Skördare

Vridhus haveri på 1270e

27 inlägg 18390 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vridhus haveri på 1270e

öronbak  
#338309 Ja det är det minsta man kan säga.
Han fick ut maskinen i torsdags och han har kört hela helgen......................

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhus haveri på 1270e

häsmyra  
#338329 56kr/h i vridhusreparationskostnad...

Användarvisningsbild

Sv: Vridhus haveri på 1270e

Fredrik Reuter  
#338681 Hej,
Det var ett slutpris jag aldrig skulle kunnat dra till på, helt otroligt!
Kan nämna att vi planerade att byta vridhus på H8:an när jag körde en sådan. Vridhuset kostade 18.000 plus moms nytt, visst det är stor skillnad på vridhus, men det var dessa priser jag hade att gå när jag gissade.

Användarvisningsbild

Re: Vridhus haveri på 1270e

skogsjan695xl  
#338694 Såg nu när jag varit på verkstad med maskin, på utsidan där låg det ett vridhus till en 1470E ena örat som fläkat ut sig, precis i smörjnippeln. Varför har dom inte nippeln i tappen ist?

Användarvisningsbild

Re: Vridhus haveri på 1270e

Fredrik Reuter  
#340697
valtra a 72 skrev:Vad kan en ny kran kosta när ett vridhus kostar nära en halv mille?


Hej,
Jag var förbi Peters Skogsmaskiner förra veckan när jag hade ett ärende i Karlstad.
Av en slump kom vi in på vridhushaveri och eftersom Peters säljer Waratah (som gör både aggregat och kranar till JD) så visade det sig att de hade sålt en komplett kran till en 1270E i norra Sverige ganska nyligen. Komplett 10m med vridhus och bottentappar, bom och sticka med utskjut, centralsmörjning osv för strax under 400.000 sek.

Men då återstår demontering av den gamla och montering av den nya med allt vad det kan innebära.

Användarvisningsbild

Re: Vridhus haveri på 1270e

herminax  
#340875 Eftersom jag har lite kännedom om denna renovering kan jag därför dementera slutpriset som angavs.

Fakturan slutade på 362 750 inklusive moms.
Då ska man beakta att detta var inte det enda som åtgärdades. då ingick även en 8000 tim service Ac renovering och lite andra åtgärder.

Det är ändå mycket pengar, och säkert tungt när man vet varför det hände. utan olja slits det fort. Ägaren av maskinen var inte den enda som led, (undra om jag behöver tillägga det.)

Tycker i alla fall det är fel att det läggs moms på momsen 8)

Användarvisningsbild

Re: Vridhus haveri på 1270e

Fredrik Reuter  
#340881 Hej,
Rätt ska givetvis vara rätt, det blir bäst så.
Jobbar du på serviceverkstaden som utförde jobbet?
Du behöver inte nämna några namn eller så, men säkert många som undrar.

Avatar Fallback

Re: Vridhus haveri på 1270e

jelu777  
#341569 satan vad dyrt för lite missad 80-90............

Avatar Fallback

Re: Vridhus haveri på 1270e

Högberg  
#341791 Utan tvekan så är en ny kran från Peters i Karlstad ett bättre alternativ isf, monteringstiden kan inte skilja många timmar mot att montera komplett kran eller byta vridhus. Men hur eller hur så är de fan hutlöst dyrt för en sketen järnklump!!!!!

Avatar Fallback

Re: Vridhus haveri på 1270e

jelu777  
#347851 bara att få nya tappar överallt och nytt utskjut ihop med ny bom borde vara värt det bara det,,,,,,,som bonus får man nytt vridhus..... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vridhus haveri på 1270e

Skogstomte  
#347871 När jag var skogsägare för ett par år sedan körde Södra sönder vridhuset på sin 1170 hos oss, det hade spruckit lite så oljan hade rymt. Föraren sa att det kalaset gick på 200'. Exakt hur många bitar de behövde byta vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Vridhus haveri på 1270e

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348537 Tur att södra slapp betala kalaset då...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).