Traktorer och processorer

Valtra C-serien

12 inlägg 9712 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra C-serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340753 Valtra C-serien tillverkades bara mellan 04-06 såvitt jag förstår. De börjar nu dyka upp till vad jag uppfattar som relativt lågt pris jämfört med tex 6X50 serien.
Var det ingen bra modell med tanke på den korta tiden den såldes? Är den "snikigare" än 6X50 serien? Mer problem?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra C-serien

stegmaster  
#340773 Tja, den er nok inte lika populär som 6000/6050 serie, då det man gillar innom skogsbruk inte riktig finns på dessa modeller, va jag forstått.
Den har inte plant golv, så det er vel ingen höjdare att sitta bakvändt(om det nu går als??).
Sen har den ingen låg ruta bak som passer fint för at dra inn en kransentral.
Som någon annan så en gång, så er det vel nästan en A- serie hytt på en N/M-serie kropp.
Dessutan plastank på sidan(samma som på N-serie)
Sen er det ingen liten traktor, då den väger ca 1 tonn mer enn en 6000 serie.
Det verkar ochså vara mycket elektronik i dom, vilket ochså inte er någon fordel nu när dom börjar bli lite tillårs.
Men detta er bara va jag tror. Har aldrig testat nån själv.
När jag själv letadet valmet/valtra för snart et år sen, var vel denna C- modellen den enda som inte var aktuell als.

Avatar Fallback

Re: Valtra C-serien

martiniholma  
#340788 Jag har en C150 som jag använder i jordbruket. Trivs bra med den där, men skulle inte vilja ha den i skogen. Det går inte att snurra stolen och vändradien är väldigt stor. Man har bra sikt runt traktorn men hytten är ganska trång om man ska ha något mer med sej. Den modellen gör sej nog bäst som jordbrukstraktor. Jag kör med en Valtra 6550 i skogen, och den är som en "skotare" jämfört med C150.

Avatar Fallback

Re: Valtra C-serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340815 Tack för era synpunkter. C-serien går bort, utan att ha varit riktigt aktuell. Jag var mest nyfiken vad det är som gör den så pass billig och varför den bara tillverkades så kort period

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra C-serien

Robertberg  
#340845 Den lanserades som en lastartraktor åt jordbruket, med 60% av vikten på bakaxeln. Konstigt att den då har stor vändradie när en lastartraktor ska vara smidig.

Användarvisningsbild

Re: Valtra C-serien

stegmaster  
#340848
obantteg skrev:Den lanserades som en lastartraktor åt jordbruket, med 60% av vikten på bakaxeln. Konstigt att den då har stor vändradie när en lastartraktor ska vara smidig.


En 6400 har t.eks 42-58% viktdelning (mot C-`n 40-60%) som ju inte verkar som nån jätteskillnad, med tanke på alla som menar att dessa er kasse som lastertraktor.
Tycker själv det er en utmärkt lastertraktor, då den er myket smidig med sin korta hjulbas.
(åtminstone om man sysler med lyft under 1000kg)
Var just och leveradet ved til en kund var der er riktig trångt samt man får svänga 90grader mellan garage och hus för att setta av pallen.
Har i alla år leverat med min valmet 665, men i år blev premiär med 6400`n, så jag var ju lite tväksam til hur detta skulle gå.
Det visadet sig av 6400`n var smidagare enn 665`n, even om bredden er ca 15cm mer på 6400`n. Den korsta hjulbasen och stora svängvinkelen på framhjulen (med 420-24" hjul) gjordet hela skillnaden.
Blir minst et år til med 665`n som skogstraktor, och 6400`n som snöröjare och div. pallarbete.
Skogsvagnen har inte vore av 665`n på nästan precis 1 år nu. 8)
Och nu drar jag igång huggandet igjen, bara det kunne sluta regna. :cry:
Finns fortfarandet lite ved som ska leveras, men det er lugnt nu med 2 traktorer, men kedjorna legger jag på både traktorer ca 1nov, så då måste all veden vara ute. :smile:

Avatar Fallback

Re: Valtra C-serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340999 Stegmaster, av vilken anledning väljer du att fortsätta ha 665 framför huggarvagnen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra C-serien

stegmaster  
#341024
JF skrev:Stegmaster, av vilken anledning väljer du att fortsätta ha 665 framför huggarvagnen?

