mån 31 aug 2015, 07:50#340601
Jag har oxå en baxi solo innova 50. Är nöjd, men det går hårt åt keramiken. Jag har hört att de har bytt leverantör så att de tar från Turkiet nu, och förut någonstans i Sverige. Men köp för guds skull ingen calmar v65 de är felkonstruerade! Så tillvida att sekundär luften går in för högt i pannan, varvid att hela inlägget brinner. Du får då alldeles för hög förbränning och högt gastryck i pannan.
Då det blir gengas puffar med rök och sot i hela pannrummet. Atmos är precis likadan, och du får höga rökgastemperaturer mycket över 300 grader. Min baxi ligger aldrig över 200 grader.
Nej köp en mellanpris panna typ baxi 50kw, effecta m.fl. Alternativt en österrikare om du är teknik nörd och vill lägga 100 tusen på bara pannan.
Jag föreslår att du går in på byggahus forumet och söker eller värmepumpforumet. Där finns det många som har installerat flera österrikare och mellanpris pannor.
Men håll dig från atmos, calmar och några fler. Köp en panna med spaksotning! Det är inget betungande jobb att sätta viskan i borrmaskin och köra de 11 turbulatorerna men det går längre mellan gångerna om du tar spaksotning. Sedan så är lamda en fin grej, jag har inte det!
men då sköter den sig själv om veden är jättetorr, sur, blöt ja den kompenserar helt själv.
Skulle jag ha köpt pannan idag så skulle ja köpt en österrikare direkt. Jag har haft min baxi i 2.5 år.
Fiat 80-90, Patruuna-10t 860kran, Husq 353triobrake, 346xpg, 560xpg