för liten...då blir det snart jordvärme i alla fall...

Lycka till :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Elfving  
#340637 Du skall ha en flispanna av österrikiskt ursprung! Se till att bygga en stor flisficka på flera kubik som du kan fylla endera med skopa eller tippvagn.

Flis gör att du "slipper" ackumulera i sådan våldsam omfattning. Tycker att de volymer du nämner är i minsta laget för de golvytor du nämner, men vet inget om energibehovet.

Sedan är flishantering väldigt mycket rationellare bara man har bra utrymmen för lagringen.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#340664 Ja inte lätt det här blir ju inte klokare direkt :lol: ena säger si och den andre så,,men det är intressant att läsa era synpunkter,,blev ju lite intresserad av en Calmar panna då den hade ett hyfsat pris,,men den värkar ju inte va så bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Göt  
#340688 Det finns en energirådgivare i varje kommun om det är som här så har dom referensobjekt du kan åka och titta på och så kan du också höra med sotaren..

Det där med att sota pannan det är så lätt att sota ur tubrören på värmebaronen så det gör jag före varje eldning. keramiken ser ut att hålla. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#340984 Någon som har erfarenhet av Pannor från Effekta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

hakans  
#341015 jag håller på att bygga ett pannrum men har inte bestämt vilken panna ja ska ha heller.
Har tittat lite på österrikiska pannor specielt ETA SH60 vedpanna och 4000liter vatten har jag fantiserat om nu.
ETA har också flispannor.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Skogstinsen  
#341019 Det blir för lite med 4000 liter till den pannan hakans. Minst 5000 liter.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

hakans  
#341020 kanske man tar en eta sh50 då :P har någon erfarenhet av ETA?

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Skogstinsen  
#341021 Byggahus forumet och bio bränsle eller värme allmänt delen. Gå in där, många som har byggt nytt med eta, fröling och hargassner.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

hakans  
#341023 okej det ska ja göra

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Skogstinsen  
#341037 https://mobil.byggahus.se/forum/biobran ... ost2301433
https://mobil.byggahus.se/forum/biobran ... ost2261004

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Skogstinsen  
#341039 Här kommer 2 länkar. Det finns många flera. Mycket kul läsning. Och många duktiga människor som kan ge råd och tips.
Det finns det säkert här oxå, men jag fick mera hjälp där än här på skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#341190 Hej,
Ja, du har nog haft lite otur skogstinsen att dina trådar inte tagit fart.
Men denna tycker jag är bra, många synpunkter om olika pannor och flera med "hands-on" recensioner.

Effecta pannorna tycker jag ser intressanta ut, har ingen egen erfarenhet av dem, men de verkar ha hög kvalité. Den automatiska sotningen de numer verkar ha ställer jag mig dock skeptisk till. Att enbart skaka om turbulatorerna tror jag inte ger så bra effekt som att köra med en viska i tuben. Jag har testat detta själv och min slutsats är att turbulatorerna nästan kan ha hur mycket sot som helst på sig, det är sotet i tubväggarna som sänker effektiviteten. Det som kan fungera med Effectas lösning är om de har turbulatorer som ligger an mot tuberna som en bult i mutter där muttern inte har gängor. Då kan ju turbulatorerna skrapa av väggarna i tuberna om de höjs och sänks med hjälp av ett länkage som går till luckan.

Det kanske är så på Effecta?

Hur ligger priserna på Effecta annars, ex deras 60kW vedpanna som skulle kunna vara aktuell för dig @BM 35 .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).