Nja, lite olika årsaker.
Det mekaniska ventilpaketet sitter riktig bra i 665`n. (mer krångligt och få detta til lika bra i 6400`n, derimot et nytt el. paket med spaker i sitsen vore en annan femma.).
Men den typ av hugging som vi här i västre delar av Norge, så blir det mycket vinchning, altså mycket inn och ut av traktoren, och då er det smidigare med 665`n å kliva på plats i sitsen.
Finns nästan inget terräng man kan köra direkt i bestandet här.
Dessutan har jag kört med 665`n i 11år, och blivit riktig van med denna i skogen.
Sen har jag dratt på mig en del "seriös" snöröjning senaste året och där funkar 6400`n fint med sin snabba lastare, turbinkoppling, knappkoppling och snabbväxlar, med mycket fram/back.
Men inget er huggit i sten, så vi får se i framtiden, men minst denna sesongen blir det så.
Blev btw första dagen med hugging i dag, sol och fint väder, men svettigt i 20+grader. :smile:

Avatar Fallback

Re: Valtra C-serien

Robertberg  
#341034
stegmaster skrev:
En 6400 har t.eks 42-58% viktdelning (mot C-`n 40-60%) som ju inte verkar som nån jätteskillnad, med tanke på alla som menar att dessa er kasse som lastertraktor.
Tycker själv det er en utmärkt lastertraktor, då den er myket smidig med sin korta hjulbas.
(åtminstone om man sysler med lyft under 1000kg)


Hehe, jag kom bara ihåg att det var den viktfördelningen och att den var avsedd för lastarkörning, att 6000-serien var så lik visste jag inte. Ett par hjulvikter så blir det nog tillochmed bättre.
Själv tycker jag nog att 6000 har för stor motorhuv för lastare, men är nog bortskämd med vår MF 5435. Fast 6300 har mindre svängradie, och det beror nog på att den är 15 cm bredare vilket kan ge större styrvinkel.

Avatar Fallback

Re: Valtra C-serien

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341051 Härligt att vara igång i skogen Stegmaster. Tyvärr svällde sommarens lilla projekt, eller om jag missbedömde omfattning[emoji53] i vilket fall som helst kommer jag inte till skogen än på ett tag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra C-serien

sundelius  
#341052
JF skrev:Härligt att vara igång i skogen Stegmaster. Tyvärr svällde sommarens lilla projekt, eller om jag missbedömde omfattning[emoji53] i vilket fall som helst kommer jag inte till skogen än på ett tag.

Kan bara hålla med :!:
Har ca två veckor kvar med husbyggnationer och jag längtar verkligen till jag får sätta upp tältet och börja gallra :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valtra C-serien

stegmaster  
#341065
obantteg skrev:Själv tycker jag nog att 6000 har för stor motorhuv för lastare, men är nog bortskämd med vår MF 5435.

Ja om du menar at sikten til redskap som t.eks gaffelställ er helt kass, så har du givetvis helt rett.
Har aldrig själv haft nån lågnos/ kortnos traktor, eller va det nu kallas, men gissar at det känns skönt om man kan se redskapen der framme.
På dom traktorer jag haft er kamera et måste, vid både reskapsbyte och gaffelställ.
Dock er inte detta något större prolem vid t.eks snöröjning med skopa eller V-plog(som ska handlas nu före denna vintaren).
(Jo jag vet om at man inte ska ha V-plog i lastaren, men för min del rör det sig bara om låga hastigheter, och känd "terräng")

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).