Trädslag

AL - någon kommerciell värde?

40 inlägg 36289 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#339607 Jag har en liten bit blötskog med en del Al träd som jag tänker göra någonting med - gallra eller annat.
Träden är ganska höga och raka och diameter I brösthöjd är 25 - 30 cm. Om jag kollat rätt, är det Klibb-al jag har.
Frågan är nu om det finns använding för detta träd till annat än ved? Läste att det användas till bl.a. träskor... men inte många som brukar dem länger - eller hur?.. :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

Camwood  
#339624 Låter som fint sågtimmer! Får du i hop en bilbunt så kanske något specialsågverk vill köpa dom men det beror på fraktlängden och mängd. Men om du ska sälja dom så tänk på att köparen vill nog bestämma apteringen för bästa utfall vid sågningen. Tex den här sågen som ligger i Småland
info@eme.nu
http://www.eme.nu
Al sågas och hyvlas till paneler och list mm.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

axwell  
#339632 Ser att du skriver "klibbal", här nära kusten i Medelpad är nog gråal vanligare med bla. slätare bark.

Båda duger bra till bastulavar, lysved i vedeldade bagarstugor, grillved på lyxkrogar med vändstekning, bästa tänkbara som rökspån (inte bara för smaken skull, den förgiftar inte det som röks), åldersbeständig under vattenlinjen i båtbryggor och liknande byggen.

Mest tillväxt/ha på lämpliga marker av de svenska trädslagen, hybrider därmed borträknade.
Lägre energitäthet än björk/fub, trots det högre tillväxt av energiinnehåll/ha, tack vare att den växer så snabbt.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#339638 Jag skulle också kalla den för gråal - Klibba såg jag I någon webbsida. I Danmark kallas dom "Röd-al och Vit-al" så jag tror att den jag har är Vit-alen.
Jag har också läst om de olika användelsen, så kanske jag ska börja leta efter en potentiell köpare

Tackar för svaren till Camwood och Axwell

   TS
Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

Peteflamingstar  
#339654 Man brukar säga att klibbalen är vanligast i södra Sverige och gråalen vanligare norrut, gränsen går grovt räknat vid Dalälven. Klippalen har också urnupen spets på bladen, en liten inbuktning längst ut, medan gråalen saknar det på sina.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#339696 Ska kola i morgon och fota lite. Är nu ganska säker på att löven är spetsad...
Hur är det med veden? Den som vi kallar "röd-al" i Danmark har grövre bark än klibb/grå alen och när den sågas, blir veden ganska snabbt rödbrun. Om jag minns rätt, är det också skillnad på "kotterna"?
Men jag lägger in lite fotos i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#339847
IMG_1401.JPG
IMG_1402.JPG
IMG_1398.JPG
IMG_1404.JPG
IMG_1407.JPG
IMG_1408.JPG

Såhär ser träden ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Elfving  
#339850 Det där måste gå att sälja till sågverk! Fina stammar!
Det är ett väldigt udda sortiment, försök kolla med mindre sågverk som kanske även har snickeri... ?

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#339862 Precis vad jag tänkte. Har hittat några sågverk med snickeri här I Västernorrland. Ska kola med dom innan vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

Peteflamingstar  
#339907 Gråal, fina dessutom!

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#339965 Tackar... ska sälja dyrt... :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

Camwood  
#339970 Var exakt står Alarna i Västernorrland?

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#339979 62 gr. 31´39.47" N
15 gr. 52´09.02" E
Possitionen finns mellan Fränsta och Ånge söder om Ljungan

:wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

rila  
#352849 Hej, hur har det gått, hittade du någon köpare till alen?

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#352870 Har inte pratat med någon än, men jag har hittat någon mindre såg/snickerier här omkring. hade tänkt att börja vara lite aktivare nu när vintern är kommit och när löven har ramlat av, så det är lite lättare att räkna träden.
Tjälan måste också binda, annars går det inte att köra.
men kul att du frågar, så man vet att någon håller koll... :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).