Öppna kategorin

Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

10 inlägg 4925 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340069 http://www.atl.nu/lantbruk/saftigt-skad ... -lerig-v-g :shock:

Kan sådana skadestånd bli aktuella i Sverige också?
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

jannee  
#340103 Troligtvis, i vilket fall som helst kan bonden få betala böter. Efter vad jag hört har detta skett bland annat i Skåne. Någon drog in jord/lera in i ett samhälle.

Användarvisningsbild

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340106 Då borde även skogsmaskinfötare och timmerbilsförare kunna bötfällas för detta?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

Erre  
#340107 Vet en bonde med en läckande osby tunna. ( fastgödselspridare) som spillde lite på vägen varje gång han lämnade gården. Han fick bekosta sanering av vägen innan det hände en olycka! Svevia fick åka ut och sopa vägen. Riksväg 31.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340108
Niking skrev:Då borde även skogsmaskinförare och timmerbilsförare kunna bötfällas för detta?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

jannee  
#340111 Tappa timmer/massaved = indraget kk om poliserna/myndigheterna får reda på vem. Lite bark och eller någon kvist = bagatell.
Står man på allmän väg och lastar timmer är det väldigt viktigt att man sopar bort allt som man eventuellt tappat på vägen, privat väg brukar man endast sparka bort grenar och eller större barkbitar.
I princip ska det INTE synas att man stått på platsen och lastat.
man får ej heller tappa snö eller is, om myndigheterna ska vara kitsliga. Finns förare som belagts med bötesstraff för denna förseelse, även pbilister.
Är själv ganska orolig när man kör igång efter ett nattligt snöfall, är mycket snö som ryker av och jag kan bli ansvarig om någon olycka händer, p.g.a. mitt beteende.

Avatar Fallback

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

alias  
#340135
jannee skrev:Tappa timmer/massaved = indraget kk om poliserna/myndigheterna får reda på vem. Lite bark och eller någon kvist = bagatell.
Står man på allmän väg och lastar timmer är det väldigt viktigt att man sopar bort allt som man eventuellt tappat på vägen, privat väg brukar man endast sparka bort grenar och eller större barkbitar.
I princip ska det INTE synas att man stått på platsen och lastat.
man får ej heller tappa snö eller is, om myndigheterna ska vara kitsliga. Finns förare som belagts med bötesstraff för denna förseelse, även pbilister.
Är själv ganska orolig när man kör igång efter ett nattligt snöfall, är mycket snö som ryker av och jag kan bli ansvarig om någon olycka händer, p.g.a. mitt beteende.


Det du nämnde om att tappa virke fick mig att minnas en incident för 10-15 år sedan. Jag kom från Växjöhållet och körde söderut på Väg27. Där Väg122 möter Väg27 vid Rävåsen strax söder om Ingelstad kom en timmerbil med kubb från Väckelsång och svängde av 27:an och in på 122:an. Trots att virket var surrat på bilen så gled virke från den bakre stuven på bilen fram och mellan målstakarna och landade där bil nummer två i kön vid stopplikten på 122:an normal skulle stå, för att sedan rulla ner i vägkanten. Tack och lov stod där inga bilar vid stopplikten på 122:an den gången - annars hade det nog gått riktigt illa.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

jannee  
#340139 Vill tillägga, om sågverket/bruket kommer på en chaufför med att köra ifrån avlägget utan att ekipaget är väl avsopat blir denne chaufför/eventuellt åkeriet portat från körning till detta avlägg.

Avatar Fallback

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

ÅsaNisse  
#340181 Vad gäller avsopade fordon från avlägget så gäller det nog inte i Klevshult. Där sprids barken i hela samhället. Städning av lastningsplatser ska göras på alla vägar oavsett vem som är väghållare. ( Allmän, Enskild eller privat.) Finns exempel på grenar i oljekyl med skuren motor som följd där virkesbilsägaren fått betala. Skadeståndskraven går lite annorlunda väg i Sverige, för byråkratins skull. Den skadelidande kräver väghållaren i första läget, som blir betalningsskyldig via sitt försäkringsbolag. Sedan kräver försäkringsbolaget den som orsakat eländet och försäkringsbolagen jurister ger sig inte så lätt.

Användarvisningsbild

Re: Lerig väg kostar engelsk bonde stora pengar

stegmaster  
#340194 Som MC förare så vet jag mycket vel hur farligt detta kan vara.
Har vid flera tilfällen fått köra på grus (på asfaltväg) som en lastbil(eller personbil/hengare) mistat i en sväng, och det er inte kul kan ja lova.
Värsta gången var då någon hadde mistat en vedklabb på E- väg( 60cm), som jag körte på/över i ca 90km/t.
Som tur er så har inget illa hendt, men riktig nära på har det varit.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).